AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 hva er motiverende med å selge sjela 40 timer i uka? hva skal du med alle pengene? man trenger ikke 500 000 i året for å leve et godt liv, friheten til å gjøre det man ønsker er verdt mer enn fyldig bankkonto. selv jobber jeg 50% fast, gamer resten av tiden Anonymkode: 9189b...c26 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Game 50 % av tida Hørest jo virkelig flott ut når man er15 år. Kanskje ikke etter hvert når man skal flytte hjemmenfra og blir eldre . Anonymkode: ef098...2c8 21
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Synes kjæresten din at det er like flott? Anonymkode: ac1a5...6b5 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Jeg skjønner heller ikke hvordan folk orker å jobbe 100% i tillegg til barn, aktiviteter, egentid, osv. Jeg er helt utslitt etter jobb! Ønsker snart å redusere så jeg får livsglede og. Anonymkode: d357b...cea 13
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Jeg er enig med deg. Selv jobber jeg 2,5 mnd i løpet av året, resten av tiden bor jeg på Bali. Pengene strekker utrolig langt og jeg har masse overskudd til å hjelpe de mindre heldige i samfunnet både med tid og penger. Livet mitt har fått en helt utrolig mening etter at jeg la fra meg drømmen om det perfekte A4 liv i Norge. Anonymkode: 7b98a...a72 21
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 Hva er motiverende med å bruke livet sitt på å game da? Anonymkode: 7787e...f00 20
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Nå trenger ikke en jobb å være forferdelig da, man må finne noe man liker. Jeg ser ikke verdien i å game/se på tv etc. Jeg trenger mine 500 000 til reising og hobbie. Anonymkode: f3d53...f12 14
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Full tid? I mange bransjer jobber man i praksis mye mer enn det, jobber vel i snitt ca 150%. Hvorfor? Fordi man egentlig ikke har noe valg. Arbeidslivet blir tøffere, og det er viktig å tenke på pensjon og livet som kommer etter arbeidslivet. Om man "bruker" opp all nytelsen tidlig i livet, så har man typisk igjen mindre til årene man blir eldre og rett og slett ikke kan jobbe så mye. Og til dere som kun jobber litt og bor i utlandet resten av året; tror dere virkelig dette er bærekraftig? For all del, jeg kan se at det er en opplevelse for livet å bare "leve livet", men det er jo ikke spesielt lurt med tanke på tiden som kommer etterpå. Det å være ung handler ikke bare om å maksimere antall opplevelser og nytelse, men også om å legge igjen en innsats i arbeidslivet, som jo faktisk også er for ens egen del. Man trenger ikke nødvendigvis jobbe steinhardt i 100% stilling eller mer absolutt hele arbeidslivet, men man bør gjøre seg selv en tjeneste og gjøre det en del år, før man evt. finner på noe annet. Dessuten vil vi antakeligvis oppleve reduksjon av velferdsordninger i årene som kommer. Den borgerlige regjeringen, som nå er inne i sin andre regjeringsperiode, har allerede gjort en del innhugg. Hver av dem er kanskje ikke så betydelige i seg selv, men over tid vil det totalt sett resultere i drastisk nedbygning av velferdsstaten. Jeg hadde ikke satset på et slaraffenliv i tiden som kommer. Anonymkode: 789c5...d83 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Full tid? I mange bransjer jobber man i praksis mye mer enn det, jobber vel i snitt ca 150%. Hvorfor? Fordi man egentlig ikke har noe valg. Arbeidslivet blir tøffere, og det er viktig å tenke på pensjon og livet som kommer etter arbeidslivet. Om man "bruker" opp all nytelsen tidlig i livet, så har man typisk igjen mindre til årene man blir eldre og rett og slett ikke kan jobbe så mye. Og til dere som kun jobber litt og bor i utlandet resten av året; tror dere virkelig dette er bærekraftig? For all del, jeg kan se at det er en opplevelse for livet å bare "leve livet", men det er jo ikke spesielt lurt med tanke på tiden som kommer etterpå. Det å være ung handler ikke bare om å maksimere antall opplevelser og nytelse, men også om å legge igjen en innsats i arbeidslivet, som jo faktisk også er for ens egen del. Man trenger ikke nødvendigvis jobbe steinhardt i 100% stilling eller mer absolutt hele arbeidslivet, men man bør gjøre seg selv en tjeneste og gjøre det en del år, før man evt. finner på noe annet. Dessuten vil vi antakeligvis oppleve reduksjon av velferdsordninger i årene som kommer. Den borgerlige regjeringen, som nå er inne i sin andre regjeringsperiode, har allerede gjort en del innhugg. Hver av dem er kanskje ikke så betydelige i seg selv, men over tid vil det totalt sett resultere i drastisk nedbygning av velferdsstaten. Jeg hadde ikke satset på et slaraffenliv i tiden som kommer. Anonymkode: 789c5...d83 Hva om det ikke kommer en tid etter arbeidslivet? Noen velger å leve mer i nuet enn å jobbe og slite hele livet for noe man kanskje ikke en gang får høste fruktene av. Det eneste som er sikkert er at man lever her og nå, morgendagen eller pensjonisttilværelsen har man ingen garantier for. Anonymkode: 6d998...872 18
Tirius Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 Fordi jeg liker jobben min. Fordi vi tjener penger så vi kan reise på sydenturer med barna. Fordi jeg har mye fleksitid og styrer dagene mye selv, det gjør det lettere. Fordi jeg har en hobby som koster endel og jeg vil gjerne gjøre det også. Jeg trives innmari godt med å jobbe 100%! 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg. Selv jobber jeg 2,5 mnd i løpet av året, resten av tiden bor jeg på Bali. Pengene strekker utrolig langt og jeg har masse overskudd til å hjelpe de mindre heldige i samfunnet både med tid og penger. Livet mitt har fått en helt utrolig mening etter at jeg la fra meg drømmen om det perfekte A4 liv i Norge. Anonymkode: 7b98a...a72 Jøss fristende å spørre hva du jobber m da Anonymkode: 9a0a5...004 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg. Selv jobber jeg 2,5 mnd i løpet av året, resten av tiden bor jeg på Bali. Pengene strekker utrolig langt og jeg har masse overskudd til å hjelpe de mindre heldige i samfunnet både med tid og penger. Livet mitt har fått en helt utrolig mening etter at jeg la fra meg drømmen om det perfekte A4 liv i Norge. Anonymkode: 7b98a...a72 Det hørtes fantastisk ut😍 Jeg synes også at tanken på jobbe hver eneste dag, hele dagen, for resten av livet er utrolig demotiverende. Det gjør litt vondt i sjela å tenke på, til tross for at jeg nå har en jobb jeg trives greit i. Det er noe med den følelsen av å være fanget, og det å måtte legge hverdagen og livet ditt rundt jobben. Det er noe kanskje litt naturstridig ved det hele, å leve på noen andres premisser. For meg er det heller ikke naturlig å stå opp og legge seg tidlig (uansett hvor rutinert jeg er), noe som gjør at jeg ofte bruker lang tid på og sovne og er trøtt om morgenen. Men samfunnet er lagt opp til at det meste av verden starter 8-9 og slutter 16-17, så det er ikke så mange andre muligheter (særlig ikke innenfor min utdanning). Jeg klager for øvrig ikke over dette i hverdagen, og jeg er takknemlig for å ha en jobb og vet at det på sett og vis er frivillig, men likevel blir jeg litt sånn "er dette virkelig livet???" Anonymkode: 3e784...da6 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hva er motiverende med å selge sjela 40 timer i uka? hva skal du med alle pengene? man trenger ikke 500 000 i året for å leve et godt liv, friheten til å gjøre det man ønsker er verdt mer enn fyldig bankkonto. selv jobber jeg 50% fast, gamer resten av tiden Anonymkode: 9189b...c26 Alle pengene trenger jeg for å betale hus, mat, strøm ++++, men det trenger kanskje ikke du som sannsynligvis bor i kjelleren til foreldrene dine 😂 Seriøst.. heller jobbe 100% i en givende jobb enn å sitte og game bort livet altså!! Anonymkode: 6d629...b45 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg. Selv jobber jeg 2,5 mnd i løpet av året, resten av tiden bor jeg på Bali. Pengene strekker utrolig langt og jeg har masse overskudd til å hjelpe de mindre heldige i samfunnet både med tid og penger. Livet mitt har fått en helt utrolig mening etter at jeg la fra meg drømmen om det perfekte A4 liv i Norge. Anonymkode: 7b98a...a72 Og mister medlemsskapet i Folketrygden eller? Det kan bli veldig dyrt. Anonymkode: 8c4ad...215 6
kaleidoskop Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Skulle gjerne ha jobbet mindre. Tiden går så fort, og føler jeg ikke rekker noen ting på ettermiddagene. Særlig når "alt" skulle vært gjort. Men jeg trenger de 500 k i året. Jeg vil ha det litt mer en ok på bankkonto. Hadde jeg vært yngre og uten familie skulle jeg også ha bodd på Bali. Høres fantastisk ut Nå er det bare for mye forpliktelser jeg har klart å skaffe meg 1
Stiigen Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hva er motiverende med å selge sjela 40 timer i uka? hva skal du med alle pengene? man trenger ikke 500 000 i året for å leve et godt liv, friheten til å gjøre det man ønsker er verdt mer enn fyldig bankkonto. selv jobber jeg 50% fast, gamer resten av tiden Anonymkode: 9189b...c26 Jeg var helt enig med deg , helt til at det kom frem at du bruker overskuddstiden på å game! Jeg er så enig at fulltid er mye, livet handler ikke om bare jobb. Jeg har som regel sagt opp jobbene mine ,også tatt 6-12 mnd fri for å reise og slikt. Hvis jeg bor på et sted over lengre tid(slik som jeg planlegger no) så holder det å jobbe 1-2 dager i uken for å dekke utgiftene,og i tillegg sitte igjen med litt. Så det passer meg greit. Resten av tiden håper jeg å bruke til ting jeg like,nyttige ting, lese bøker, lære om nye ting, gjøre noe kreativt, dyrke hobbiene mine, være sosial, finne damer, reise, utfolde meg selv etc etc. Hvis jeg brukte overskuddstiden til å se på tv og game så ville jeg heller bare tatt fulltid. Når jeg jobber fulltid sparer jeg masse penger til fremtidige reiser, men gjør ikke noe innsats for å spare, er bare ikke en som shopper undøvendige ting etc 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om det ikke kommer en tid etter arbeidslivet? Noen velger å leve mer i nuet enn å jobbe og slite hele livet for noe man kanskje ikke en gang får høste fruktene av. Det eneste som er sikkert er at man lever her og nå, morgendagen eller pensjonisttilværelsen har man ingen garantier for. Anonymkode: 6d998...872 Joda, jeg kan se den - mange blir så oppslukt i sine jobber at de velger å stå ut til pensjonistalder. Noen lengre enn det også (Mange jeg kjenner har jobbet til 70+). Men dette dreier seg ofte om folk som trives bra med det de jobber med, og som ser det som et middel for å holde dem i aktivitet, så dette er på ingen måte utelukkende negativt. Hvorvidt man kan høste fruktene for hard innsats kommer jo litt an på hva man tjener og hva man faktisk jobber med, men generelt må man jo kunne si at man som regel vil høste flere frukter av å legge inn en solid innsats tidligere i livet enn å kanskje ikke gjøre det i det hele tatt, både med tanke på pensjon og penger/eiendeler man opparbeider seg. Selv om man helt sikkert kan leve et ganske bra liv i utlandet på den man opparbeider seg i løpet av relativt kort tid i Norge på grunn av et vesentlig lavere kostnadsnivå der man bor, så viser det seg at det er mange som ønsker å flytte tilbake til Norge senere i livet. Det har vist seg å være vesentlig vanskeligere når man har vendt seg til et vesentlig lavere kostnadsnivå der man har bosatt seg, og en relativt mye lavere boligverdi for boligen der man bor. En annen ting som noen brenner seg på i varierende grad, er medlemskap i folketrygden. Det er gjerne fint å leve livet i utlandet så lenge man er relativt, ung frisk og fin, men har man ikke god nok forsikring kan det bli en svært kostbar lærepenge den dagen det skjer noe. Et annet moment er at velferdsstaten faktisk ikke oppstod eller blir vedlikeholdt av seg selv. Bidraget til den er for å si det mildt veldig forskjellig, og dette er ikke bærekraftig i lengden. Det går ikke når arbeidsinnsatsen blir stadig mer skjevfordelt (kjenner stadig flere som jobber det meste av sin våkne tid, opptil 7 dager i uka året rundt), mens andre jobber lite eller ingenting. På et eller annet tidspunkt vil det være så mange som heller vil "realisere seg selv" at man må redusere kraftig, og det henger sammen med det jeg skrev om borgerlige som skrenker inn velferdsstaten med små skritt hele veien. For det andre er det stadig flere som blir lei av å finansiere tjenester for de som vil jobbe lite, så oppslutningen om velferdsstaten faller også. Det viser gjenvalg av en borgerlig regjering ganske tydelig. Anonymkode: 789c5...d83 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 Det handler vel i bunn og grunn om å finne noe man liker å jobbe med. Jeg jobber med hund, og det er noe jeg virkelig brenner for, så for meg så er det en glede å dra på jobb. Ja, det er slitsomt til tider, men det er givende og motiverende å dra på jobb når det er noe en trives med. Anonymkode: f9d91...379 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Jeg liker ikke å sulte . Jeg vil oppdra og ha råd til klær til ungene. De trenger mye helt nødvendige ting. Derfor må jeg jobbe 100. Jeg må også jobbe 100 for å få en anstendig pensjon når jeg ved 67 kan slutte( håper helsa holder) . Anonymkode: 927fc...594 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 At det lønner seg å jobbe fulltid mesteparten av arbeidslivet finner en ut når det nærmer seg pensjonsalderen. Det viser seg at en vil bli mer og mer avhengig av private pensjonsordninger i tillegg til Folketrygden hvis en skal greie å ende opp med en aldersyrygd en kan leve av. Og spesielt gjelder dette kvinnene siden de har tidsavbrudd i arbeidslivet pga barnefødsler og permisjoner.. Vi lever gjerne lenger enn menn, og ergo så er det en god grunn til å sikre seg økonomisk. Anonymkode: bc8ac...ae7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå