Gjest peachblossom Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Hei! Jeg lurer på: Hvis jeg er på AAP og NAV vil ha meg i arbeidstrening, kan jeg ikke like gjerne finne meg en jobb selv? Jeg har vært i jobb i flere år, og jeg har ikke vært lenge borte, så jeg er ganske sikker på at jeg klarer å finne meg en jobb selv. Jeg har fått 11 av 13 jobber som jeg har vært på intervju for, så jeg har positive erfaringer rundt søknads -og ansettelsesprosesser. Greia er at NAV foreslår jobber som jeg ser på som nedverdigende. Altså som er mye enklere enn det jeg har erfaring med fra tidligere, og i forhold til min utdannelse. I tillegg er det snakk om å jobbe for å få AAP, hvilket jo er dårlig betalt. Jeg er vant til minst det dobbelte i lønn. Sånn jeg ser det så er det bedre for meg å velge en jobb selv, i stedet for å bli plassert et sted jeg ikke har lyst til å jobbe. Og det er bedre å tjene 24.000 i måneden enn 12.000. Jeg regner med at jeg enten må ta NAV sitt forslag eller melde meg ut av NAV og ordne opp selv? Og så lurer jeg på, sånn rent hypotetisk: Hvis jeg har vært på AAP så lenge at det blir snakk om å søke ufør, men jeg bestemmer meg for å gi arbeidslivet en siste sjanse først, jobber en stund, men ikke takle det og må søke ufør likevel. Hadde jeg da måttet gå på AAP i fire nye år før jeg kunne søke ufør? Og hvis jeg er ufør. Kan jeg da begynne å jobbe senere, hvis livskvaliteten blir bedre etter noen år? Vet dette er litt diffust, men ønsker å være litt uspesifikk og samtidig lufte noen spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Hvis du kan finne en jobb du klarer på egenhånd trenger du jo strengt tatt ikke aap. Det er bare å kjøre på. Anonymkode: c5f09...8c1 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Poenget er vel at dersom du finner en jobb på egenhånd er det jo rett ut i 100%. Mens med jobbene nav foreslår er mer for arbeidstrening, at du gradvis kan jobbe deg opp og finne ut hvor mye du tåler. Anonymkode: 39cff...702
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Var selv i arbeidstrening i en sivil stilling i politiet, og ble senere ansatt som rådgiver. Hvis det er gode muligheter for en fast jobb, som passer deg og din utdanning i etterkant, vil det være å anbefale. Anonymkode: edfc6...570
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 1. Nav ønsker å finne ut din arbeidsevne, det inkluderer din evne til å utføre jobber som er dårlig lønnet og/eller nedverdigende etc, som ufør skal du, ihvertfall juridisk/teoretisk sett, være ute av stand til å utføre alle jobber i riket, pga sykdom/skade/lyte, eventuelt redusert %vis evne til dette. 2. Nav ønsker å få deg ut i lønnet jobb, dersom du tror sannsynligheten for det er større i en viss jobb enn i andre jobber, er de som regel veldig medgjørlige, bare snakk med dem om det. Men dersom du sier det du sier her, vil de fort få feil inntrykk (eventuelt riktig inntrykk, hva vet jeg) om at det ikke handler om at du ikke klarer utføre jobben de foreslo, men at det er under din "verdighet", den vil du ikke komme langt med kan jeg love deg, bare så det er sagt... 3. Som ufør er det bare å jobbe så mye du vil, du kan jobbe litt ut over %uføregraden din uten å "straffes", så vil du "straffes" litt gjennom å få litt mindre fra uføretrygden som kompensasjon for økt inntekt, men det lønner seg alltid å jobbe uansett så mye du klarer, akkurat det trenger du ikke bekymre deg for... 4. Du snakker om lønn, generelt sett er lønnen din som AAP klient, AAP "lønnen", uansett hvor de plasserer deg i ulønnet praksis (som arbeidstrening stort sett er), din jobb som AAP klient er å teste arbeidsevnen og/eller få hjelp ut i lønnet jobb og/eller få behandling som vil hjelpe få deg ut i jobb, ikke å tjene penger....Det kan f.eks inebøre at du jobber gratis hos en slik "høytlønnsbedrift" bedrift en periode mens du tester om du klarer å utføre jobben bra nok og tilrettelegginger prøves og %arbeidstid prøves etc, du er altså ikke på jobben for å tjene penger, det vil du ikke være uansett jobb, men om du lykkes i jobben vil du muligens få tilbud om jobb videre etter arbeidstreningen selvsagt, det er jo et av målene.... 5. Det er ikke lengden en har vært på AAP som avgjør om det er aktuelt å søke ufør eller ikke, det er spesifikke ting som skal være avklart, når de er avklart vil "videre vei" avgjøres av noen byråkrater (om du ikke har fått deg en jobb da, da er jo problemet "løst"). Det innebærer f.eks at det er avklart at ingen jobber i Riket er du i stand til å utføre (evt %vis redusert evne til å utføre), og ingen behandling vil kunne endre dette i nærmeste 7 år eller noe slikt. Er ting ikke avklart når tiden renner ut, står du uten noe støtte (ut over eventuelt sosialstønad når formuen din til slutt går i 0 etter noen år) 6. Du kan få AAP etter en tidligere periode på AAP, hvor lenge du har rett på er komplisert, fire år får du ihvertfall ikke tilbud om nei det trenger du ikke bekymre deg for, kanskje et år? De glemmer ikke tidligere vurderinger så dersom alt var ganske avklart allerede blir det en kortere prosess ja, men at noe er avklart for deg betyr ikke nødvendigvis at det er avklart for dem... Lykke til. Anonymkode: eabd5...768 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 Fordelen med avklaringen til nav er at du kan justere arbeidstider og diverse forhold rundt jobben etter helsa. Jeg skal ut nå i løpet av høsten og skal da begynne med tre timer til dagen ett eller annet sted, regner med det blir barnehage iom jeg har utdannelse til det. Etter hvert skal jeg øke antall timer oppover til fulle dager. Ett sted der vil det stoppe pga sykdom og det vil da være min arbeidskapasitet. Når det er sagt tror jeg at det finnes andre yrker jeg kan klare bedre enn BHG men de yrkene har jeg ikke kompetanse til å få og nav har sagt nei til mere skole og kurs. Hadde jeg hatt papirer nok til å få jobb på sykehjem skulle jeg glatt tatt meg en slik jobb og hoppet av aap og den tanken skal jeg lufte for nav i håp om at de muligens kan se litt på den muligheten. Anonymkode: c5f09...8c1
Opplyst Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 (endret) Det er jo slike ting som dette som er selve årsaken til at kvinner tjener mindre enn menn. Ikke det onde hvite patriarkatet. Hvis du er misfornøyd med jobbene NAV foreslår, må du jo selv være aktiv i prosessen, forklare hva du mener og selv komme med forslag. Du kan ikke forvente at andre automatisk har de samme høye tankene om deg som det du har selv. Du må fortelle dem at de skal ha det, og hvorfor de skal ha det. Det jeg kan fortelle deg om de øvrige spørsmålene dine er at uføretrygdreformen, med overgang fra uførepensjon til uføretrygd, er ment å skulle gjøre det lettere å kombinere uføretrygd med jobb. Så du kan jobbe, og prøve deg i arbeidslivet, selv om du har uføretrygd. Endret 28. september 2018 av Opplyst 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 Jeg ordnet jobb selv, hvor jeg skulle ha utprøving. For de ville bare ha meg steder som var langt unna hva jeg ønsket. Men jeg gjorde det som utprøving gjennom Nav. For jeg var jo syk, og ville ikke klare å jobbe 100%. Så da var det greit å få prøve ut gradvis. Anonymkode: b13c9...973 1
Grønncaps Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Om du har jobbet før, og ikke skal prøve deg ut i en jobb du har utdanning og kompetanse til, men mangler erfaring, så ser jeg ikke grunnen til at du skal i arbeidstrening. Arbeidstrening bør brukes for de som mangler erfaring fra arbeidslivet eller har liten tilknyttning til arbeidslivet. Evt som en del av aktivitetsplikten for de på sosialstønad (de som ikke gidder å jobbe, for det er mange grunner til at folk får sosial. Og noen av de gidder rett og slett ikke) arbeidstrening bør være et kortvarig tiltak på maks tre måneder, mener jeg. Målet må også være at man er i arbeidstrening at det skal føre til jobb hos arbeidsgiveren. Litt som en litt lengre intervjuperiode. Det må være en mening med arbeidstreningen, og det må være samsvar mellom forventningene til den som får arbeidstrening. Det må gi en mening for den som skal ut i det. Akkurat som det for ordinære arbeidstakere må være motivasjonsfaktorer på jobben dere slik at det skaper trivsel og arbeidsglede. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #10 Skrevet 28. september 2018 5 timer siden, Grønncaps skrev: Om du har jobbet før, og ikke skal prøve deg ut i en jobb du har utdanning og kompetanse til, men mangler erfaring, så ser jeg ikke grunnen til at du skal i arbeidstrening. Arbeidstrening bør brukes for de som mangler erfaring fra arbeidslivet eller har liten tilknyttning til arbeidslivet. Evt som en del av aktivitetsplikten for de på sosialstønad (de som ikke gidder å jobbe, for det er mange grunner til at folk får sosial. Og noen av de gidder rett og slett ikke) arbeidstrening bør være et kortvarig tiltak på maks tre måneder, mener jeg. Målet må også være at man er i arbeidstrening at det skal føre til jobb hos arbeidsgiveren. Litt som en litt lengre intervjuperiode. Det må være en mening med arbeidstreningen, og det må være samsvar mellom forventningene til den som får arbeidstrening. Det må gi en mening for den som skal ut i det. Akkurat som det for ordinære arbeidstakere må være motivasjonsfaktorer på jobben dere slik at det skaper trivsel og arbeidsglede. Når man går på AAP, så er man jo minst 50% syk. Og da skal man ofte prøve seg i jobber, både for å se hvor mange prosent klarer man å jobbe, og hva slags type jobb klarer man best. Anonymkode: b13c9...973 1
Gjest peachblossom Skrevet 28. september 2018 #11 Skrevet 28. september 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: 1. Nav ønsker å finne ut din arbeidsevne, det inkluderer din evne til å utføre jobber som er dårlig lønnet og/eller nedverdigende etc, som ufør skal du, ihvertfall juridisk/teoretisk sett, være ute av stand til å utføre alle jobber i riket, pga sykdom/skade/lyte, eventuelt redusert %vis evne til dette. 2. Nav ønsker å få deg ut i lønnet jobb, dersom du tror sannsynligheten for det er større i en viss jobb enn i andre jobber, er de som regel veldig medgjørlige, bare snakk med dem om det. Men dersom du sier det du sier her, vil de fort få feil inntrykk (eventuelt riktig inntrykk, hva vet jeg) om at det ikke handler om at du ikke klarer utføre jobben de foreslo, men at det er under din "verdighet", den vil du ikke komme langt med kan jeg love deg, bare så det er sagt... 3. Som ufør er det bare å jobbe så mye du vil, du kan jobbe litt ut over %uføregraden din uten å "straffes", så vil du "straffes" litt gjennom å få litt mindre fra uføretrygden som kompensasjon for økt inntekt, men det lønner seg alltid å jobbe uansett så mye du klarer, akkurat det trenger du ikke bekymre deg for... 4. Du snakker om lønn, generelt sett er lønnen din som AAP klient, AAP "lønnen", uansett hvor de plasserer deg i ulønnet praksis (som arbeidstrening stort sett er), din jobb som AAP klient er å teste arbeidsevnen og/eller få hjelp ut i lønnet jobb og/eller få behandling som vil hjelpe få deg ut i jobb, ikke å tjene penger....Det kan f.eks inebøre at du jobber gratis hos en slik "høytlønnsbedrift" bedrift en periode mens du tester om du klarer å utføre jobben bra nok og tilrettelegginger prøves og %arbeidstid prøves etc, du er altså ikke på jobben for å tjene penger, det vil du ikke være uansett jobb, men om du lykkes i jobben vil du muligens få tilbud om jobb videre etter arbeidstreningen selvsagt, det er jo et av målene.... 5. Det er ikke lengden en har vært på AAP som avgjør om det er aktuelt å søke ufør eller ikke, det er spesifikke ting som skal være avklart, når de er avklart vil "videre vei" avgjøres av noen byråkrater (om du ikke har fått deg en jobb da, da er jo problemet "løst"). Det innebærer f.eks at det er avklart at ingen jobber i Riket er du i stand til å utføre (evt %vis redusert evne til å utføre), og ingen behandling vil kunne endre dette i nærmeste 7 år eller noe slikt. Er ting ikke avklart når tiden renner ut, står du uten noe støtte (ut over eventuelt sosialstønad når formuen din til slutt går i 0 etter noen år) 6. Du kan få AAP etter en tidligere periode på AAP, hvor lenge du har rett på er komplisert, fire år får du ihvertfall ikke tilbud om nei det trenger du ikke bekymre deg for, kanskje et år? De glemmer ikke tidligere vurderinger så dersom alt var ganske avklart allerede blir det en kortere prosess ja, men at noe er avklart for deg betyr ikke nødvendigvis at det er avklart for dem... Lykke til. Anonymkode: eabd5...768 Huff, nei, det var ikke meningen å høres overlegen ut når jeg sa det der med at NAV sitt forslag føltes nedverdigende. Det var et ærlig ordvalg når det gjaldt hva jeg følte, men samtidig litt lite gjennomtenkt. La meg prøve å forklare hvor den følelsen kom fra. Jeg har en doktorgrad innen et fagfelt, og jeg har ca. 800.000 i studiegjeld. Derfor synes jeg det ble svært håpløst å få høre at jeg skulle prøve rydde varer i en butikk for 12.000 kr i måneden. Økonomien er veldig tight sammenliknet med hva jeg er vant til - og me de lånene jeg har som var basert på en høyere inntekt. Å oppholde seg i butikk er ikke mindre stressende enn å jobbe på kontor. Jeg har prøvd begge deler i flere år. Vil heller tilbake til noe liknende som det jeg hadde. Det betyr virkelig ikke at ser ned på folk som jobber i butikk eller noe slikt. De gjør en kjempeviktig jobb, og det er også veldig slitsomt å jobbe i butikk, så all ære til dem. Det er såpass slitsomt at jeg ikke orker det selv, og heller vil være på et rolig kontor Jeg får bare prøve å være mer tydelig med NAV på at jeg ønsker meg noe som passer til utdannelsen min. Det føles fryktelig sårt å skulle ta en jobb man ikke trenger utdannelse for når man har åtte år med utdanning. Jeg sier ikke det for å være overlegen, og tror de fleste ville følt det på samme måte. Det blir så mange år med "bortkastet" arbeid, og så mye gjeld å slite med. Takk for svar, forresten.
Gjest peachblossom Skrevet 28. september 2018 #12 Skrevet 28. september 2018 6 hours ago, Grønncaps said: Om du har jobbet før, og ikke skal prøve deg ut i en jobb du har utdanning og kompetanse til, men mangler erfaring, så ser jeg ikke grunnen til at du skal i arbeidstrening. Arbeidstrening bør brukes for de som mangler erfaring fra arbeidslivet eller har liten tilknyttning til arbeidslivet. Evt som en del av aktivitetsplikten for de på sosialstønad (de som ikke gidder å jobbe, for det er mange grunner til at folk får sosial. Og noen av de gidder rett og slett ikke) arbeidstrening bør være et kortvarig tiltak på maks tre måneder, mener jeg. Målet må også være at man er i arbeidstrening at det skal føre til jobb hos arbeidsgiveren. Litt som en litt lengre intervjuperiode. Det må være en mening med arbeidstreningen, og det må være samsvar mellom forventningene til den som får arbeidstrening. Det må gi en mening for den som skal ut i det. Akkurat som det for ordinære arbeidstakere må være motivasjonsfaktorer på jobben dere slik at det skaper trivsel og arbeidsglede. Litt enig. Jeg har jobbet i 16 år, så jeg synes ikke selv at jeg trenger arbeidstrening. Bla. har jeg jobbet i butikk i seks år, og så vil NAV at jeg skal prøve arbeidstrening i butikk. Det virker liksom litt unødvendig for meg, da jeg godt vet hvordan det er å jobbe i butikk. De vil jeg skal rydde varer i hyller på Kiwi. Jeg har jobbet fire år på MENY, og har ryddet masse i hyller, i tillegg til mange andre ting. Har god kjennskap til butikkarbeid, og vet at det er veldig stressende. Ønsker meg tilbake til kontor, jeg
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #13 Skrevet 28. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man går på AAP, så er man jo minst 50% syk. Og da skal man ofte prøve seg i jobber, både for å se hvor mange prosent klarer man å jobbe, og hva slags type jobb klarer man best. Anonymkode: b13c9...973 Men da er det ikke arbeidstrening - men arbeidsevnevurdering. Det er to forskjellige opplegg, med to helt forskjellige hensikter. Og i TS sitt tilfelle, så virker det helt malplassert med arbeidstrening, hun har jo tydeligvis hatt jobb og kontakt med arbeidslivet, og trenger ikke opplegg for å trene seg på å være i jobb, eller opparbeide seg kontakt med arbeidslivet. Det virker heller som hun blir dytta inn i aktivitet som ikke passer, for at saksbehandler skal få fin statistikk.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Relatert+innhold/Arbeidstreninghttps://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Oppfolging+fra+NAV/Arbeidsevnevurdering Anonymkode: ef3ec...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #14 Skrevet 28. september 2018 11 minutter siden, peachblossom skrev: Litt enig. Jeg har jobbet i 16 år, så jeg synes ikke selv at jeg trenger arbeidstrening. Bla. har jeg jobbet i butikk i seks år, og så vil NAV at jeg skal prøve arbeidstrening i butikk. Det virker liksom litt unødvendig for meg, da jeg godt vet hvordan det er å jobbe i butikk. De vil jeg skal rydde varer i hyller på Kiwi. Jeg har jobbet fire år på MENY, og har ryddet masse i hyller, i tillegg til mange andre ting. Har god kjennskap til butikkarbeid, og vet at det er veldig stressende. Ønsker meg tilbake til kontor, jeg Ja, ikke sant, du skal ha arbeidsevnevurdering - ikke arbeidstrening. Anonymkode: ef3ec...ad5
Gjest peachblossom Skrevet 28. september 2018 #15 Skrevet 28. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, ikke sant, du skal ha arbeidsevnevurdering - ikke arbeidstrening. Anonymkode: ef3ec...ad5 Ok, da skal jeg ta opp det. Jeg har en helt nyutdannet og nyansatt saksbehandler hos NAV. Kanskje det er en dårlig kombo at både h*n og jeg ikke kan nok om systemet.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #16 Skrevet 28. september 2018 Jeg har fast jobb som jeg ble sykmeldt fra. Og jeg er i arbeidstrening samme sted for å komme tilbake til jobben min. Evt at vi finner ut at det ikke går eller bare går i en viss prosent. Anonymkode: 39cff...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå