Gå til innhold

Dere som har 50/50-fordeling på barna, og utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere på utgifter som gjelder barna?

SFO, fritidsaktiviteter, klær og utstyr?

Anonymkode: b50d1...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av sønnene mine har 50/50.  Det har de hatt siden barnebarnet mitt var 4 år.  Nå er hun 15. 

De betalte 50/50 for SFO og delte også på fritidsaktiviter.  Om en av dem hadde det økonomisk vanskelig, så la den andre ut og de ordnet opp senere.  Begge måtte være enige om fritidsaktiviteter og utstyr.  Det var ikke slik at den ene bestemte og den andre betalte. 

• Liker 3
Skrevet

Her går vi for prosentmessig fordeling på årslønn. Det er ikke riktig at man skal betale 50/50 om den ene har inntekt på 400.000 og den andre 600.000. Da vil den ene aldri ha penger til overs. Vi har barna 50/50, men han tjenere en del mer enn meg.

Anonymkode: 0098e...b11

• Liker 3
Skrevet

Det meste kastes over på meg. Jeg har under 200 i året, han har 750...det jeg må gjøre er å sørge for at det ene barnets kontigent ol sendes direkte til far. Da blir det betalt. Frisør ol skal vi betale for en hver men det føles veldig feil å si «du må spørre pappa» samtidig som jeg betaler alt for den andre.  Håpløs ordning men jeg kommer ingen vei med det. Har forsøkt fvk men de vil ikke blande seg i økonomisk fordeling. Nå har jeg de siste årene bare tatt alt selv. 

Anonymkode: 73553...c80

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går vi for prosentmessig fordeling på årslønn. Det er ikke riktig at man skal betale 50/50 om den ene har inntekt på 400.000 og den andre 600.000. Da vil den ene aldri ha penger til overs. Vi har barna 50/50, men han tjenere en del mer enn meg.

Synes det høres rettferdig ut så lenge dere begge jobbe like mye.  Har sett par hvor mor ønsker redusert stilling og forventer at far betaler mer.  Det synes jeg ikke er greit. 

• Liker 4
Skrevet

Her betaler far alt :) Fritidsaktiviteter, ski/sykkel, klær/uteklær osv. Han tjener veldig godt mens jeg har gj.snitt 550+ i året. Jeg trenger kun tenke på utgifter til egen bolig, bil, mat og slikt. 

Anonymkode: 15b42...412

Skrevet

Jeg har 50/50 for mine to barn. Men det er jeg som betaler for det meste til barna,  for hun klager over at hun ikke har råd. Barna kommer til meg i for små klær, møkkete og feil til årstid. Jeg har tatt det opp med henne flere ganger, men hun ser det ikke. 

Jeg er så lei av å fylle opp skapet hennes med klær, mens jeg må kjøpe nye klær stadig.  Har prøvd at barna skal ta på seg samme klær tilbake til mor, men de nekter. Mor sier at det er barnas klær. Jo, da men de må betales! 

Hun tjener mer enn meg. 

Anonymkode: 0bf14...58e

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 50/50 for mine to barn. Men det er jeg som betaler for det meste til barna,  for hun klager over at hun ikke har råd. Barna kommer til meg i for små klær, møkkete og feil til årstid. Jeg har tatt det opp med henne flere ganger, men hun ser det ikke. 

Jeg er så lei av å fylle opp skapet hennes med klær, mens jeg må kjøpe nye klær stadig.  Har prøvd at barna skal ta på seg samme klær tilbake til mor, men de nekter. Mor sier at det er barnas klær. Jo, da men de må betales! 

Hun tjener mer enn meg. 

Anonymkode: 0bf14...58e

Jeg skjønner at du er frustrert, men gir du barna klær så er det jo ikke eksens klesskap du fyller opp, men barnas! Her må du endre tankegangen din!

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste kastes over på meg. Jeg har under 200 i året, han har 750...det jeg må gjøre er å sørge for at det ene barnets kontigent ol sendes direkte til far. Da blir det betalt. Frisør ol skal vi betale for en hver men det føles veldig feil å si «du må spørre pappa» samtidig som jeg betaler alt for den andre.  Håpløs ordning men jeg kommer ingen vei med det. Har forsøkt fvk men de vil ikke blande seg i økonomisk fordeling. Nå har jeg de siste årene bare tatt alt selv. 

Det er jo bare å søke bidrag via nav. Det kan du gjøre selv om dere har 50/50. Så slipper du å leke martyr.

Anonymkode: aa86f...a32

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og forøvrig burde vel du si fra til far når det feks er frisørtid. Ikke be barnet spørre om penger til slike ting.

Anonymkode: aa86f...a32

Skrevet
På ‎27‎.‎09‎.‎2018 den 8.52, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg skjønner at du er frustrert, men gir du barna klær så er det jo ikke eksens klesskap du fyller opp, men barnas! Her må du endre tankegangen din!

Jeg synes ikke at det er far, men mor, som bør endre tankegang. Å sørge for at barna har klær etc. er et felles foreldreansvar når man har 50/50. 
Mitt eldste barnebarns foreldre har hatt 50/50 i mer enn ti år.  Det har fungert godt fordi foreldrene snakker sammen om hva barnet trenger.  Klær og utstyr hentes og bringes mellom foreldrenes boliger.  Barnet er èn uke hos hver av foreldrene, og det sier seg selv at hun ikke kan ha dobbelt opp av alt i begge hjem. 
For at en slik ordning skal fungere må foreldrene evne å holde diskusjoner om penger unna barnet.  Den diskusjonen må de ta seg i mellom. 

• Liker 1
Skrevet
On 9/27/2018 at 12:05 AM, AnonymBruker said:

Så fordi han har sørget for å jobbe hardt, få seg en god jobb, lagt mye overtid og arbeid i det så skal han straffes for det?

Nei, 50/50 fordeling betyr 50/50 fordeling.

Anonymkode: 61fc9...588

• Liker 3
Skrevet
På ‎28‎.‎09‎.‎2018 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Så fordi han har sørget for å jobbe hardt, få seg en god jobb, lagt mye overtid og arbeid i det så skal han straffes for det?

Nei, 50/50 fordeling betyr 50/50 fordeling.

Anonymkode: 61fc9...588

Juridisk er det ikke slik. nei.  Hovedprinsippet er at man skal bidra etter evne, uansett fordeling. 

Skrevet

Hovedregelen er vel som følgende : Utgifter og klær deles på to uansett inntekt. Deretter betales det NETTObidrag til den forelderensom har lavest inntekt. Her er det en annen formel enn vanlig barnbidrag. 

Nå kan en også bruke NAVs bidragskalkulator foe dette om en krysser av for delt bosted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...