AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Hei, jeg er 22 år og har nylig flyttet for meg selv. Jeg har egt aldri motatt noe spennende post, som jeg vet om hvertfall, men nå som jeg har flyttet ut har jeg fått en del som ikke gir mening. Jeg har nå funnet ut at min mor har i flere år kjøpt ting på nettet ved bruk av mitt personnr. Jeg har nå fått brev fra politi og namsmann med krav på over 10000 kr, og det finnes fler av de. Hva gjør jeg videre i denne saken? Kontakter jeg advokat, politi? Vil noen i det hele tatt tro på meg. Dette blir jo ekstremt vanskelig å bevise, men noen regninger er datert tilbake til da jeg IKKE var myndig, hvordan er dette mulig? Sitter her litt målløs og vet ikke hva jeg skal gjøre akk nå, kanskje kvinneguiden ikke er rette sted å be om hjelp men noen der ute må vel ha noen tips Anonymkode: 4fdcc...978
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Vet ikke hva du skal gjøre. Men bestill time på familievernet. Sammen med din mor. Dette for og bevare et godt forhold. Så kanskje dem kommer med råd. Lykke til ❤️ Anonymkode: cbb77...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er 22 år og har nylig flyttet for meg selv. Jeg har egt aldri motatt noe spennende post, som jeg vet om hvertfall, men nå som jeg har flyttet ut har jeg fått en del som ikke gir mening. Jeg har nå funnet ut at min mor har i flere år kjøpt ting på nettet ved bruk av mitt personnr. Jeg har nå fått brev fra politi og namsmann med krav på over 10000 kr, og det finnes fler av de. Hva gjør jeg videre i denne saken? Kontakter jeg advokat, politi? Vil noen i det hele tatt tro på meg. Dette blir jo ekstremt vanskelig å bevise, men noen regninger er datert tilbake til da jeg IKKE var myndig, hvordan er dette mulig? Sitter her litt målløs og vet ikke hva jeg skal gjøre akk nå, kanskje kvinneguiden ikke er rette sted å be om hjelp men noen der ute må vel ha noen tips Anonymkode: 4fdcc...978 Anmeld, da må ikke du betale det. Anonymkode: b1e6e...07f 20
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Krav i ditt navn som stammer fra før du blir myndig: Avis kravet. Så er tiden inne for en samtale med din mor: hva har hun gjort og hvorfor. Og hvordan har hun tenkt å gjøre opp. Sett opp frivillig kredittsperre - da kan din mor ikke lenger kjøpe greier i ditt navn.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Og sperr deg for kredittvurdering. Da noen ukjente brukte min indentitet anmeldte jeg det og sperret meg for kredittvurdering. Det var veldig greit å kontakte telenor, netcom osv, osv. De var stort sett behjelpelige. De krever en bekreftelse på at du har anmeldt saken og så er det greit. Anonymkode: b1e6e...07f 12
Dr. A. Kula Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Her er det bare å politianmelde. Ta kontakt med politiet snarest. Dette er svindel og dokumentforfalskning og svært alvorlig. I tillegg tyder det på ad t din mor har unndratt og åpnet din post for å holde det skjult. Dette er alvorlig og har jo allerede gitt deg konsekvenser. Start hos politiet, få det registrert. De kan informere om du trenger advokat eller ei. Det er ikke du som blir anmeldt så det er i så fall bistandsadvokat som er riktig her. Du er offer. 20
_popcorn_ Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 Det som er kjempevanskelig i en slik situasjon er at dersom du ikke anmelder, så blir kravet stående og du er ansvarlig for det. Dette har jo enorme konsekvenser for deg videre, i forhold til lån/kreditt. Jeg ville vurdert å snakke med moren din, og fortelle hva du har oppdaget, og gi henne en sjanse til å betale alt øyeblikkelig. Det hun har gjort er ID-tyveri. Om du ikke setter hardt mot hardt, så kommer du deg ikke ut av en slik krise. Du bør selvfølgelig snakke med henne, men du må også kontakte politiet. Du må få vite konkret hva du må gjøre for å få stoppet dette, og ryddet opp. 10
Hedy Lamarr Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 (endret) Du må anmelde, ts. Kanskje synes du det er vanskelig, hun er jo tross alt moren din, men det hun har gjort mot deg er helt grotesk. I framtiden kan du få problemer med å få f.eks. boliglån, men også mindre ting, som mobilabonnement o.l., fordi du kredittsjekkes. Mislighold av lån som har gått så langt som til Namsmannen er ingen spøk. Det kan også trekkes et beløp av lønnen din hver måned til nedbetaling av gjeld dersom du har inntekt, så dette kan få alvorlige følger for deg. Endret 26. september 2018 av Amawhatsnot 20
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #10 Skrevet 26. september 2018 Du må dessverre anmelde, også må du bestride kravene. Anonymkode: 70930...f31 11
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 Anmeld!! Jeezes Anonymkode: a5365...56f 4
Dr. A. Kula Skrevet 26. september 2018 #12 Skrevet 26. september 2018 Har du BankID, TS? Kan din mor ha skaffet seg din BankID også? Da har hun effektivt kontroll på din identitet og fortsette å operere i ditt navn. Eller har hun tilgang på din kodebrikke og passord (mens du bruker mobilbankid) ? Sjekk logger i bank, nav, skatteetaten etc for å se om hun kan ha logget seg inn på dine vegne. 10
_popcorn_ Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 3 minutter siden, Dr. A. Kula said: Har du BankID, TS? Kan din mor ha skaffet seg din BankID også? Da har hun effektivt kontroll på din identitet og fortsette å operere i ditt navn. Eller har hun tilgang på din kodebrikke og passord (mens du bruker mobilbankid) ? Sjekk logger i bank, nav, skatteetaten etc for å se om hun kan ha logget seg inn på dine vegne. Dette ja, ta kontakt med banken å få byttet alt av koder, og pass på at mammaen din ikke står som disponent på kontoene dine! 9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #14 Skrevet 26. september 2018 Kjenner til noen der moren hadde gjort dette mot alle barna, og samtlige fikk disse purringene og inkasso-varslene da de håndterte post selv. Noen hadde gått så langt som du beskriver her. Det som er så trist, er at barna ikke anmeldte men fikk betalingsanmerkninger og trekk i lønn. Den ene fikk problemer med å ta opp et lite billån og den andre kunne ikke ta opp et annet lån på grunn av dette. De betalte av egen lomme etterhvert, titusenvis av kroner. Sparekontoene med konfirmasjonsgaver og andre pengegaver var tømt. Idag er barna fortsatt bitter, og hun jeg kjenner angrer på at hun ikke anmeldte dette da hun fikk så mye problemer selv etterhvert. Ut i fra dette så ville jeg absolutt rådet deg til å anmelde, dette er ikke et steg som ødelegger forholdet til din mor- den har hun allerede brutt. For DIN skyld, ta tak i dette før det er for sent. Anonymkode: 26874...097 18
Gjest Hei der Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 Gå inn på denne siden og start å sperre https://dinero.no/frivillig-kredittsperre-hvordan-og-hvorfor/ Så får hun ikke handlet med faktura
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Jeg har vært ute for det samme selv. Første du må gjøre er å kontakte firmaet du skylder penger, snakk med de og få de til å fryse beløpet sånn at det ikke blir mere renter. Du må også kontakte politiet og anmelde det. Når det er anmeldt så kan du bestride kravet. Gjeld som er tatt opp før du ble myndig kan du avvise, der har firmaet gjort en gedigen feil. Men for å få gjelden bort fra ditt navn så må du anmelde Jeg kuttet all kontakt med min mor etter dette, var utrolig skuffet over at hun kunne gjøre noe sånt. Dette er mange år siden, og de siste årene har vi fått kontakt igjen. Mye pga jeg fikk barn og følte på at jeg ville de skulle bli kjent med bestemoren sin. Forholdet vårt blir likevel ikke det samme som før alt dette. I mitt tilfelle så hører det med til historien at moren min var ikke frisk da hun gjorde dette, hun fikk en bipolar diagnose noen år etter og hun hadde handlet over evne og i mitt navn (var ikke kredittvennlig selv) i maniske faser. Det hun gjorde er fortsatt ikke greit, men det kan forklare handlingen. Anonymkode: 83054...2ed 9
Ny Bruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Snakk med mora. Vil hun ikke betale ned gjelden? Hvis hun fraskriver fra seg ansvaret, så er politiet neste stopp.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 1. Kontakt banken og fjern din mor som disponent fra alle kontoer som tilhører deg. Informer om at du er utsatt for id-tyveri, sperr eksisterende kodebrikker og be om en ny. 2. Ring din mor og si at med mindre penger til å betale samtlige krav kommer inn på din konto i dag blir hun anmeldt, ikke la deg manipulere av tårer og kjefting. 3. Sannsynligvis betaler hun ikke, så anmeld henne med en gang. 4. Kontakt inkassobyråene og informer om du er utsatt for id tyveri og derfor bestrider kravet, og at saken er anmeldt. Videre prosess skal da stoppes. 5. Kontakt også stedene hun har bestilt fra og informer om at du aldri har bestilt derfra, og blokker muligheten for nye bestillinger. 6. Legg inn frivillig kredittsperre på deg selv, da mister din mor muligheten til å gjøre dette flere ganger. 7. Har du søsken, informer dem om det som har skjedd så de kan sjekke om moren deres har gjort dette mor flere. Anonymkode: ed56c...8a9 14
Million Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Politianmeld henne for id-tyveri. Anmeldelsen tar du kopier av og sender til kredittforetakene der moren din har tatt opp lån/kreditter i ditt navn, sammen med et brev der du forklarer saken og at det ikke var du som tok opp lånet/kreditten/kjøpte varene. Ser at flere i tråden her som gir deg råd om å legge inn frivillig kredittsperre på deg selv. Dette er et godt råd i den forstand at det hindrer din mor i å kjøpe mer i ditt navn. MEN det har selvfølgelig også en ulempe, da det hindrer DEG også i ganske mye. Du får for eksempel ikke bestilt et nytt telefonabonnement en gang med en slik sperre. Du får ikke handle på faktura på nettet selv, og skal du ha deg et kredittkort til f.eks. reiser, må du sørge for å søke om dette før du legger inn kredittsperren. Kredittsperren er ikke permanent, og du kan heve den igjen senere hvis behovet skulle melde seg. Det er bare sånn at det tar en dag eller to før den er hevet. Deretter kan du søke om boliglån etc igjen, og så kan du legge inn sperren på nytt etter at boliglånet er i boks, for å forhindre at moren din prøver seg på nytt. Jeg må si at jeg fatter ikke hvordan enkelte foreldre kan få seg til å gjøre noe sånt mot sine egne barn. Helt, helt ufattelig! Lykke til, TS. 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Tusen tusen takk for så mange gode og fine svar. Setter veldig pris på at dette ikke ble en sjanse for "personangrep" ovenfor verken meg eller min mor, må si jeg dessverre forventet mer "Hvordan kan du ha vært så dum" ect. Jeg sliter litt med anmeldelse, jeg har ingen far da han kuttet kontakten med meg når jeg var ganske ung og moren min er eneste familie jeg har. Jeg har heldigvis en fantastisk samboer som støtter meg gjennom dette, som gjør dette mye enklere. Jeg skal ringe banken å fikse slik at ingen andre enn meg er disponent for min konto, og samtidig sperre bankbrikker for en slik har jeg hatt i alle år men aldri brukt selv. Var kun iår eller sent ifjor at jeg fikk meg bank id på mobil og endelig fikk litt kontroll over eget. Men jeg har aldri betalt en regning, aldri måtte holde på med noe slikt men jeg har bare tenkt at det var fordi jeg var litt bortskjemt og at mamma tok vare på meg. Vel så feil kan man tydeligvis ta. Men foreløpig har jeg ingen kontroll på nøyaktig hvor mye, eller hvor jeg/min mor skylder penger. Er det en måte jeg kan finne ut av dette på? Må jeg ha full kontroll på dette FØR jeg kontakter politiet? Anonymkode: 4fdcc...978 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå