Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått ny kontrakt av sjefen min. Jeg hadde prøve tid på 6 mnd og det har gått 1 år. Hva er ulempen uten kontrakt? 
Er det verst for meg eller sjefen?

Anonymkode: c25dd...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir fremdeles satt opp mange timer.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at kontrakten fortsetter løpe etter prøvetiden. 
Det kommer selvfølgelig an på ordlyden, men i alle mine kontrakter har det vært faste kontrakter hvor prøvetid er oppgitt som eget punkt, ikke at det er egen kontrakt for prøvetiden. 

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Det er ikke uvanlig at kontrakten fortsetter løpe etter prøvetiden. 
Det kommer selvfølgelig an på ordlyden, men i alle mine kontrakter har det vært faste kontrakter hvor prøvetid er oppgitt som eget punkt, ikke at det er egen kontrakt for prøvetiden. 

Skal man ikke singnere ny kontrakt hver 3 mnd, 6 mnd, 1 år eller noe osv? 
Kan jeg få oppsigelse av sjefen min sånn plutselig?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal man ikke singnere ny kontrakt hver 3 mnd, 6 mnd, 1 år eller noe osv? 
Kan jeg få oppsigelse av sjefen min sånn plutselig?

Med mindre det står en spesifikk varighet på kontrakten, så er det ikke behov for ny kontrakt om ikke noe endrer seg. 
Om det står "AB er ansatt fra 1. juli til 1. des" så er det tidsbestemt kontrakt som varer helt fram til 1.des og ikke må sies opp. Da er liksom oppsigelsen allerede tatt med i kontrakten. 

Dersom det står "AB er ansatt fra 1. juli, og det løper en prøvetid på 6 måneder." så har man prøvetid de første 6 månedene, og deretter er man regnet som fast ansatt. Vanligvis står det "i prøvetiden er det gjensidig oppsigelsestid på 14 dager." og under ett annet punkt "gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder". Da har man i de første 6 månedene oppsigelsestid på 14 dager, etter 6 måneder er det 3 måneder oppsigelsestid. 
Og uansett om det er i prøvetid eller ikke, så skal oppsigelse være GODT begrunnet! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...