Gå til innhold

Dere som går ned i vekt - har dere en "spisedag" i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ned 12 kg, og har til nå spist 1600 kcal hver dag. Går ned raskere enn jeg trodde på dette, ca 1 kg i uken. Jeg teller kalorier, og har ikke noen begrensning på hva jeg kan spise (spiser selvfølgelig mest sunn, næringsrik mat), må bare holde meg innenfor dette. Men lurer litt på om jeg skal innføre en dag i uken hvor jeg ikke teller, men spiser det jeg har lyst på. Bare for å få "en pause". Litt redd for at det skal ødelegge framgangen, da... 

Tar gjerne i mot erfaringer - fordeler og ulemper med en spisedag i uken.

Anonymkode: 2b614...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke ha en slik spisedag. Den dagen alene klarer jeg å gomle i meg så mye at alt som var i minus plutselig er i pluss.

1600 kcal er en del da. Jeg må ned på 12-1300 kcal for å gå ned 0,5 kg/uke

Anonymkode: ba971...473

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke ha en slik spisedag. Den dagen alene klarer jeg å gomle i meg så mye at alt som var i minus plutselig er i pluss.

1600 kcal er en del da. Jeg må ned på 12-1300 kcal for å gå ned 0,5 kg/uke

Anonymkode: ba971...473

Oi, så lavt kunne ikke jeg ligget uten å være sulten konstant. Men du er kanskje mye mindre enn meg. Jeg har en BMI på 25 akkurat nå. 

Skrevet

Nah, ikke helt. Jeg ligger på mellom 750-1000 kalorier i minus (ca 1800 kalorier) i ukedagene, og mellom 250-500 kalorier i minus i helgene. På den måten går jeg sakte, men sikkert ned i vekt. :)

Siden jeg har gått ned så mye i vekt (over 75 kg) har jeg dog blitt anbefalt et par fråtsedager i året av legen. Jeg har stort sett holdt dem til f.eks julaften, bursdag osv.

• Liker 2
Skrevet

Et problem jeg ser blant mange som ønsker vektnedgang er at det fort kan bli alt for strengt og kanskje man blir litt vel ivrig på å kutte kalorier og bare spise sunt. Det går kjempe fint i starten og veksten minsker, men så blir man etterhvert bra lei av kun grønn salat og vann, muligens vekten stopper opp helt, man er sulten og man mister motivasjonen samt kjenner enormt sug etter gamle vaner. Og er gjerne her mange går tilbake til samme vekt og kanskje enda mer. Sier ikke at dette gjelder alle, men skjer dessverre med en god del. Av egen erfaring synes jeg det er lettere å gå ned i vekt når man prøver å gjøre det til noe man kan leve med, og derfor gjerne ha en cheat day i uken. For meg gjør det meg bare enda mer motivert å trene og spise sunt, og kunne tenke at på lørdag kan jeg virkelig kose meg med god samvittighet. Ja det Går kanskje litt tregere enn å leve på vann/salat diett men er faktisk den måten som har fungert best på meg da jeg kun sprekker på vann og salat-dietter☺️

• Liker 2
Skrevet

Ikke en hel dag, men ett måltid i uken. Pleier å være sosial i løpet av helgen og da spiser jeg gjerne godt og drikker litt vin. Men hele dagen hadde ikke fungert.

Anonymkode: 78f6e...d0f

• Liker 6
Skrevet

Som AB ovenfor. 

Ett måltid i uka, gjerne lørdag. Jeg velger ofte at det er et kakestykke ELLER en kanelbolle. 

Om det skulle bli en hel dag, frokost, lunsj og middag, så skulle nok det trigge matsuget for mye, og masse ekstra vann på grunn av økte unødvendige karbohydrater, som virker demotiverende.

Anonymkode: 08906...eec

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en hel dag, men ett måltid i uken. Pleier å være sosial i løpet av helgen og da spiser jeg gjerne godt og drikker litt vin. Men hele dagen hadde ikke fungert.

Anonymkode: 78f6e...d0f

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som AB ovenfor. 

Ett måltid i uka, gjerne lørdag. Jeg velger ofte at det er et kakestykke ELLER en kanelbolle. 

Om det skulle bli en hel dag, frokost, lunsj og middag, så skulle nok det trigge matsuget for mye, og masse ekstra vann på grunn av økte unødvendige karbohydrater, som virker demotiverende.

Anonymkode: 08906...eec

Dette var en god ide! Et måltid vil nok fungere bedre enn en hel dag. 

Skrevet

Da jeg gikk ned (35 kg.) hadde jeg en "fridag" i uken.

Anonymkode: 6f0db...5a9

Skrevet

Jeg er snart ferdig med å ta av de ti ekstra kiloene som har sneket seg på, begynte i mai. Jeg har ikke fråtsedag, men blir jeg bedt på middag spiser jeg en normal porsjon av det jeg får servert, selv om det er både fløtesaus og bacon til hovedretten og ostekake til dessert. På restaurant velger jeg helst mager fisk, men spiser opp den sausen og tilbehøret jeg får servert til. Jeg unner meg vin hver fredag og lørdag, maks én flaske totalt.

Det har funket fint for meg. Tenker at det viktigste er å ikke gå tilbake til de gamle spisevanene etter at slankekuren er over.

Anonymkode: 41691...cc8

• Liker 1
Skrevet

Virker helt idiotisk å legge opp til en fråtse-dag. Det er ikke normalt å spise på den måten. Hvorfor ikke spise NORMALT én dag i uka, om du trenger en pause? Altså ca 2000 kalorier? 

Det er jo det du er nødt til å gjøre senere om du ønsker holde vekta nede: vi som har stabil vekt og er "naturlig" slanke, er jo det fordi vi hverken spiser for mye eller for lite, på det jevne. Vi har liksom ikke fråtse-dager..

Anonymkode: ad114...257

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker helt idiotisk å legge opp til en fråtse-dag. Det er ikke normalt å spise på den måten. Hvorfor ikke spise NORMALT én dag i uka, om du trenger en pause? Altså ca 2000 kalorier? 

Det er jo det du er nødt til å gjøre senere om du ønsker holde vekta nede: vi som har stabil vekt og er "naturlig" slanke, er jo det fordi vi hverken spiser for mye eller for lite, på det jevne. Vi har liksom ikke fråtse-dager..

Så enkelt å greit da. 
Fint for deg at det funker så fint. 
Med oss som har klart å spise oss store er det ikke så enkelt. Det er en grunn til at vi har blitt store, for vi spiser i utgangspunktet ikke "normalt" og ja vi er klar over det. 
Det er noe vi må jobbe veldig hardt med. Selv går jeg så mye opp og ned i vekt, for jeg klarer ikke begrense meg og holde det normalt. Det høres enkelt ut å bare spise litt og sundt. Men det er ikke så enkelt. 

Anonymkode: c2863...626

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser sunt og mye grønnsaker. Teller så kalorier og så lenge jeg holder meg under Max kaloriinntak så kan jeg kose meg i ny å ne. Men har helt mistet lysten på godis

Anonymkode: 34a9c...acc

Skrevet

Jeg har ikke fast fråtsedag, men når jeg virkelig kjenner at NÅ har jeg lyst på noe skikkelig godt og det er en stund siden sist så tillater jeg meg det, men da blir det igjen en stund til neste gang. Jeg har begynt å kjenne på kroppen når jeg trenger en slags "boost".

Hvis jeg har vært skikkelig flink i en måned (nå snakker jeg ikke om 1000kcal inn altså, men om at jeg ikke har kjøpt sjokolade eller brus, men heller spist gode og sunne måltider) og jeg får skikkelig lyst på brownies, så spiser jeg brownies. Da spiser jeg faktisk så mye brownies at det gjerne går en mnd til jeg har lyst slike sukkermengder en gang til. 

Skrevet

Nei, jeg har ingen planlagt fråtsedag. Har jeg derimot lyst på noe, så spiser jeg det. Jeg merker dog at et sunt kosthold gjør formen min så mye bedre, så jeg har sjelden lyst på noe skikkelig usunt lenger. Jeg trener også ganske mye, så jeg kjenner at for å yte ordentlig på trening så trenger jeg å opprettholde et næringsrikt og «riktig» kosthold.

Jeg var veldig streng til å begynne med. Da logget jeg alt jeg spiste, både matens vekt og kalorier. Gikk ned 30kg på rimelig kort tid. Så etter hvert merket jeg at dette begynte å ta overhånd, så jeg bestemte meg for å slippe det litt (og slutte å telle kalorier) for en periode. Til å begynne med hadde jeg konstant dårlig samvittighet. Nå er jeg veldig glad for at jeg sluttet å telle, for jeg var på vei inn i noe ganske farlig. Det har hjulpet meg veldig at jeg telte alt tidligere, skal sies, for nå kan jeg lettere «se» gjennomsnittlig kaloriinnhold i det jeg spiser, og jeg har blitt bedre på å spise intuitivt og riktig. Jeg går fortsatt ned i vekt, men det går saktere nå. Det gjør meg ingenting. Jeg har skiftet fokus fra vekt til mål, og holder fokuset på cm i stedet for kg. Det jeg merket de gangene jeg lot meg selv spise veldig kaloririkt en dag, var at kroppen min noen ganger ble dyttet ned fra et vektplatå på en måte. Dagen etter at jeg hadde spist kaloririkt hadde jeg ofte gått ned et par kilo. Det var som om det kickstartet noe. 

Min største last er ikke lenger søte ting, men heller salte ting (som potetgull eller chilinøtter).

Anonymkode: 1fd2b...4f6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt å greit da. 
Fint for deg at det funker så fint. 
Med oss som har klart å spise oss store er det ikke så enkelt. Det er en grunn til at vi har blitt store, for vi spiser i utgangspunktet ikke "normalt" og ja vi er klar over det. 
Det er noe vi må jobbe veldig hardt med. Selv går jeg så mye opp og ned i vekt, for jeg klarer ikke begrense meg og holde det normalt. Det høres enkelt ut å bare spise litt og sundt. Men det er ikke så enkelt. 

Anonymkode: c2863...626

Hva er det for et argument? Greia er jo at man må lære seg å spise normalt og slutte med hele tankegangen om "det er jo bare én dag" og tusen andre (dårlige) unnskyldninger. Man trenger ikke spise sunt engang for å holde vekta, det handler bare om energibalanse og lytte til kroppens reelle behov og ikke bøye seg etter eventuelle psykiske behov.

Vi trenger faktisk en god del mat for å holde vekta stabil så det er ikke som man trenger gå sulten når man er kommet dit der man bare skal opprettholde vekt, etter en slankekur. Jeg spiser absolutt ikke lite, eller spesielt sunt og jeg spiser meg mett hver dag, selv om jeg har veid det samme hele mitt voksne liv. Jeg klarer virkelig ikke se hvorfor det skulle være ubehagelig å leve sånn for noen som helst uansett vektklasse. Det å spise mer enn man trenger, bli for mett, og føle seg helt jævlig i kroppen er mye mer ubehagelig, enn å spise normalt. 

Skrevet

Spiser god mat + godteri på lørdager.

Spiser ellers ca 1500 kcal daglig + trener ca hver dag så går ned alt fra 500 -1 kg i uka ... i den perioden jeg klarer det 😣

• Liker 1
Skrevet

Har ikke spisedag, men spiser hva jeg vil hver dag. Poenget er at jeg spiser lite av det jeg vil. Har gått ned 20 kg siden mai, og det har funket veldig bra for meg. Men jeg teller kalorier og har oversikt over hvor mye jeg putter i meg. Jeg tror jeg ville følt meg dårlig hvis jeg skulle stappet i meg alt jeg orket en dag i uken som en "belønning".

Anonymkode: 31f54...3f3

Gjest Frøken Diamant
Skrevet

Har ikke en spisedag,men spiser litt mere i helgene.Fra mandag til fredag spiser jeg 1300 kcal.Lørdag og søndag så blir det ca 1600 kcal.Da kan jeg enten unne meg litt godteri eller litt mere mat.Har tatt av meg 11kg til nå så for meg funker det veldig greit😊

Skrevet

Nei, jeg har aldri "spisedag", nettopp fordi det ødelegger motivasjonen (man går opp i løpet av en slik dag) og det trigger lysten igjen på alt jeg ikke skal ha akkurat der og da. Det å sette seg et mål og jobbe rett mot det og holde ut de månedene er det beste for et bra resultat. Det er vel ofte kanskje snakk om dårlig selvkontroll for mange og"spisedager" er seigpining hvis en virkelig vil ned i vekt. Ha heller et matmål som går på hva en skal unne seg og kose seg med den dagen vekta viser de rette tallene. 

Anonymkode: 4d1fb...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...