Gå til innhold

Ekstremt høy puls ved langkjøring

Anbefalte innlegg

Løp 6 km i dag. Er ikke akkurat godt trent, men vil påstå at jeg ikke akkurat er utrent heller. Alltid vært aktiv, selv med litt ekstra (les 15 kg). Har mye muskler og trent mest styrke i mitt liv. 

Jeg reagerte på at pulsen min hadde ett gjennomsnitt på 190, jeg har maxpuls på 206. Lå i sone 5 i ca 40 min av økten. Løpnigen ble gjort på relativ flat grusvei. Var sliten da jeg kom i mål, men kunne ha gått lenger eller tatt en styrkeøkt etterpå. Jeg hadde ikke klart å prate mens jeg løp, men ingen blodsmak i munnen akkurat. Jeg bruker polar M400, og alle veninnene mine har den og påstår at den er ufeilbar. 

Jeg brukte akkurat 51 minutter på denne økten, og følte at jeg kunne ha gitt på ekstra ved siste km.

Hva i huleste er det som gjør at jeg "holder ut" 40 minutter i sone 5? Hvorfor får jeg så ekstremt høy puls ved rolig langkjøring? Finnes det en naturlig forklaring på dette som mange opplever, eller er det jeg som bare er utrent evt. har "Ingebritsen sine magiske gener"?

Håper noen kloke hoder kan svare!

Anonymkode: 05fb0...c13

Fortsetter under...

Hei,

Polar opererer med litt andre pulssoner enn det som er Olympiatoppen sin standard her i Norge. De fleste som trener O2 og har lest litt om trening stiller pulssonene sine etter Olympiatoppen sine anbefalinger. Du skal være veldig veldig bra trent om du klarer å ligge 40 min. i sone 5 på en treningstur. Jeg har en gang klart å ligge i 24 min. i sone 5 under en 10k konkurranse. Og jeg anser meg selv som bra trent (10-20 timer o2 trening i uka). 

M400 med pulsbeltet er en bra og nøyaktig klokke, men husk at du også må vaske pulsbeltet ditt, ellers kan pulsen bli kokko. 

Jeg kan anbefale IF Frøy sitt excelark for å finne pulssonene du kan legge inn på de forskjellige sportsprofilene i Polar Flow. 

http://froy.no/medlem/diverse/hf-kalkulator

51 minutter på 6 km. er ikke akkurat så veldig raskt og hvis du også følte deg så andpusten at du ikke hadde klart å snakke noe særlig under økten så vil jeg påstå at du er dårlig trent. Det positive er at hvis du har litt kontinuitet i treningen så kommer fremgangen veldig raskt. 

Lykke til videre og ikke gi opp! 

Dine soner iht Olympiatoppen er:

5

194

206

94 - 100

% av HF maks

4

179

194

87 - 94

% av HF maks

3

169

179

82 - 87

% av HF maks

2

148

169

72 - 82

% av HF maks

1

124

148

60 - 72

% av HF maks

Anonymkode: 427fd...664

• Liker 2

Jeg ligger uten store anstrengelser i sone 4 i 2 timer (altså et halvmaraton), og når jeg løper intervaller er jeg alltid i sone 5. Får aldri melkesyre. Trent jevnt hele livet.

Anonymkode: ceeb5...616

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger uten store anstrengelser i sone 4 i 2 timer (altså et halvmaraton), og når jeg løper intervaller er jeg alltid i sone 5. Får aldri melkesyre. Trent jevnt hele livet.

Og du har testet makspulsen din ordentlig? 

Anonymkode: bfff6...d17

• Liker 2

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ligger to timer i Sone 4 på 21k, uten anstrengelser, så tyder det på at du bruker noen helt andre pulssoner en det OT anbefaler. 
Hvordan definerer du pulssonene dine og hva er makspulsen?

For den nerdete så står det mye interessant om å trene basert på HR her:
https://www.olympiatoppen.no/fagomraader/fagstoff/utholdenhet/oltsintensitetsskala/page594.html

• Liker 2
På 30.9.2018 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Hvis du ligger to timer i Sone 4 på 21k, uten anstrengelser, så tyder det på at du bruker noen helt andre pulssoner en det OT anbefaler. 
Hvordan definerer du pulssonene dine og hva er makspulsen?

For den nerdete så står det mye interessant om å trene basert på HR her:
https://www.olympiatoppen.no/fagomraader/fagstoff/utholdenhet/oltsintensitetsskala/page594.html

Kroppen min kan ikke bare tenke "jeg kan ikke ha så høy puls fordi Olympiatoppen mener den er for høy". Min kropp er spesiell. Pulssonene mine defineres ut i fra pulsklokka mi. Når man legger inn makspuls så får man pulssonene inn etter farge skjønner du. Jeg har drevet med friidrett hele livet, så belæring trenger jeg ikke. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen min kan ikke bare tenke "jeg kan ikke ha så høy puls fordi Olympiatoppen mener den er for høy". Min kropp er spesiell. Pulssonene mine defineres ut i fra pulsklokka mi. Når man legger inn makspuls så får man pulssonene inn etter farge skjønner du. Jeg har drevet med friidrett hele livet, så belæring trenger jeg ikke. 

Det er det heller ingen som har sagt ;) Og helt ærlig så bryr nok OT seg lite om pulsen din.  

Hvis du har bedrevet friidrett hele livet så kjenner du trolig godt til hva fagmiljøet i Norge mener om pulsbasert trening og sonetrening. Men dem sin kunnskap på området passer sikkert ikke for alle.

Belærer ingen, forsøker bare å gi tips her ;)

Jeg har selv et Polar H7 pulsbelte og opplever stadig vekk feilregistreringer, spesielt når jeg løper ute og på mølle. Ikke uvanlig at målingene viser 230 i puls og det er laaaangt over min teoretiske makspuls. Derfor bruker jeg alltid pulsklokke i tillegg for kontroll. Ikke at dette nødvendigvis er tilfelle hos deg, men det er min erfaring.

Endret av 911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...