Gå til innhold

Ullundertøy på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som begynte i første klasse i høst, og nå lurer jeg på om «tradisjonen» med å kun ha på seg ullundertøy innendørs også gjelder på skolen når det blir litt kaldere? I barnehagen han gikk i, fikk vi beskjed om at barna aller helst skulle bruke ullundertøy inne fra oktober til april. Det var veldig praktisk og greit. Gruer meg bittelitt til ullsesongen da merinoull er så dyrt. Men veldig behagelig, da. Så da spør jeg dere erfarne skoleforeldre om tips og hvilke erfaringer dere har med bekledning inne på skolen i høst- og vinterhalvåret. 

Anonymkode: f229b...0d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig noen steder i første, men ikke over alt. Det mest vanlige er ulloverdel og myk bukse/ukkundertøy med skjørt over her jeg bor iallefall. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Frostrose skrev:

Det er vanlig noen steder i første, men ikke over alt. Det mest vanlige er ulloverdel og myk bukse/ukkundertøy med skjørt over her jeg bor iallefall. 

Takk for svar! Men de har vel strømpebukse/ stillongs under den myke buksa? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men de har vel strømpebukse/ stillongs under den myke buksa? 

Ja. 

Skrevet

Frøkna her i hus har ikke brukt kun ullundertøy inne på skolen. Alltid en bukse over ulltightsen/strømpebuksa. Det går jo i kategorien undertøy på et vis, så frøkna her følte seg ikke konfortabel uten buskse. 

Jeg kjøpte da litt ”joggebuskse” lignende ullbukser fra Janus, de funket som vanlig bukse, men ellers vanlig bukse over. 

Varierer nok fra sted til sted, spør barnet selv om hun/han syns det er ok. 

• Liker 1
Skrevet

Her går de ikke undertøyet på skolen. Alltid vanlige klær over.

Anonymkode: 5eea7...c94

• Liker 3
Skrevet

Kan gå i ulltrøye, ikke ull longs..

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig å gå på skolen i undertøy

• Liker 1
Skrevet

På vår skole er det vanlig å gå i bare ullundertøy inne, i alle fall i 1. og 2. klasse. 

Anonymkode: cb189...109

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke stillongs inne på skolen vår. Jeg bruker enten ull joggebukse, eller stillongs med tynn romslig bomullsbukse over på mine barn. Kjøper slike bukser på sommer i klesbutikker, på vinter selger de mest tykke fôrede greier. Ekkelt å ha stillongs, tjukk bukse under vinterdressen. Tynn løs bukse går greit.

Anonymkode: 864f7...dca

• Liker 1
Skrevet

Overdel i tynn ull bruker både voksne og barn som vanlig trøye her i landsdelen - men det er vanlig at de har enten et skjørt eller tynn joggebukse-aktig bukse over longsen :) evt heller bruker en litt tykkere bukse i fleece eller velour eller noe, om det ikke er alt for kaldt, så den kan gå under dressen uten et ekstra mellomlag. Vår er litt varm av seg, så foretrekker ofte slike bukser nå på høsten

Vi ser an været og temperaturen litt mer enn vi gjorde i barnehagen, for å planlegge passe bekledning, som funker både inne og ute. Er det veldig kaldt, blir det gjerne også litt kaldt i klasserommene her, og da er det fint med ullongs under buksa

Anonymkode: e27b6...d5a

• Liker 1
Skrevet

Har ikke sett en eneste stillongs innendørs på mine førsteklassinger ennå, men vet de har det under klærne. På skolen er man mer «voksen» enn i barnehagen og kler seg mer ordentlig. Stillongs er undertøy. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Bondenisse skrev:

Har ikke sett en eneste stillongs innendørs på mine førsteklassinger ennå, men vet de har det under klærne. På skolen er man mer «voksen» enn i barnehagen og kler seg mer ordentlig. Stillongs er undertøy. 

Nåja, ser veldig mye krøllete joggebukser på barn på vår skole. Ikke akkurat pent eller voksent.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn som begynte i første klasse i høst, og nå lurer jeg på om «tradisjonen» med å kun ha på seg ullundertøy innendørs også gjelder på skolen når det blir litt kaldere? I barnehagen han gikk i, fikk vi beskjed om at barna aller helst skulle bruke ullundertøy inne fra oktober til april. Det var veldig praktisk og greit. Gruer meg bittelitt til ullsesongen da merinoull er så dyrt. Men veldig behagelig, da. Så da spør jeg dere erfarne skoleforeldre om tips og hvilke erfaringer dere har med bekledning inne på skolen i høst- og vinterhalvåret. 

Hvor i landet bor dere? I kaldere omtåder er det kanskje greit å gå innendørs i ullundertøy, men langt fra alle steder gjør man det. Du må spørre på ditt barns skole/SFO hvilken praksis de har på påkledning. 

Anonymkode: 145a5...8ef

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, ser veldig mye krøllete joggebukser på barn på vår skole. Ikke akkurat pent eller voksent.

Men en joggebukse er ikke undertøy, det er hakket over stillongs. Men det skjer gradvis fra stillongs i barnehagen, joggebukse i de første klassetrinnene og så kommer tidsnok punktet med stive jeans

• Liker 4
Skrevet

Her er det ikke uvanlig at førsteklassingene sprader rundt i ullundertøy inne, kanskje noen andreklassinger også. De har selvfølgelig vanlige klær utenpå vanligvis, men etter å ha lekt ute i skolegården i vinterdress og så komme inn i varmen på skolen er det mange som synes det er godt å skrelle av seg så mye som mulig. Det er uansett helt valgfritt. Ingen av mine har gjort det, men jeg stusser da ikke over om andre gjør det. Jeg synes det er sært å reagere på at barn går i ullundertøy eller joggebukser på skolen. 

• Liker 2
Skrevet

Ullklær under ved behov :)

Anonymkode: fa6e6...b93

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte på det samme da min startet opp. Her har de vanlige klær, genser og olabukser.

Anonymkode: 0f676...3fd

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor må de gå i stive olabukser? De er jo barn. Her bruker sønnen min ullstilongs og har joggebukse over. Krøllete er ikke joggebuksa da. Får ikke min unge inn i olabukse, har prøvd å kjøpe de mykeste jeg finner. Men han vil bare ha joggebukse og myke klær. Skal ha i bursdag eller lignende, må han ha på seg penere bukse da.

Anonymkode: 56675...710

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...