AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Fordi jeg tok fra han noe han liker veldig godt, fordi han ikke holdt avtale om å gjøre leksene ferdig. Han gikk til fysisk angrep og sa alt det stygge han kunne klare å si. Kastet ting etter meg og klikket helt i vinkel. Han var fysisk, men han klarte «begrense» seg såpass at han ikke tok i alt han hadde og han kastet ting forbi meg. Vet ikke om han bare bommet eller om det var med hensikt. Vennene hans fikk med seg kranglingen pga de spilte online på PlayStation. Jeg dro lesingen ut litt for seint ift det, så det var jo ikke bra. Dessverre brøt jeg litt sammen for det gikk jo bare helt over styr her. Han gikk på rommet sitt og det roet seg. Jeg ga klar beskjed om at dette er ikke akseptabelt. Vi hadde en avtale ang. leksene og den brøt han, derfor tok jeg fra han denne tingen. Han vil ha den tilbake i morgen, men jeg har sakt at da må han gjøre seg fortjent til deg. Lekser er en selvfølge, han må bruke fantasien. Lenger enn det har jeg ikke kommet. Jeg angrer litt no på at han har muligheten til å få denne tingen tilbake i morgen, og lurer på hva som skal være «bra nok» for at han skal den tilbake i morgen. Det er jo helt fullstendig uakseptabelt det som har skjedd og jeg er litt i villrede no. Blir veldig glad hvis noen har noen tips og råd ang dette.. Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Du har jo lov til å ombestemme deg. Tenåringen er ikke tre år. Bare fortell i morgen at du har tenkt litt over det, og kommet fram til at du må inndra denne tingen over en viss periode i tillegg til at tenåringen må gjøre opp for seg. Å gå til fysisk angrep på deg syns for for øvrig er så alvorlig at jeg hadde inndratt denne tingen permanent og tatt bort PlayStation på ubestemt tid. Han har overhodet ingen rett til å kreve å få tingen tilbake. Anonymkode: 9c5be...248 12
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Det er helt innafor å ta en rolig prat med tenåringen i morgen og forklare at du etter å ha tenkt deg om har bestemt deg for å inndra tingen i x tid, som konsekvens for hans dårlige oppførsel. Du bør også innlede en samtale om hvorfor han reagerte som han gjorde, og få han til å beklage samt forstå at det han gjorde absolutt ikke var greit. Fortell hva konsekvensen blir dersom han gjør noe slikt igjen, samt at han kan få tingen tilbake dersom han over litt tid kan vise at han fortjener det. Anonymkode: 2b047...14b 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt innafor å ta en rolig prat med tenåringen i morgen og forklare at du etter å ha tenkt deg om har bestemt deg for å inndra tingen i x tid, som konsekvens for hans dårlige oppførsel. Du bør også innlede en samtale om hvorfor han reagerte som han gjorde, og få han til å beklage samt forstå at det han gjorde absolutt ikke var greit. Fortell hva konsekvensen blir dersom han gjør noe slikt igjen, samt at han kan få tingen tilbake dersom han over litt tid kan vise at han fortjener det. Anonymkode: 2b047...14b Tusen takk for godt råd. Dette følte jeg passer situasjonen veldig og dette skal jeg forsøke i morgen 👍🏼 Anonymkode: 7d0fa...a41 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Visste han fra før at konsekvensen var at du ville ta den tingen fra han? Hvis ja, så er det ingenting å diskutere med han. Han tok selv valget om å ikke høre på deg, så klikket han for å teste deg. Teste om du gir tilbake bare han blir sint nok. Hvis han ikke visste om konsekvensen, kan du si beklager for at du ikke sa i fra på forhånd, men at sånn er det fra nå. Anonymkode: a50f4...8f0 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Han oppførte seg uakseptabelt, og tenker at det må ha gått inn på ham også? Sånn når han fikk roet seg. Du har sagt at han må gjøre seg fortjent til å få tingen tilbake, og da tenker jeg at du setter deg ned med ham og spør hva han tenker om det som skjedde? Uten å være streng. Når sånt skjer er det viktig å få satt ord på det. Og han må lytte til det du sier. En sånn samtale kan hindre at en liknende episode gjentar seg. Tenåringer kan transformeres til troll, men foreldre er heller ikke perfekte. Jeg syns det er superviktig med grenser, men om den blir brutt en gang, så kan en reagere uten å bli helt "tyrann". Ta en samtale og kommer dere til felles forståelse, så belønning nok tenker jeg. Og ja, han bør be om unnskyldning. Anonymkode: 435ff...e31 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 Dere er fantastiske. Takk for alle gode råd og innspill. Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 Hvor gammel er tenåringen? Anonymkode: 1a957...b17
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er tenåringen? Anonymkode: 1a957...b17 Hva da? Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva da? Anonymkode: 7d0fa...a41 Skjønte du ikke spørsmålet? Anonymkode: 1a957...b17 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønte du ikke spørsmålet? Anonymkode: 1a957...b17 Jo, det var ikke sånn ment. Men lurte bare på hva det hadde å si hvor gammel han er. Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det var ikke sånn ment. Men lurte bare på hva det hadde å si hvor gammel han er. Anonymkode: 7d0fa...a41 Siden du kun spurte om alder. Og ikke skrev noe mer. Ts. Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det var ikke sånn ment. Men lurte bare på hva det hadde å si hvor gammel han er. Anonymkode: 7d0fa...a41 Ja, har ganske mye å si om tenåringen er 13 eller 18 år. Anonymkode: 1a957...b17 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har ganske mye å si om tenåringen er 13 eller 18 år. Anonymkode: 1a957...b17 Ok 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7d0fa...a41 Håper du ikke er Ts? For da skjønner jeg på væremåten din at du havner i konflikter med tenåringen din Alder er ganske relevant her da. Anonymkode: 1a957...b17 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper du ikke er Ts? For da skjønner jeg på væremåten din at du havner i konflikter med tenåringen din Alder er ganske relevant her da. Anonymkode: 1a957...b17 Jo jeg er Ts. Haha Ok Men jeg har fått de svarene jeg trengte og det du spurte om og måten du svarer på gjør at jeg ikke ønsker å svare på alder. Jeg skriver som anonym og da hadde det vært Ok om du hadde sakt litt mer om hva du ville frem til, utover det som allerede er blitt sakt Anonymkode: 7d0fa...a41 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo jeg er Ts. Haha Ok Men jeg har fått de svarene jeg trengte og det du spurte om og måten du svarer på gjør at jeg ikke ønsker å svare på alder. Jeg skriver som anonym og da hadde det vært Ok om du hadde sakt litt mer om hva du ville frem til, utover det som allerede er blitt sakt Anonymkode: 7d0fa...a41 Det er STOR forskjell på en utagerende 13åring og en utagerende 18 åring. Enormt stor!! Så det er faktisk veldig relevant!! Anonymkode: 6b181...f34 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er STOR forskjell på en utagerende 13åring og en utagerende 18 åring. Enormt stor!! Så det er faktisk veldig relevant!! Anonymkode: 6b181...f34 Ja. Det et er jeg fullstendig klar over! Han er 13-14 år. Jeg klar over at det er forskjell stor forskjell på en utagerende 13 og 18 åring.. Anonymkode: 7d0fa...a41
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for godt råd. Dette følte jeg passer situasjonen veldig og dette skal jeg forsøke i morgen 👍🏼 Anonymkode: 7d0fa...a41 Men du må for all del ikke si at du beklager eller gi det du har inndratt tilbake med en gang. Du kan også gi han oppgaver i hjemmet for å erstatte det han kastet på deg. Hadde min sønn eller datter gjort noe slik hadde de fått så ørene flagret. Bare vær sterk, det klarer du. Anonymkode: 2e3d7...a57 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men du må for all del ikke si at du beklager eller gi det du har inndratt tilbake med en gang. Du kan også gi han oppgaver i hjemmet for å erstatte det han kastet på deg. Hadde min sønn eller datter gjort noe slik hadde de fått så ørene flagret. Bare vær sterk, det klarer du. Anonymkode: 2e3d7...a57 Tusen takk. Ja, han stod opp og var en engel i dag morges, så han vet nok at han er på tynn is. Jeg skal være sterk og ta en rolig prat med han senere i dag. Han har ikke tilbake den tingen, jeg kommer til å utsette det litt til som noen anbefale meg å gjøre her. Slik st han forstår at dette er noe som er langt over det jeg kan akseptere. Anonymkode: 7d0fa...a41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå