AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Hei! Jeg vet dette har vært diskutert mange ganger før men jeg klarer ikke finne en fasit. Jeg har pcos og har prøvd å bli gravid i 6 år. For snart 5 år siden henviste fastlegen min meg til sykehus for utredning for ufrivillig barnløshet. Var da på et mindre sykehus som ikke har ivf behandling selv. Legen jeg snakket med der sa at de ikke ville henvise meg videre før jeg hadde en bmi på 29,9 eller lavere. Det er altså snart 5 år siden, har hatt hjelp fra fastlege, ernæringsfysiolog og fysioterapi men har ikke klart å gå ned i vekt. Har en bmi på omkring 34. Nå føler jeg at tiden går litt ut med tanke på alder, og jeg klarer bare ikke å gå ned i vekt. Ønsker ikke at dette skal være en tråd med tips og råd for det, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste. Men er det noen som vet om man kan få ivf ved en så høy bmi når man kan vise til at vektnedgang er så vanskelig? Vet de private ikke er så strenge på grensen men 34 er sikkert alt for høyt der også? Anonymkode: 67a0b...163
Hentacruel Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Noen er større enn andre fra naturen side og da er det ikke mye å få gjort med det. Når det kommer til ivf så er det veldig individuelt om leger vil kjøre på med behandling. Her må det tas tester av deg for å finne ut om det er hensiktsmessig eller ikke. Så jeg anbefaler deg å ta kontakt med de aktuelle behandlingstedene slik at de kan gi deg den informasjonen.
Skogkløver Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Jeg vet dessverre ingenting om bmi-grenser forutenom at riksen hadde grense på 33 i 2015 (tror jeg). I følge en jeg kjenner ble det også gjort individuelle vurderinger. Jeg ville krevd en henvisning til ivf, så kan den aktuelle behandleren selv ta avgjørelsen. Ikke en lege som uansett ikke skal behandle deg. 5 Peder lenge å vente! Litt sånn på siden: jeg har selv pcos. Metformin ga god effekt på vekten min da vi hadde problemer med å bli gravid jeg fikk tett oppfølging av en gynekolog som til slutt klarte å fremprovosere min første eggløsning på 2 år med trippel dose Pergotime. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Høy bli gir større fare for abort. Derfor får man nok ikke ivf. Anonymkode: e0028...55d 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Jeg har pcos og må spise veldig få kalorier for å gå ned i vekt. Jeg anbefaler deg at du skaffer deg en ernæringsfysiolog som har god kunnskap om pcos og vektnedgang. Metformin kan også være noe å prøve Anonymkode: bf69d...3ab
Skogkløver Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høy bli gir større fare for abort. Derfor får man nok ikke ivf. Anonymkode: e0028...55d Årsaken er vel hovedsakelig at høy bmi kan ødelegge syklus og eggløsning kan forsvinne. Store mengder vev kan gjøre undersøkelser med utvendig ultralyd vanskelig. Som når de skal hente ut egg eller sjekke hvor moden eggene er bmi grensen gjelder også for undervektige. hvis spontanabort hadde noe med saken å gjøre ville ikke folk som har hatt flere aborter bak seg fått ivf... 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vet dette har vært diskutert mange ganger før men jeg klarer ikke finne en fasit. Jeg har pcos og har prøvd å bli gravid i 6 år. For snart 5 år siden henviste fastlegen min meg til sykehus for utredning for ufrivillig barnløshet. Var da på et mindre sykehus som ikke har ivf behandling selv. Legen jeg snakket med der sa at de ikke ville henvise meg videre før jeg hadde en bmi på 29,9 eller lavere. Det er altså snart 5 år siden, har hatt hjelp fra fastlege, ernæringsfysiolog og fysioterapi men har ikke klart å gå ned i vekt. Har en bmi på omkring 34. Nå føler jeg at tiden går litt ut med tanke på alder, og jeg klarer bare ikke å gå ned i vekt. Ønsker ikke at dette skal være en tråd med tips og råd for det, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste. Men er det noen som vet om man kan få ivf ved en så høy bmi når man kan vise til at vektnedgang er så vanskelig? Vet de private ikke er så strenge på grensen men 34 er sikkert alt for høyt der også? Anonymkode: 67a0b...163 Har du prøvd å redusert inntaket og økt forbruket så du har kommet i daglig kaloriunderskudd? Det er eneste måten å gå ned i vekt på og noen sterkere motivator enn barnløshet skulle vel ikke finnes. Anonymkode: 9ed24...249 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 Hvorfor har du ikke klart å gå ned i vekt? Viktig å ta vare på seg selv om man skal ha ansvar for barn. Anonymkode: ca054...260 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 Metformin har jeg gått på i 4 år. Har hatt ulike opplegg fra ernæringsfysiologen, med blant annet 1600 kcal og trening hos fysio som skulle gi kaloriunderskudd. Føler jeg har blitt godt fulgt opp, også på opphold på senter for overvektige. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke klarer det. Jeg kan forsøke å få en ny henvisning, og ny vurdering. Det var vel riksen jeg skulle henvises videre til sist tror jeg, det er i allefall nærmeste sted som har ivf fra der jeg bor. Ts Anonymkode: 67a0b...163
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #10 Skrevet 26. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å redusert inntaket og økt forbruket så du har kommet i daglig kaloriunderskudd? Det er eneste måten å gå ned i vekt på og noen sterkere motivator enn barnløshet skulle vel ikke finnes. Anonymkode: 9ed24...249 Du tror ikke legen og ernæringsfysiologen også kjenner til denne sammenhengen?? Anonymkode: d9ce3...d57 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du tror ikke legen og ernæringsfysiologen også kjenner til denne sammenhengen?? Anonymkode: d9ce3...d57 Jo, men det er jo tydelig at TS ikke klarer å følge kaloriinntaket hun er ment til å holde - jeg mener derfor at det kanskje er nødvneidg med psykologhjelp for å finne en løsning på overspisingen etc. Det vil være ekstremt viktig å ta tak i før man setter et barn til verden som man deretter skal ta ansvar for! Anonymkode: 0aa74...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #12 Skrevet 26. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Metformin har jeg gått på i 4 år. Har hatt ulike opplegg fra ernæringsfysiologen, med blant annet 1600 kcal og trening hos fysio som skulle gi kaloriunderskudd. Føler jeg har blitt godt fulgt opp, også på opphold på senter for overvektige. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke klarer det. Jeg kan forsøke å få en ny henvisning, og ny vurdering. Det var vel riksen jeg skulle henvises videre til sist tror jeg, det er i allefall nærmeste sted som har ivf fra der jeg bor. Ts Anonymkode: 67a0b...163 Hvis du ikke er særlig høy må du nok belage deg på å legge deg langt lavere om du ønsker å oppnå vektnedgang Det er skikkelig dritt når man har pcos... Har i løpet av 5 år klart å gå ned fra en bmi 31 til 21, men veien dit har ikke vært noe særlig... Anonymkode: bf69d...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det er jo tydelig at TS ikke klarer å følge kaloriinntaket hun er ment til å holde - jeg mener derfor at det kanskje er nødvneidg med psykologhjelp for å finne en løsning på overspisingen etc. Det vil være ekstremt viktig å ta tak i før man setter et barn til verden som man deretter skal ta ansvar for! Anonymkode: 0aa74...ae0 Du verden, dette eskalerte vel bittelittegrann, eller hva? TS er overvektig. Det er ikke dermed sagt at hun har en psykisk lidelse eller at hun overspiser. Hun har pcos, noe som lett gir overvekt og som gjør vektnedgang vanskelig. Det er ikke det samme som overspising. En kan f.eks også ha stabil vekt som overvektig; der inntak og forbruk balanserer. Dermed faller også det andre jeg har uthevet i fisk. Det å være overvektig diskvalifiserer deg ikke fra å være en god forelder. Den slutningen er altså så borti veggene at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. (Og før noen begynner å beskylde meg for det ene og det andre: nei, jeg er ikke en overvektig forelder selv.) Anonymkode: d9ce3...d57 4
Skogkløver Skrevet 26. september 2018 #14 Skrevet 26. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det er jo tydelig at TS ikke klarer å følge kaloriinntaket hun er ment til å holde - jeg mener derfor at det kanskje er nødvneidg med psykologhjelp for å finne en løsning på overspisingen etc. Det vil være ekstremt viktig å ta tak i før man setter et barn til verden som man deretter skal ta ansvar for! Anonymkode: 0aa74...ae0 Da bør du kanskje lese deg opp på pcos før du kommer med slike påstander. Selv med et kaloriunderskudd er det ikke sikkert at kroppen gir slipp på kiloene på samme måte som en frisk person. Mange med slike utfordringer må ned i 1200-1300 kalorier for å gå ned nevneverdig. Det skal jeg si deg er vanskelig i lengden. 3
Wiley Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg vet dette har vært diskutert mange ganger før men jeg klarer ikke finne en fasit. Jeg har pcos og har prøvd å bli gravid i 6 år. For snart 5 år siden henviste fastlegen min meg til sykehus for utredning for ufrivillig barnløshet. Var da på et mindre sykehus som ikke har ivf behandling selv. Legen jeg snakket med der sa at de ikke ville henvise meg videre før jeg hadde en bmi på 29,9 eller lavere. Det er altså snart 5 år siden, har hatt hjelp fra fastlege, ernæringsfysiolog og fysioterapi men har ikke klart å gå ned i vekt. Har en bmi på omkring 34. Nå føler jeg at tiden går litt ut med tanke på alder, og jeg klarer bare ikke å gå ned i vekt. Ønsker ikke at dette skal være en tråd med tips og råd for det, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste. Men er det noen som vet om man kan få ivf ved en så høy bmi når man kan vise til at vektnedgang er så vanskelig? Vet de private ikke er så strenge på grensen men 34 er sikkert alt for høyt der også? Anonymkode: 67a0b...163 Tror grensen i det offentlige er 32 nå, men de private opererer nok med andre parametere så tenker det er best å ta kontakt og høre. Det de er mest opptatt av er den økte risikoen for komplikasjoner ved svangerskap, høyt blodtrykk etc, ikke at det ikke skal fungere. BMI er jo ikke et komplett bilde av helsen din, så ville presentert historien din sånn at temaet er ferdigdiskutert når du evt starter behandling. Er jo en del fordommer også i helsevesenet når det gjelder vekt, så det kan også være en ide å finne en god privat gynekolog du kan diskutere henvisning til det offentlige med på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Overvekt øker også risikoen for komplikasjoner/død hos mor ifbm svangerskapet og fødselen, og øker risikoen for misdannelser/komplikasjoner/død hos fosteret og den nyfødte, så mulig de ser på det. I tillegg til at fettvev er veldig hormonelt aktiv vev, slik at å drive med hormonell stimulering på toppen ikke er risikofritt. Så grensen er der av flere grunner. Jeg hadde nok ikke gått ned i vekt av 1600 kcal daglig. Da måtte jeg ha trent mye og hardt. Blitt strammere og fått mer muskler ja, men gått ned nei (sist gang jeg gjorde det gikk jeg ned fra 66 til 64 kg). Men det kan være de godtar det hvis du kan vise til en stor forskjell i centimeter rundt hofte og midje, som tegn på at du har fått en mye sunnere fordeling av vekten. Anonymkode: 33273...d4c
blåfuglen Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 For å faktisk svare på spørsmålet ditt, og ikke det du ber om å ikke få kommentarer på: Medicus skriver på denne siden at de ønsker at du har en BMI under 35, noe du jo har. Du kan sikkert kontakte dem for å få mer informasjon. https://medicus.no/overvekt-bmi-og-assistert-befruktning/
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 Hausken har ingen generell BMI-grense. De har klinikk i Oslo også nå.
Gjest økonomifrue Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 På 26.9.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vet dette har vært diskutert mange ganger før men jeg klarer ikke finne en fasit. Jeg har pcos og har prøvd å bli gravid i 6 år. For snart 5 år siden henviste fastlegen min meg til sykehus for utredning for ufrivillig barnløshet. Var da på et mindre sykehus som ikke har ivf behandling selv. Legen jeg snakket med der sa at de ikke ville henvise meg videre før jeg hadde en bmi på 29,9 eller lavere. Det er altså snart 5 år siden, har hatt hjelp fra fastlege, ernæringsfysiolog og fysioterapi men har ikke klart å gå ned i vekt. Har en bmi på omkring 34. Nå føler jeg at tiden går litt ut med tanke på alder, og jeg klarer bare ikke å gå ned i vekt. Ønsker ikke at dette skal være en tråd med tips og råd for det, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste. Men er det noen som vet om man kan få ivf ved en så høy bmi når man kan vise til at vektnedgang er så vanskelig? Vet de private ikke er så strenge på grensen men 34 er sikkert alt for høyt der også? Anonymkode: 67a0b...163 Kjære vakre vene - du fikk fryktelig mye negative kommentarer her, ufortjent! Når skal for begynne og passe sine egne saker og ikke komme med eder og galle bare fordi de kan. Samtlige negative her- hadde dere sagt det samme til en venninne eller en søster? Men til deg TS, nå har ikke jeg gjennomgått ivf. Men privatpraktiserende gynekolog sa det var neste utvei for meg dersom andre tiltak med pergo/femar ikke lyktes, dette da jeghar en hormonsykdom som påvirler fertiliteten og gjør det vanskelig å gå med i vekt, så har ganske så høy bmi. I det offentlige er det bmi-grense, mens i det private er det vel i utgangspunktet ikke dette. Så det er en mulighet for deg å prøve privat. Men har du vært hos gynekolog som har gjort en skikkelig utredning på deg? Og er det forsøkt andre tiltak enn ivf for å bli gravid?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Altså...Holder du deg strengt på kaloriunderskudd så går du ned i vekt. Så enkelt er det faktisk så du spiser definitivt mer enn du tror. Prøv å bytt ut brød med knekkebrød, spis dobbelt så mye grønnsaker som du pleier til middag og tenk fjordland-porsjoner når du forsyner deg av middag så vil du gå ned. Om du da dropper kveldskos å erstatter det med kveldsmat så går det enda fortere. Anonymkode: bcafb...81f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå