Gå til innhold

Å fortelle barn at de kan dø.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En datter klatret på baderommet på vasken og datt ned. Heldigvis slo hun hodet mot noen håndduker og ikke sementgulvet. Jeg ble selvfølgelig redd og litt sint. Jeg sa til henne at dette var farlig og at man ikke skal være forsiktig når man klatrer, hvor hun spurte hva som var så farlig. Jeg sa rett ut at det går an å dø om man slår hodet hardt.

Samboer mente dette var horribelt for en 5 åring å høre. Men hvorfor skulle det være så egentlig?

Anonymkode: c52e2...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke noe galt i det, synes det er viktig å lære barn at alle skal dø en dag, Og om noe er så farlig at man kan dø av det så synes jeg at man skal si det til barnet. 

• Liker 25
Skrevet

Neida det er helt greit å si. Det er jo sant. 

• Liker 12
Skrevet

Du må se an hvor sensitivt barnet er. Jeg pleier å begrense til å si at da vil du slå deg i hodet, og det vil gjøre veeeeldig vondt og du må kanskje til lege.

Jeg sparer "du kan dø" til større anledninger enn klatring på badet..

• Liker 12
Skrevet

Haha, man dør da ikke av å slå hodet hardt. Ja du overdriver

Anonymkode: c063a...b0f

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo faktisk kan man det! Er man riktig uheldig.

Jeg fikk vite tidlig at jeg kunne dø, akkurat som alle andre. Men ble ikke skremt av det. Foreldrene mine var heller ikke overbeskyttende. De var bare ærlig, når jeg spurte eller hvis noe skjedde. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror det er helt greit å være ærlig med barn om hva som er farlig og hva som kan skje. Det som er viktig er nok at man ikke overdriver slik at «alt» er livsfarlig. Poenget med advarslene er jo å lære barnet at noen ting gjør man bare ikke, fordi det er svært skadelig eller dødelig, og at det finnes «grader» av farlighet. 

Jeg er selv vokst opp nær en stor og stri elv, og ble forklart fra jeg var så knøttliten at jeg såvidt forsto hva folk sa, at jeg ikke skulle være nær elvekanten. Foreldrene mine sa rett ut at hvis jeg falt i elven kom jeg til å dø. Det var helt sant. Barn hadde falt i denne elven tidligere, og det hadde hendt mer enn én drukningsulykke der. Jeg mener det er riktig å gi barn en advarsel om at noe kan være livsfarlig dersom det er en reell risiko. Jeg ser ingen problemer med at en 5-åring får beskjed om at man kan dø av noe. 

Men altså: advarslene må stå i stil med sannsynlig konsekvens. Derfor synes jeg ikke at «du kan dø» er det mest sentrale man kan si til et barn som klatrer på baderommet. Man dør sannsynligvis ikke av å klatre på badet. Man kan falle. Man kan slå seg. Det kan gjøre fryktelig vondt. Det kan hende man må til lege eller på sykehus. Faren for å dø må du spare til litt alvorligere anledninger. 

Anonymkode: 97ff2...3bf

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trolling? Ett barn kan lett dø ved å falle og slå hodet på betong. Selv med fall fra egen høyde. Å falle på bakken ute eller vanlig tre gulv er oftest ikke så farlig. Men barn, da spesielt små har stort hode i forhold til resten av kroppen= mer sansynlighet for å falle med hodet først.

• Liker 7
Skrevet

Barnet ditt får vel ikke klatre i trær da, for h*n kan dø? Eller sitte i en bil, for h*n kan dø? ELler i det hele tatt bevege seg, for h*n kan jo dø... 

Anonymkode: e91e1...45c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Du må se an hvor sensitivt barnet er. Jeg pleier å begrense til å si at da vil du slå deg i hodet, og det vil gjøre veeeeldig vondt og du må kanskje til lege.

Jeg sparer "du kan dø" til større anledninger enn klatring på badet..

Jeg hadde sagt at det er kjempefarlig. For da slår man hodet kjempehardt

Skrevet

Det er heilt greitt å opplysa barn om at det går ann å dø. Sjølv har eg sagt at dersom man går ut på isen så kan man faktisk falla igjennom isen, drukna og dø. Tanken er at man kan si det på ein fin måte og svara på spørsmål som barnet har, ikkje for å skremma. Døden i den vestlige verden børster vi berre under teppet, det er ikkje veldig naturlig spør du meg.

Anonymkode: b4e02...65d

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ditt får vel ikke klatre i trær da, for h*n kan dø? Eller sitte i en bil, for h*n kan dø? ELler i det hele tatt bevege seg, for h*n kan jo dø... 

Anonymkode: e91e1...45c

Det forekommer ca aldri at unger faller ned trær og dør. Så er ikke hysterisk for noe slikt.

Er mer opptatt av å la barnet bli obs det som faktisk kan være risk. Å stå på oppå vask på badet er mindre smart med tanke på hvor hardt betong faktisk er. Grett at barna har respekt for det som er farlig, så er de kanskje mer forsiktig og tenker når de gjør noe.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg hadde sagt at det er kjempefarlig. For da slår man hodet kjempehardt

Jeg prøver å bruke mer nyansert språk enn at alt er "kjempe-". Det er jo ikke kjempefarlig å klatre på badet. Det er en risiko for å falle, få donaldkul, smerter og gråt og tenners gnissel. Så derfor prøver jeg å hjelpe dem til å forstå konsekvens, ved å forklare. At hvis man ikke holder godt fast, så kan man falle, slå hodet sitt veldig vondt.

Husk at barn skal slå seg litt i barndommen da. Smerten gir effektiv læring om mulig konsekvens.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg prøver å bruke mer nyansert språk enn at alt er "kjempe-". Det er jo ikke kjempefarlig å klatre på badet. Det er en risiko for å falle, få donaldkul, smerter og gråt og tenners gnissel. Så derfor prøver jeg å hjelpe dem til å forstå konsekvens, ved å forklare. At hvis man ikke holder godt fast, så kan man falle, slå hodet sitt veldig vondt.

Husk at barn skal slå seg litt i barndommen da. Smerten gir effektiv læring om mulig konsekvens.

Hva er forskjellen på å si at det er kjempefarlig om du faller kontra å si at du dør om du faller?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva er forskjellen på å si at det er kjempefarlig om du faller kontra å si at du dør om du faller?

Hvorfor driver du å siterer meg? Jeg er ikke TS. Det er ikke jeg som sier kjempefarlig eller at du kan dø.

• Liker 2
Skrevet
På 26.9.2018 den 22.28, ViljaH skrev:

Hvorfor driver du å siterer meg? Jeg er ikke TS. Det er ikke jeg som sier kjempefarlig eller at du kan dø.

Hvorfor siterte du meg da?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke si slikt til min jente på 7 år. Hun er ei tøff jente når det gjelder det meste, men når det gjelder slikt blir hun fort redd. Da kan hun fort tro hun skal dø hver gang hun slår hodet sitt litt. Så akkurat å bruke det at "da kan du dø", det sparer jeg til hun evt gjør noe som virkelig er farlig.

Anonymkode: 15c3b...af4

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det slik til er så ungt barn da de fort kan reagere med angst. Plutselig så ser hun «dødsfarer» overalt. På klatrestativene, huskene, trærne osv. 

Skrevet

Jeg vokste opp ved en sterkt trafikkert vei og lærte tidlig nøyaktig hva som kunne skje hvis jeg løp ut i veien. Husker bestemoren min syntes foreldrene mine hadde "skremt" meg litt for mye, men jeg var ikke redd, for jeg visste jo at det var bare å holde seg på fortauet så gikk det bra...

Anonymkode: 11664...e87

Skrevet

Jeg personlig synes det er krisemaksimering å si til ungen at hun kan dø hvis hun faller fra vasken på badet. Mest sannsynlig vil hun "bare" slå seg og få vondt og det holder egentlig som forklaring på hvorfor man ikke skal klatre på ting som ikke er ment for klatring. Å si at hun kan dø, ville jeg vært forsiktig med, barn "filosoferer" ofte litt annerledes enn voksne og jeg vil ikke ønsket at hun skal gå rundt og tro at døden ligger på lur overalt.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...