AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Del Skrevet 26. september 2018 Husker fra barndommen at man gjerne talte alderen sin i halve år. Minnes at vi trakk sammen ordene så det hørtes mer ut som «seks-å-talt» osv. Enn «seks og halvt» Er dette vanlig måte å si det på? Anonymkode: 2373a...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Del Skrevet 26. september 2018 "Seks og et halvt" ville jeg sagt, men om det er riktigere enn å droppe "et" vet jeg ikke. Anonymkode: f50a1...4a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Del Skrevet 26. september 2018 Forresten så husker jeg også at vi sa "seksåtalt" da vi var små. Den t-en kommer sikkert av "et". Så jeg tror "seks og et halv år" blir det riktige å si. Anonymkode: f50a1...4a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Del Skrevet 26. september 2018 Ja, er nok garantert riktig å si seks og et halvt. Det føles bare så tungt i munnen. Men er det «akseptert» å si seksåtalt? Usikker om jeg skal rette på barnet mitt 😂 Anonymkode: 2373a...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Del Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, er nok garantert riktig å si seks og et halvt. Det føles bare så tungt i munnen. Men er det «akseptert» å si seksåtalt? Usikker om jeg skal rette på barnet mitt 😂 Anonymkode: 2373a...f21 Jeg sa «seksåtalt» samme gjorde «alle andre» 😂 Ingen rettet på oss, vi lærte på skolen va «å talt» betydde 😂 Anonymkode: 88e7a...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Del Skrevet 26. september 2018 Å trekke sammen ord når vi snakker gjør vi voksne også. Du sier ikke «jeg heter Lise», du sier «jæettelise». Det er det ikke = deædøikke. Der er det en katt = dæræden katt Er ikke = ekke Mange sier også fks «nå skarru få se», i stedet for «nå skal du få se». Helt normalt Vi mennesker har et slags behov for å forenkle ting, også språk. «To og et halvt» er egentlig en ganske tungvind setning. «To-åetalt». O-Å-E er også tre veldig ulike vokaler. Det er derfor en lett «utvei» å utelukke en staving. «Et» har heller ikke noe trykk i setningen, så det er enkelt å kutte ut. Funksjonsord forsvinner ofte i utrykk, også som i eksempelet «der er det en katt». «Er» og «det» blir dratt sammen, og «det» og «en» blir dratt sammen. Anonymkode: a6bbc...cba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Del Skrevet 26. september 2018 Haha sorry, tok feil eksempel Meg over her. Men. seks og et halvt - seksåtalt, Blir tungvindt å si seksåethalt. Du må liksom ha mer trykk. Det er tungvindt og unaturlig å si «ÅE» Anonymkode: a6bbc...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. september 2018 #8 Del Skrevet 26. september 2018 "Seksåtalt" = seks og 't halvt, altså seks og et halvt. Det er vanlig å trekke sammen ord i mange dialekter, spesielt østlandsdialekter. Man sier gjerne "ække" (er ikke), "vikke" (vil ikke) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Del Skrevet 27. september 2018 20 timer siden, Anonymus Notarius skrev: "Seksåtalt" = seks og 't halvt, altså seks og et halvt. Det er vanlig å trekke sammen ord i mange dialekter, spesielt østlandsdialekter. Man sier gjerne "ække" (er ikke), "vikke" (vil ikke) osv. Orker ikke, gidder ikke, passer mæ'kke, rakeræ'kke, vi'kke ha'kke må'kke ska'kke, få'kke bø'kke ta'kke tø'kke. (Røper jeg alderen min nå?) Anonymkode: 6aca5...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 28. september 2018 #10 Del Skrevet 28. september 2018 Vi sa det rett fram uten å trekke sammen, tror jeg. På min dialekt (Fra Aust-Agder) ble de "E æ seks å et hallt". Jeg husker at det var viktig å få med halve år. Det var stor forskjell på å være seks år og seks og et halvt år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colgatesmilselfie Skrevet 28. september 2018 #11 Del Skrevet 28. september 2018 16 minutter siden, Perelandra skrev: Vi sa det rett fram uten å trekke sammen, tror jeg. På min dialekt (Fra Aust-Agder) ble de "E æ seks å et hallt". Jeg husker at det var viktig å få med halve år. Det var stor forskjell på å være seks år og seks og et halvt år. 😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå