Gå til innhold

Jeg er 6,5 år - hva er riktig å si

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker fra barndommen at man gjerne talte alderen sin i halve år.

Minnes at vi trakk sammen ordene så det hørtes mer ut som «seks-å-talt» osv.  Enn «seks og halvt» Er dette vanlig måte å si det på?

Anonymkode: 2373a...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Seks og et halvt" ville jeg sagt, men om det er riktigere enn å droppe "et" vet jeg ikke.

Anonymkode: f50a1...4a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så husker jeg også at vi sa "seksåtalt" da vi var små. Den t-en kommer sikkert av "et". Så jeg tror "seks og et halv år" blir det riktige å si.

Anonymkode: f50a1...4a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok garantert riktig å si seks og et halvt. Det føles bare så tungt i munnen.  

Men er det «akseptert» å si seksåtalt?

Usikker om jeg skal rette på barnet mitt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er nok garantert riktig å si seks og et halvt. Det føles bare så tungt i munnen.  

Men er det «akseptert» å si seksåtalt?

Usikker om jeg skal rette på barnet mitt 😂

Jeg sa «seksåtalt» samme gjorde «alle andre» 😂 Ingen rettet på oss, vi lærte på skolen va «å talt» betydde 😂

Anonymkode: 88e7a...bd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke sammen ord når vi snakker gjør vi voksne også. Du sier ikke «jeg heter Lise», du sier «jæettelise». 

Det er det ikke = deædøikke. 

Der er det en katt = dæræden katt

Er ikke = ekke

Mange sier også fks «nå skarru få se», i stedet for «nå skal du få se». 

Helt normalt :)

Vi mennesker har et slags behov for å forenkle ting, også språk. «To og et halvt» er egentlig en ganske tungvind setning. «To-åetalt». O-Å-E er også tre veldig ulike vokaler. Det er derfor en lett «utvei» å utelukke en staving. «Et» har heller ikke noe trykk i setningen, så det er enkelt å kutte ut.  Funksjonsord forsvinner ofte i utrykk, også som i eksempelet «der er det en katt». «Er» og «det» blir dratt sammen, og «det» og «en» blir dratt sammen. 

Anonymkode: a6bbc...cba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha sorry, tok feil eksempel :) Meg over her. Men. seks og et halvt - seksåtalt, Blir tungvindt å si seksåethalt. Du må liksom ha mer trykk. Det er tungvindt og unaturlig å si «ÅE» 

Anonymkode: a6bbc...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

"Seksåtalt" = seks og 't halvt, altså seks og et halvt. Det er vanlig å trekke sammen ord i mange dialekter, spesielt østlandsdialekter. Man sier gjerne "ække" (er ikke), "vikke" (vil ikke) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

"Seksåtalt" = seks og 't halvt, altså seks og et halvt. Det er vanlig å trekke sammen ord i mange dialekter, spesielt østlandsdialekter. Man sier gjerne "ække" (er ikke), "vikke" (vil ikke) osv.

Orker ikke, gidder ikke, passer mæ'kke, rakeræ'kke, vi'kke ha'kke må'kke ska'kke, få'kke bø'kke ta'kke tø'kke. :) 

(Røper jeg alderen min nå?)

Anonymkode: 6aca5...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa det rett fram uten å trekke sammen, tror jeg. På min dialekt (Fra Aust-Agder) ble de "E æ seks å et hallt". 

Jeg husker at det var viktig å få med halve år. Det var stor forskjell på å være seks år og seks og et halvt år. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Perelandra skrev:

Vi sa det rett fram uten å trekke sammen, tror jeg. På min dialekt (Fra Aust-Agder) ble de "E æ seks å et hallt". 

Jeg husker at det var viktig å få med halve år. Det var stor forskjell på å være seks år og seks og et halvt år. :ler:

😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...