Gå til innhold

Oss/dere som har droppet et liv på sosiale medier

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hvordan har dere det? 

- Går dere glipp av ting? 

- Får dere høre negativt fra venner? 

- Hvorfor og hva har du kuttet ut? 

- Blir man utenfor "vennegjengen" ? 

- Hvordan er det i familien? 

- Er det skadelig for mennesker å bruke for mye sosiale medier

- Er man mer lykkelig uten? 

Jeg personlig bruker ikke facebook og snap. Har fb men kun for å følge med på arrangementer. Snap er det mange år siden jeg kuttet ut og går ofte glipp av hva folk driver med. I familiebesøk vet jo alle alt fra før av - det har blitt delt på snap. 

Anonymkode: 76b28...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

- Hvordan har dere det? 

Bedre enn noen sinne. 

Hvem vet, bryr meg ikke. 

Får dere høre negativt fra venner? 

Nei, hører aldri fra dem uansett. 

Hvorfor og hva har du kuttet ut? 

Kuttet ut Face og Insta, fordi det er helt latterlig. Det hender jeg logger meg på og nå som jeg er avvendt synes jeg det er utrolig kleint og teit med folk som legger ut selfies av seg selv, maten sin og barna sine. 

Har ikke peiling men jeg tror det at hvis du blir utenfor vennegjengen pga sosiale medier så er de ikke venner til å begynne med. 

Har noen "venner" som fremstår som ekstremt narsissistiske gjennom sosiale medier, jeg kan ikke forestille meg at de er lykkelige så mange selfies de legger ut til støtt og stadig. Jeg har feks en kamerat og kona hans legger ut kanskje 10 selfies per dag. Hun virker hverken lykkelig eller særlig frisk. 

Anonymkode: 5b15c...bea

• Liker 8
Skrevet

Jeg har det supert, takk som spør. Jeg føler ikke jeg går glipp av noe som helst. Har ikke Facebook, Snapchat eller Instagram. Trives godt uten, men nå har jeg aldri hatt disse tingene så vet ikke om man blir mest lykkelig med eller uten. 

Går ikke glipp av ting, jeg er en flittig bruker av sms og telefonsamtaler. Jeg har fått utallige kommentarer på at Facebook er noe jeg absolutt må skaffe, men jeg har enda ikke laget det selv om det har vært oppe til vurdering en rekke ganger.

Hvorvidt sosiale medier er skadelig eller ikke har jeg ingen peiling på, men jeg regner med at for noen er det kjempepositivt mens for andre negativt. Er gjort noen studier som har konkludert med at det kan ha en uheldig effekt på oss. Søk opp noen artikler i Google så finner du sikkert mer informasjon. 😊

• Liker 5
Skrevet

Jeg har kuttet ut all privat bruk men bruker dem fortsatt litt i jobbsammenheng. Det går utmerket. Jeg trodde det skulle bli vanskelig, men det har det ikke. Jeg savner det ikke og føler heller ikke at jeg går glipp av noe. Den siste tiden jeg brukte Facebook, IG og de andre privat merket jeg at jeg bare irriterte meg på folk. Det har blitt så tomt og fasadepreget at jeg like godt kan bla i Elle eller IKEA-katalogen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Hvordan har dere det? 

Takk bare bra 🙂

Ja noen mener det, velger man noe går man glipp av noe annet.

Ikke negativt, men de sier jeg bør være på Facebook, hvordan klarer du deg uten osv. 

Har ikke noe sosiale medier fordi jeg ser på det som slitsomt og masete

Det kunne jeg nok blitt, men jeg har venner litt her og der, ingen gjeng. 

Ikke problem i det hele tatt, er flere i familien som ikke bruker Facebook, vi sender sms/whats-app eller sånt

For meg er det det. Andre får vurdere selv. 

Her kan jeg heller ikke snakke for alle andre, men jeg er det.  

Anonymkode: 55498...238

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Hvordan har dere det? 

I forhold til å ikke bruke det: mindre stresset, mindre tankekjør, tilfreds. Ellers; har depresjon, som er grunnen til at jeg kuttet ut so.me. Ble for ofte trigget av poster, bilder, triste nyheter og rasistiske kommentarer. Jeg har det jo bra og har et godt liv sånn teknisk sett da🙂

Ja! Bursdager, nyheter, sladder, nye par osv. Men det gir meg mer å snakke om med andre for da må de fortelle meg om det om de vil snakke om det🙂 i begynnelsen var det litt enkelt men nå er det deilig. Deilig å ikke få små sjokkbeskjeder daglig.

Nei. Opplever at folk flest er der mindre selv også. Spesielt på fb.

Som nevnt lenger oppe ble jeg trigget så mye. Å se en trist nyhet kunne ødelegge resten av dagen. "Det er viktig å følge med på nyheter" sa alltid faren min. Så jeg gjorde det, men jeg er bare altfor sensitiv. Og jeg trenger virkelig ikke å følge med, har jeg funnet ut. Fokuserer på mitt til jeg er frisk nok og sterk etter tilstanden. Har kuttet Facebook - har ikke scrollet nedover veggen på over 1 år! Poster en tullestatus 1 gang hver 3 mnd, forrige gang var det en finn-annonse med deilig orddelingsfeil. Instagram var jeg aldri helt aktiv på men prøvde en stund. Kikker aldri innpå, legger ut et bilde hver 3mnd. Snapchat kikker jeg på en gang i uken, oftest fordi min svigerinne vil jeg skal se hva hun har sendt. Da kikker jeg gjennom andre også. 

Jeg har ingen vennegjeng - voksenalderen suger enormt på det området. 

Helt toppers, vi møtes ofte. Kommer bedre overens og ler mer sammen enn andre familier.

- Er det skadelig for mennesker å bruk!e for mye sosiale medier

Seff, masse forskning å lese om det. Det å ikke klare å nyte stillhet og la hodet hvile, lytte til mennesker foran deg som forteller fra livet sitt er et faretegn.

Å være lykkelig er vel noe man velger. Slapper iallfall mer av og opplever mindre rastløse ben og stresshormoner.

Jeg personlig bruker ikke facebook og snap. Har fb men kun for å følge med på arrangementer. Snap er det mange år siden jeg kuttet ut og går ofte glipp av hva folk driver med. I familiebesøk vet jo alle alt fra før av - det har blitt delt på snap. 

Anonymkode: 544f0...1e2

Skrevet
15 hours ago, Salvie said:

Jeg har det supert, takk som spør. Jeg føler ikke jeg går glipp av noe som helst. Har ikke Facebook, Snapchat eller Instagram. Trives godt uten, men nå har jeg aldri hatt disse tingene så vet ikke om man blir mest lykkelig med eller uten. 

Går ikke glipp av ting, jeg er en flittig bruker av sms og telefonsamtaler. Jeg har fått utallige kommentarer på at Facebook er noe jeg absolutt må skaffe, men jeg har enda ikke laget det selv om det har vært oppe til vurdering en rekke ganger.

Hvorvidt sosiale medier er skadelig eller ikke har jeg ingen peiling på, men jeg regner med at for noen er det kjempepositivt mens for andre negativt. Er gjort noen studier som har konkludert med at det kan ha en uheldig effekt på oss. Søk opp noen artikler i Google så finner du sikkert mer informasjon. 😊

Dette kunne vært skrevet av meg! :Nikke:

Anonymkode: a477a...d06

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Hvordan har dere det? 

Jeg er uten sosiale medier og det har ført til at jeg aldri hører fra noen lengre. Likevel er jeg mer lykkelig uten det evige maset. Jeg droppet ut fordi jeg var lei og lei av alt av vennedrama hele tiden. 

Anonymkode: ad319...a53

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne vært skrevet av meg! :Nikke:

Anonymkode: a477a...d06

Lurer på hvor mange det er igjen av oss. 🙈

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Facebook og Snapchat, men ikke Instagram eller Twitter. Fikk nylig Snap og har nesten ingen der, har skrudd av varsler, og sjekker sjelden. Tror ikke jeg går glipp av noe, eller, jeg vet ikke. Syns Facebook holder i massevis! Vil ikke ha flere tidstyver i livet mitt. Men Facebook og Messenger hadde jeg ikke klart meg uten. Da ville jeg gått glipp av mye, blant annet foreldregruppa i klassen til sønnen min, jobbgruppa og familiearrangementer. 

Anonymkode: a5e49...1b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av dem som begynte å bruke fb mange år etter alle andre, skjønte rett og slett ikke visen. Men faktum er at jeg ofte ble glemt når noen skulle arrangere noe, for de inviterte masse folk og så ble de uten fb glemt. Eller det ble delt en konsert, et foredrag eller en debatt blandt venner som noen avtalte å gå på, og fordi det ble slengt ut en felles oppfordring var det ingen som tenkte på meg som ikke hadde fb. Kolleger arrangerte ting jeg aldri ble en del av osv. Så etterhvert måtte jeg få en konto for å ikke falle utenfor sosialt både på jobb og privaten. Jeg bruker den mest for arrangementer og gruppesamtaler, og både jobb, kor og min nårværende vennegjeng har en egen gruppe, hvilket egentlig er greit. Legger sjelden ut ting på feeden min. 

Bruker snap en del, greit måte å ha litt kontakt med folk på innimellom, ganske lavterskel. 

Anonymkode: f4416...484

• Liker 2
Skrevet

Jeg droppet sosiale medier en stund, men er nå tilbake. Bruker det nå på en helt annen måte enn tidligere og kan ikke tenke meg å kutte det igjen. Her er mine erfaringer:

- Hvordan har dere det? 

For min del gikk det helt greit å droppe det.

Ja. Veldig mye av kommunikasjon både i vennegjengen og på jobb går på Facebook. Når jeg ikke var på plattformen selv gikk jeg ofte glipp av viktig planlegging og små beskjeder.

Mange syntes det var dumt at jeg kuttet f.eks Messenger. Og at jeg ikke fikk med meg små beskjeder og planlegging som foregikk i grupper.

Jeg kuttet ut Facebook fordi jeg brukte for mye tid der. Jeg var også sinnsykt lei av å se alle innsjekkingene på treningssenter og hva alle spiste til middag. Nå har jeg skjult de jeg ikke ønsker oppdateringer fra og bruker Facebook på en mye sundere måte. Nå stortrives jeg.

Ikke direkte utenfor, men man går fort glipp av småting.

Null stress med familien. Ingen av oss bruker Facebook mye.

Det tror jeg absolutt.

Det tror jeg kommer helt an på hva man gjør SoMe til. Jeg var ikke noe lykkeligere uten enn jeg er med. Men livet mitt er betraktelig enklere med.

Anonymkode: bc5f4...a92

Skrevet

Jeg er ikke på sosiale medier. Og aldri vært.  Jeg betrakter alt på avstand og for hver dag er jeg mer sikker i min sak ,at jeg ikke trenger det eller går glipp av noe. Blir jeg glemt, vel da er det dårlige venner. Skjønner ikke at folk har tid og orker heller.  Liker å sosialisere meg på normalt vis. Og er det noe så er det jo bare å ringe el sende sms så kan man treffes. 

Anonymkode: 6e906...f01

Skrevet

Har slettet face og insta for over 1 år siden. Har snap, som jeg kun har mine nærmeste på :) Mannen min har ingenting .. Vi syntes det er utrolig deilig, og slipper drama med tidligere flammer som skriver til oss etc.

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Hvordan har dere det? 

Har vært inne i en dårlig periode en stund, depresjon. 

Av og til, venner som inviterer til bursdager osv. Men da pleier jeg få en sms om at jeg må sjekke facebook. Nyheter om venner og familie som postes får jeg likevel vite når vi møtes, selv om det ofte blir kommentert "har du ikke fått med deg det?!" Men da har man jo alltid noe å snakke om når man møtes 😉

Får høre at jeg burde være oftere på facebook.

Snap og instagram har jeg slettet. Facebook sjekker jeg innom kanskje 1 gang i mnd. Så har ikke kuttet helt ut. 

Først kuttet jeg ut fordi jeg ble lei, ble så mye unødvendig støy på en måte. Bortkastet tid. Så kuttet jeg helt ned pga depresjonen, det ble litt nedbrytende å se fasade og hvor aktive og blide alle virker når enn selv er langt nede. Selv om jeg vet det kun er positive ting folk deler. 

Føler egentlig ikke det, føler nesten venner tar mer kontakt nå enn før. 

Vi har aldri vært en familie der vi sitter med ansiktet ned i mobilen så det går helt fint. 

For mange ja. Man greier ikke "logge av", må stadig sjekke oppdateringer osv. For enkelte, spesielt ungdom, tror jeg det er lett å sammenligne seg med andre, "alle andre" er på spennende ferier osv. Tror og ikke alle har godt av "likes-kulturen". Det blir veldig overfladisk. 

tror faktisk det. Mindre stress om alt man skal sjekke, tenker mer på å leve her og nå enn å gi likes og bruke tid på å surfe over andres liv. 

Anonymkode: 362d2...446

Skrevet

Jeg har Facebook og Snap, men har valgt å kutte ut Instagram, Twitter, Tumblr og mye annet. Facebook bruker jeg bare til å sjekke arrangementer. Snapchat bruker jeg bare for å holde kontakt med nære venner. Blir vel kanskje 1-5 snap om dagen - ikke noe å skryte av😝

Det er sykt å si det, men jeg merker at jeg har det MYE bedre nå etter jeg kuttet ut Instagram! 

Anonymkode: 5df46...424

Skrevet
På 26.9.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

- Hvordan har dere det? 

Sosiale medier er altså ikke kvinneguiden en del av? 

Anonymkode: 4fcdb...bef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...