AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Hvordan er dette mulig egentlig? To uker etter at vi sendte inn søknaden om kontantstøtte (dagen ungen fylte 1, som er det tidligste tidspunktet man kan søke) fikk vi bekreftelse om at søknaden var mottatt. Og at vi ville få svar innen seks måneder, og om vi ikke fikk det måtte vi ta kontakt. SEKS måneder? Hvorfor i alle dager kan man ikke da for eksempel søke om KS når ungen er et halvt år? Eller for den saks skyld rett etter ungen er født? Vi har råd til å vente, men det må da være mange familier som definitivt IKKE har råd til å gå på oppsparte midler i så mange måneder? Anonymkode: 3e8c6...f3d 1
heipådegsann Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 (endret) Vi slet ihvertfall litt. Tror ikke vi måtte vente 6mnd, men kanskje 3-4mnd. Måtte be familien om noen utlegg. Men det aller verste var egentlig å ikke vite når vi kom til å få pengene. Hadde det tatt hele 6mnd hadde det ikke gått. Synes det er lagt dårlig opp. Vi trengte ikke en stor sum etterbetalt, vi trengte penger der og da for å få betalt de faste utgiftene. Og hva med dem som ikke har noen familie å spørre? Håper de finner en bedre løsning på dette. Hvis ikke hele kontantstøtten forsvinner helt snart da. Endret 26. september 2018 av heipådegsann
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Samme her... Til slutt har jeg bare droppet NAV. Vi burde motta grunnstønad for glutenintoleranse som begge våre barna har. Vi sendte alt av dokumentasjon fra legen som er spesialist på området og som undersøkte barnet vårt. Det var mye frem og tilbake med legebesøk og alt mulig over lengre tid til vi endelig fikk time hos en spesialist og fant ut av saken! Merk, barnelege og alergispesialist! Etter 2-3 måneder fikk vi avlag på søknaden. Helt latterlige grunner, at dokumentasjonen ikke var bra nok bla bla bla... Kunne klage, og behandlingstiden var som du selv sier, 6mnd på dette! Til slutt ga vi bare opp, vi var rett og slett kvalm... Barna våres har det helt bra idag etter at legen oppdaget glutenintoleranse, vi klarer oss fint økonomisk. NAV kan bare drite og dra... Anonymkode: d2e45...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 De fleste får godkjent søknaden ganske raskt, 6 mnd er bare maks tid Nav har som grense. Ville ikke hisset meg opp enda, mest sannsynlig får du søknaden godkjent snart Anonymkode: c90ab...230
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Her tok det mange måneder. Husker ikke helt hvor mange, men det tok så lang tid at NAV brøt sin egen frist. Da måtte jeg ta kontakt to(!) ganger for å fortelle dem at fristen hadde gått ut. Den første gangen skjedde ingen ting selv om søknaden da skulle bli prioritert pga fristbrudd, men andre gang jeg ringte for det samme ble den endelig behandlet i løpet av noen dager. Anonymkode: 8883d...955
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Her tok det vel tre dager fra jeg sendte søknaden til den var innvilget. Større kommune rett utenfor Oslo. Anonymkode: 9f033...bae
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er dette mulig egentlig? To uker etter at vi sendte inn søknaden om kontantstøtte (dagen ungen fylte 1, som er det tidligste tidspunktet man kan søke) fikk vi bekreftelse om at søknaden var mottatt. Og at vi ville få svar innen seks måneder, og om vi ikke fikk det måtte vi ta kontakt. SEKS måneder? Hvorfor i alle dager kan man ikke da for eksempel søke om KS når ungen er et halvt år? Eller for den saks skyld rett etter ungen er født? Vi har råd til å vente, men det må da være mange familier som definitivt IKKE har råd til å gå på oppsparte midler i så mange måneder? Anonymkode: 3e8c6...f3d Kontantstøtten er på kun 7.500 pr måned, dere bør jo absolutt ha en buffer på 45.000, der er jo kun 22.000 oppspart på hver av dere når dere er to. Buffer bør man ha uansett, og spesielt når man har barn. Anonymkode: 474cf...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontantstøtten er på kun 7.500 pr måned, dere bør jo absolutt ha en buffer på 45.000, der er jo kun 22.000 oppspart på hver av dere når dere er to. Buffer bør man ha uansett, og spesielt når man har barn. Anonymkode: 474cf...4d0 Som jeg skrev. Sitat Vi har råd til å vente, men det må da være mange familier som definitivt IKKE har råd til å gå på oppsparte midler i så mange måneder? Selvfølgelig "bør" en ha denne bufferen, men det er da en million årsaker til at denne kan ha røket. Eller at man trenger den til noe annet samtidig. 44 000 er ikke så mye mer enn for eksempel om man må flytte og ha inn et depositum på en leilighet samtidig som en betaler for en annen. Eller om bil og vaskemaskin går til helvete samme måned. Måtte bare lufte litt frustrasjon Anonymkode: 3e8c6...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Jeg fikk svar på under 2uker (Lier), midt i fellesferien. Så ha litt is i magen, og vær forsiktig med forbruket så lenge 🙂 Anonymkode: e4593...bde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå