Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren. In gikk fra Samsung til iPhone, og så sliter vi litt med å få overført sms'er fra S7. 

Jeg har tatt backup av sms'er med SMS Backup & Restore og fått sendt den filen til Google Disk slik at jeg kan lagre den på pc'n. 

Men så vil jeg sjekke at alle sms'ene er ok før jeg nullstiller mobilen. Og det er der det stopper hos meg. 

Hvordan åpner jeg den? Det er i xml-format.

Anonymkode: a6a1b...495

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å åpne XML på pc trenger du et program som egner seg. F.eks Notepad++ eller Brackets. Begge er gratis. 

Du kan også prøve nettleseren, faktisk. Der du vanligvis skriver www.nettside.no kan du skrive filbanen (C:/mappe/fil.xml) 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke. Du må installere denne appen på Android-telefonen og følge instruksjonene: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apple.movetoios&hl=en

Anonymkode: 29d2c...278

Ser ikke ut som den appen funker for flere. Og den er vel uansett slik at den må installeres på formatert iPhone, og det var visst ikke aktuelt å gjøre. 

5 minutter siden, Guile skrev:

For å åpne XML på pc trenger du et program som egner seg. F.eks Notepad++ eller Brackets. Begge er gratis. 

Du kan også prøve nettleseren, faktisk. Der du vanligvis skriver www.nettside.no kan du skrive filbanen (C:/mappe/fil.xml) 

Takk. Jeg skal prøve det du sier når GET blir ferdig med å surre og røre sånn at Internett kommer tilbake her... 😊 

Hun trenger egentlig ikke å få meldingene overført til iPhonen bare hun vet at hun får dem på pc'n sin f.eks. 

Skrevet

Nå har jeg aldri prøvd å åpne en .xml-fil som er backup av meldinger, men jeg har åpnet mange andre .xml-filer. 

Som du har fått tips om kan både nettleser, notepad e.l. brukes. Men avhengig av hvordan fila er satt opp kan det også være mest praktisk å lese den i Excel, om du har det. Da høyreklikker du på fila, og velger noe á la "åpne som tabell/database" e.l. (Jeg husker ikke nøyaktig hva menyvalget er, og har ingen xml-filer å teste på her og nå.) Deretter får du opp en dialogboks der du kan prøve deg litt frem med forskjellige innstillinger for tabellen for å få fila best mulig lesbar. 

Beklager om dette ble vanskelig å forstå, jeg gjør det ikke så ofte og måtte bare ta forklaringen etter hukommelsen. Og den er ikke så mye å skryte av for tiden. :P

Anonymkode: b8337...bf6

Skrevet

Sant, Excel kan også lese XML. Men, jeg syns ikke det fungerer så godt, det blir gjerne litt tungvint å navigere seg rundt i regnearket. 

Letteste er vel egentlig å bruke nettleseren, hvertfall hvis man bare skal lese og ikke trenger å redigere. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hun trenger egentlig ikke å få meldingene overført til iPhonen bare hun vet at hun får dem på pc'n sin f.eks. 

Da er det normalt bare å dobbeltklikke på fila for at den skal bli åpnet i nettleseren, så jeg skjønner ikke hvorfor det stopper der for dere. Det er jo det enkleste av det dere har gjort. Hva mener du med at det stopper?

Anonymkode: 29d2c...278

Skrevet

Det kommer ikke opp noenting når jeg prøver å åpne den i nettleseren. Jeg har prøvd i IE og FF. Det er bare en hvit side som kommer opp.

Jeg har lagret filen på onedrive, så nå er den tilgjengelig der, så da har jeg den.

Jeg lastet også ned Notepad++ og Brackets for å prøve og det funket. Jeg forsøkte å åpne i Excel, men når jeg høyreklikker på filen og skal velge "åpne i..." så kommer det ikke opp noen valg for å åpne i Excel. 

Skrevet
5 timer siden, Guile skrev:

Sant, Excel kan også lese XML. Men, jeg syns ikke det fungerer så godt, det blir gjerne litt tungvint å navigere seg rundt i regnearket. 

Letteste er vel egentlig å bruke nettleseren, hvertfall hvis man bare skal lese og ikke trenger å redigere. 

Det kommer som sagt helt an på hva slags xml-fil det er, og hvordan den er satt opp. De filene jeg håndterer inneholder stort sett informasjon om priser, tilbud og fakturering, og må åpnes enten i Excel eller spesialprogrammer for i det hele tatt å være lesbare. I nettlesere blir det bare fullt kaos, mens Excel i alle fall lister opp informasjonen så det er mulig å se hvilke tall som er hva. :) 

Anonymkode: b8337...bf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...