MarteMari Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Jeg kunne tenke meg å høre litt om hvordan og hvor mye dere deltar rundt barna deres sine fritidsaktiviteter, hvor mye dere synes det er naturlig å delta, og hva dere faktisk gjør. Jeg stiller gjerne opp på en dugnad i ny og ne, kakebaking eller loppis. Men stikkordet er 'ny og ne'. For jeg har havnet i en situasjon der jeg føler det forventes såpass mye innsats av meg som forelder i driften av et av barnas aktiviteteter, som forøvrig er korps, at jeg kjenner jeg ikke orker mer. I løpet av et par år har det blitt mer og mer. Det hjelper nok ikke på at jeg av type er en person som ikke er naturlig sosial og utadvent, så enkelte arrangementer krever mye av meg. Det er ikke det at jeg ikke ønsker å stille opp og bidra, for det vil jeg, men jeg kjenner på at det tar på den psykiske helsen og overskuddet. Har alle det sånn? Bruker alle timesvis på dugnad for ungenes aktiviteter i løpet av en uke? 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Jeg har mange barn, jobber turnus, og har en mann som jobber mye borte, så her kan jeg rett å slett ikke stille opp på alt. Mannen min er leder i det lokale idrettslaget, og jeg er med på de dugnadene i året, som jeg må. DVs jeg står i kiosken, og jeg står ikke i kiosken for hvert barn, passer på at jeg står i kiosken de gangene ungene har kamp på samme dag. Tiden strekker ikke til, og jeg har ikke noen verv utenom dette. Ungene går heldigvis på samme idrett i samme idrettslag, så det er litt enklere det. Det tar kanskje 1-3t i løpet av hver termin. Syns ikke det er så ille faktisk. Så er det kanskje en kake som skal bakes og en vaffelrøre som skal lages, en gang nå og da. Man kan ikke delta og stille opp på alt, sånn er det bare. Samtidig er det viktig at man stiller opp på litt, og der man kan. Men det skal ikke gå utover jobb, fritid og barna! Jeg vil heller se en kamp her og der, gå på en trening, snakke med andre foreldre, bygge nettverk enn dugnad hver uke. Anonymkode: 90731...afa
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Her har vi pga sykdom og andre utfordringer ikke mulighet til å stille opp på så mye rundt barnas aktiviteter. Så har bevisst styrt de mot ting som krever lite foreldreinvolvering, de er små enda da, så det er naturlig at de voksne velger. Kommer ikke til å ha forbud mot korps og fotball akkurat, når de blir større, men siden de ikke viser noen interesse, så oppfordrer vi heller ikke til det. Men selv om vi hadde vært en helt standard familie, så synes jeg ærlig talt ikke noe om - at barnas aktiviteter skal legge beslag på så mye av familiens tid, og i stor grad være styrende for uka. Anonymkode: 02a3d...263 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Vi har tre barn. Mannen min er hovedtrener på eldste sitt lag og dermed er det litt vanskelig for meg å stille opp hele tiden. Stiller opp i ny og be. Anonymkode: b9eb5...3b6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Stiller opp på den jeg kan og det jeg må. Men, er absolutt ikke alt jeg stiller opp på. Syns det forventes mye. Og det blir jo mye når en har flere barn. Er oppmann på minste sitt lag da, så gjør en innsats der. Anonymkode: 2668c...530 1
GammelKaktus Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Her går det i svømming og karate og der har vi ikke dugnad, vi betaler oss utav det. 😊 1
Arkana Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 Jeg har aldri hørt om fritidsaktiviteter som krever foreldreinnsats hver eneste uke. Jeg lurer veldig på hvilke aktiviteter du sikter til som krever timevis med arbeid hver uke. Her er det snakk om dugnad en gang eller to i året, kanskje et foreldremøte eller noe sånt. Veldig overkommelig. Det er nå en gang slik at det er dugnad som får disse fritidsaktivitetene til å gå rundt, om ingen vil gjøre jobben har heller ikke barna våre fritidsaktiviteter å drive med. Det er heller ikke riktig at man skal kunne betale seg ut av dugnader, det er ikke sånn at de med dårlig råd har mer tid de kan bruke på dugnad (faktisk vil jeg påstå det gjerne er tvert i mot, jo mer du tjener jo mer fleksibel er sannsynligvis jobben din). Det er veldig usolidarisk at de som har god råd kan betale seg ut og resten må gjøre all jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå