Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min termin vil være ca 15/5. Da jeg bestilte time til svangerskapskontroll hos jordmor, mente helsestasjonen at jeg burde søke om fødeplass allerede. Mens legen min sa jeg burde vente til jeg første trimester er passert. Hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor i landet du bor. Skal du søke deg til Oslo risikerer du at det er fullt når første trimester er passert.

Anonymkode: 7888d...c16

Skrevet

Jeg bor i Oslo og jordmor søkte for meg på kontroll ved 12 uker, som er vanlig. Fikk svar innen en uke, skal føde på Ullevål som jeg ba om. 

Tror det kun er visst du skal søke til ABC-klinikken eller tilsvarende man må være tidlig ute. 

Anonymkode: fa714...437

Skrevet

Jeg søkte i uke 7 og fikk plass en uke etterpå. 

Anonymkode: 77da4...700

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo og jordmor søkte for meg på kontroll ved 12 uker, som er vanlig. Fikk svar innen en uke, skal føde på Ullevål som jeg ba om. 

Tror det kun er visst du skal søke til ABC-klinikken eller tilsvarende man må være tidlig ute. 

Skal du føde noe annet sted enn ullevåll må du søke tidlig i Oslo 

Anonymkode: 49ab9...0bc

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal du føde noe annet sted enn ullevåll må du søke tidlig i Oslo 

Nja, har venninner som har født på både Bærum, Riksen og A-hus som også søkte i uke 12 eller senere. Og har ei venninne som søkte om å føde på Ullevål, men fikk ikke plass, så fødte på Riksen i stedet. Så det er nok litt tilfeldig og kommer an på hvor mange andre som tilfeldigvis skal føde samtidig som deg. 

Skal man føde midt i fellesferien er det mulig der fortere blir fullt, men jeg ville bare spurt om det hos jordmor eller fastlege hva de anbefaler :)

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, har venninner som har født på både Bærum, Riksen og A-hus som også søkte i uke 12 eller senere. Og har ei venninne som søkte om å føde på Ullevål, men fikk ikke plass, så fødte på Riksen i stedet. Så det er nok litt tilfeldig og kommer an på hvor mange andre som tilfeldigvis skal føde samtidig som deg. 

Skal man føde midt i fellesferien er det mulig der fortere blir fullt, men jeg ville bare spurt om det hos jordmor eller fastlege hva de anbefaler :)

Bærum og AHus er strengttatt ikke Oslo. Det er Oslo området. Jeg søkte ABC etter OUL og fødte der i sommerrushet. Så er ikke nødvenidgvis nødvendig å søke tidlig der heller, men skal du vøre sikret plass må man søke tidlig,

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bærum og AHus er strengttatt ikke Oslo. Det er Oslo området. Jeg søkte ABC etter OUL og fødte der i sommerrushet. Så er ikke nødvenidgvis nødvendig å søke tidlig der heller, men skal du vøre sikret plass må man søke tidlig,

Haha,men det er jo ikke noe annet enn Ullevål og Riksen i selve Oslo - og det er jo strengt tatt bare to avdelinger på samme sykehus. Så hvis det skal være snakk om noe reelt valg så er det naturlig å inkludere alle relevante sykehus i Oslo-området. De jeg kjenner som har født på Bærum og Ahus bor i Oslo.

ABC-avdelingen kommer selvfølgelig i særstilling, da søker man fødeplass på Ullevål og sender egen, personlig søknad for å få søke på ABC-avdelingen. Jeg vet mange sier at man må være veldig tidlig ute for å få føde der, men det er også mye snakk om tilfeldigheter - for jeg vet også om folk som har søkt og fått plass langt uti svangerskapet.

Men er man veldig fast bestemt på å ville føde på ABC - ring og hør så fort du har bestemt deg :)

I utgangspunkt er rutinen å søke gjennom jordmor/fastlege i uke 12 :)

Skrevet

Ikke meningen å kuppe denne tråden, men jeg fant nylig ut at jeg er gravid. Mistenker at jeg ble det i midten av august. Bør jeg komme meg til lege nå? Kan jeg be om fødeplass på Riksen? Jeg ønsker ikke å føde på Ullevål. Hvor tidlig ute må man egentlig være? 

Anonymkode: b412c...209

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha,men det er jo ikke noe annet enn Ullevål og Riksen i selve Oslo - og det er jo strengt tatt bare to avdelinger på samme sykehus. Så hvis det skal være snakk om noe reelt valg så er det naturlig å inkludere alle relevante sykehus i Oslo-området. De jeg kjenner som har født på Bærum og Ahus bor i Oslo.

ABC-avdelingen kommer selvfølgelig i særstilling, da søker man fødeplass på Ullevål og sender egen, personlig søknad for å få søke på ABC-avdelingen. Jeg vet mange sier at man må være veldig tidlig ute for å få føde der, men det er også mye snakk om tilfeldigheter - for jeg vet også om folk som har søkt og fått plass langt uti svangerskapet.

Men er man veldig fast bestemt på å ville føde på ABC - ring og hør så fort du har bestemt deg :)

Det er ous ja, men tro meg de snakker ikke sammen. Og du kan risikere at du får plass på ahus/Bærum/Kalnes om du søker riket og det er fullt der.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

ABC er enklest å søke direkte. Ikke noe poeng å søke ullevåll først. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meningen å kuppe denne tråden, men jeg fant nylig ut at jeg er gravid. Mistenker at jeg ble det i midten av august. Bør jeg komme meg til lege nå? Kan jeg be om fødeplass på Riksen? Jeg ønsker ikke å føde på Ullevål. Hvor tidlig ute må man egentlig være? 

Du ringer fastlegen eller jordmor på helsestasjonen i din bydel og bestiller tid til første svangerskapskontroll. Det er nye retningslinjer, så du får første kontroll innen en uke fra du tar kontakt. Du kan be om fødeplass på Rikshospitalet, lege eller jordmor søker for deg. 

Det er som du ser av resten av tråden ingen spesiell frist, det er ganske tilfeldig om de har plass eller ei. Det er vanlig å søke på svangerskapskontroll i uke 12. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt begge gangene selv rett etter positiv test for å være sikker på å få plass etter anbefaling fra sykehuset.  Første gangen på vanlig fødeavdeling på Ullevål og andre gangen på ABC klinikken.

Skrevet

Jeg søkte selv i uke 4+5 for å være sikker på å få plass på Rikshospitalet og fikk brev etter to uker med bekreftelse på plass! Fastlegen kompletterte søknaden med å sende over mitt helsekort til sykehuset når jeg var på første kontroll i uke 6+0. 

Anonymkode: 473ce...2b0

Skrevet

De fleste som skal føde i Oslo søker tidlig, men det er ingen grunn til å måtte søke allerede fra positiv test altså. Det er svært sjelden man ikke får fødeplass ved ønsket avdeling (dette vet jeg via tidligere jobb hvor jeg undersøkte nettopp dette v Ullevål, ABC, Riksen og Ahus). Det som derimot kan skje er at du blir avvist i fødsel om det er fullt på føden, dette gjelder Ullevål. 

Søkte fødeplass v første svangerskapskontroll i henholdsvis uke 8 og 11, Riksen. 

Anonymkode: a7095...73e

Skrevet

Folkens! Dere kan søke fødeplass selv også. Søknadspapirer ligger ute på sykehusenes nettsider. Man trenger ikke vente på at lege eller jordmor skal gjøre det for deg.

Anonymkode: c082d...f12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...