Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jente i starten av 20- årene

vi har så smått begynt å diskutere barn og er begge enige om å ikke vente alt for lenge.

han har fast jobb og jeg er foreløpig i vikariat og håper på fast jobb.. 

har vært her noen år nå og ønsker veldig gjerne å fortsette å jobbe her jeg er så langt det lar seg gjøre. 

Hva gjør man?

jeg er veldig i tvil. Redd for å vente for lenge i og med at man aldri har noen garanti, og redd for å prøve da jeg sikkert ikke får fast jobb om jeg skulle bli gravid.. 

det er så vanskelig.. alt annet er i orden, kun jobb som stresser meg veldig.

har jobbet 100% de siste 2 årene. 

Endret av Jente599
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det ingen over et forum som kan svare så mye på, vi er alle forskjellige. For min del er jeg veldig glad for at vi ventet til vi hadde fast arbeid,hadde pusset opp litt, og hadde grei økonomi. Samtidig har vi nå prøvd i et år, og selv om jeg ikke tenker vi burde startet tidligere (mtp. Rasjonelt valg den gang, ift når vi ville ha barn) skulle jeg så gjerne hatt et barn nå. Samtidig er det nå vi er kapable til å ta en utgift som f.eks prøverør medfører. 

Fast jobb er alltid lurt ift barn. Du har krav på permisjon uansetr, men lurt å vite at du har noe å komme tilbake til.

Skrevet
3 timer siden, bondekone skrev:

Dette er det ingen over et forum som kan svare så mye på, vi er alle forskjellige. For min del er jeg veldig glad for at vi ventet til vi hadde fast arbeid,hadde pusset opp litt, og hadde grei økonomi. Samtidig har vi nå prøvd i et år, og selv om jeg ikke tenker vi burde startet tidligere (mtp. Rasjonelt valg den gang, ift når vi ville ha barn) skulle jeg så gjerne hatt et barn nå. Samtidig er det nå vi er kapable til å ta en utgift som f.eks prøverør medfører. 

Fast jobb er alltid lurt ift barn. Du har krav på permisjon uansetr, men lurt å vite at du har noe å komme tilbake til.

Ja det er greit å ha noe å gå tilbake til syns jeg..

vet jo at mange får barn uten å ha verken skole eller jobb, men det er noe med den tryggheten. 

Greia er jo at man aldri vet når man får fast jobb, eller om man i det hele tatt får. Hvor lenge skal man utsette livet på grunn av jobb liksom .. :(

man har aldri noe garanti for å få et barn..

Skrevet

Sålenge du har hatt jobb 6 mnd eller ett år (usikker på tiden) så får du betalt mammaperm. Jeg hadde nok valgt å kutte p piller, (går du på prevensjon?) også bare latt det som skjer skje. Prøve uten å prøve liksom ? 

Ha sex når man vil, bare kose seg uten å tenke på eggløsning osv. 

Jeg er en del eldre enn deg, og sliter nå med å få barn.. skulle gjerne visst det tidligere at jeg som 32 åring nesten ikke har egg igjen! Men det er min mening da.. vanskelig å svare for andre 😂

Skrevet
27 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Sålenge du har hatt jobb 6 mnd eller ett år (usikker på tiden) så får du betalt mammaperm. Jeg hadde nok valgt å kutte p piller, (går du på prevensjon?) også bare latt det som skjer skje. Prøve uten å prøve liksom ? 

Ha sex når man vil, bare kose seg uten å tenke på eggløsning osv. 

Jeg er en del eldre enn deg, og sliter nå med å få barn.. skulle gjerne visst det tidligere at jeg som 32 åring nesten ikke har egg igjen! Men det er min mening da.. vanskelig å svare for andre 😂

Takk for svar! 

Ja jeg har gått på p-piller men har kuttet dem nå av litt andre grunner også. Samboeren min sier det samme som deg, at det som skjer skjer og at man har sex uten å tenke for mye på det.. 

jeg hadde vel fått mammaperm siden jeg har jobbet fullt de siste årene, men redd jeg ikke skal ha noe jobb etter permisjonen.. det hadde vel alltids løst seg men.. 

klarer ikke helt å slippe tanken om barn heller så kanskje vi bare gjør som du sier, prøver uten å prøve.😊

• Liker 1
Skrevet

Ikkke stress med jobb! Det dukker opp igjen vettu!☺️ Det kan ta laaaang tid før dere blir gravide også liksom! Kanskje du ikke er i den jobben da likevel ?☺️

Skrevet

Hadde nok ventet til jeg fikk fast jobb. Barn er dyrt og har du ikke noe å komme tilbske til, så sitter du med lte inntekt etter ti mnd mammaperm.

Nå spørs det helt på hvilken utdanning du har, for noen utdanninger gir jo ofte jobber i løpet av kort tid. Mens andre får msn ikke før man har gått vikar en stund.

Anonymkode: 04b10...7fd

Skrevet
4 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Ikkke stress med jobb! Det dukker opp igjen vettu!☺️ Det kan ta laaaang tid før dere blir gravide også liksom! Kanskje du ikke er i den jobben da likevel ?☺️

Ja det er jeg enig i. Man har jo som sagt aldri noen garanti ..😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok ventet til jeg fikk fast jobb. Barn er dyrt og har du ikke noe å komme tilbske til, så sitter du med lte inntekt etter ti mnd mammaperm.

Nå spørs det helt på hvilken utdanning du har, for noen utdanninger gir jo ofte jobber i løpet av kort tid. Mens andre får msn ikke før man har gått vikar en stund.

Men hvor lenge skal man vente ? Det kan ta to år, det kan ta to måneder.. så hvor lenge skal man utsette de viktige tingene i livet?

Skrevet

Hadde du vært 30år hadde jeg anbefalt å begynne å prøve. Men siden du er såpass ung har du mulighet til å vente på fast jobb, noe som er en stor fordel og trygghet. Du kan jo feks gi det ett år til, og har du enda ikke fast jobb, så begynner dere prøvingen uansett. (Er det ikke egentlig sånn at man har rett på fast jobb etter 3 eller 4 år i vikariat?) 

Anonymkode: a6a2b...0c2

Skrevet
5 minutter siden, Jente599 skrev:

Men hvor lenge skal man vente ? Det kan ta to år, det kan ta to måneder.. så hvor lenge skal man utsette de viktige tingene i livet?

Du er i starten av tygeårene, da kan man fint vente til slutten av tyveårene. Eller rett og slett søke en annen jobb. Fast jobb er viktigere enn hvor man jobber, og du kan alltid slke deg tilbske til der du nå jobber når det er ledig stilling.

Skrevet

Det dere også kan gjøre er å sjekke opp fertiliteten privat da (hvis du er engstelig for å bli for gammel etterhvert) ja, de fleste i starten av 20 årene er veldig fertile. Men man har mange eksempler på folk som ikke er det! Bare fordi man er ung er ikke alt en selvfølge!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er i starten av tygeårene, da kan man fint vente til slutten av tyveårene. Eller rett og slett søke en annen jobb. Fast jobb er viktigere enn hvor man jobber, og du kan alltid slke deg tilbske til der du nå jobber når det er ledig stilling.

Ja men når man hører om hvor mange som sliter med å bli gravide, og trenger assistert befruktning så føles det også litt håpløst å tenke at man skal vente i flere år til, det er uansett uaktuelt når jeg først egentlig har lyst og mulighet nå. En annen ting er at min samboer er en del eldre enn meg så jeg kan ikke ta avgjørelsen helt alene heller.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Det dere også kan gjøre er å sjekke opp fertiliteten privat da (hvis du er engstelig for å bli for gammel etterhvert) ja, de fleste i starten av 20 årene er veldig fertile. Men man har mange eksempler på folk som ikke er det! Bare fordi man er ung er ikke alt en selvfølge!

Det handler jo ikke bare om fertilitet heller. Det er ingen selvfølge, men jeg mener det finnes flere fordeler med å få barn i starten av tyveårene enn bare om man er veldig fertil eller ikke. 

tanken har aldri vært å vente flere år uansett. Det vil hverken han eller jeg.

Endret av Jente599
  • Liker 1
Skrevet

For meg høres det ut som du heller mot å prøve uten å prøve. Virker som du egentlig vet hva du vil ☺️ Kjør på! Og lykke til ☺️♥️

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjørt på nå. 

Worst case scenario så får du ikke jobb med det samme. Velg 100% lønnsmodellen til permisjon, ikke 80%. For foreldrepenger gir rett til sykepenger/dagpenger og trygdeordninger, og dagpenger er 62% av din 100% lønn (du betaler noe mindre skatt når du får ned i inntekt så resultatet blir ca at du får utbetalt 70% av full lønn på dagpenger. Dagpenger får man i to år. Men du må ha barnehageplass og søke jobb aktivt for å få dagpenger. 

Sier ikke at du skal basere deg på melke dagpenger for å gå hjemme, men heller tenke at du har 2 års sikkerhetsnett etter permisjonen og sånn sett god tid til å skaffe ny jobb, for du kan starte jakten allerede i permisjonen. 

Jeg ville startet nå, dersom dere begge ønsker barn. 

Anonymkode: 409d9...80d

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært 30år hadde jeg anbefalt å begynne å prøve. Men siden du er såpass ung har du mulighet til å vente på fast jobb, noe som er en stor fordel og trygghet. Du kan jo feks gi det ett år til, og har du enda ikke fast jobb, så begynner dere prøvingen uansett. (Er det ikke egentlig sånn at man har rett på fast jobb etter 3 eller 4 år i vikariat?) 

Anonymkode: a6a2b...0c2

Jeg har allerede venter i godt over 2 år. Man kan være vikar i 4 før de enten må ansette eller la deg gå. Altså har du ingen garanti der heller

Skrevet

Jeg mener ca 70% av det du får utbetalt i mnd i dag. Og de fleste klarer seg med det med partner i 100% stilling. 

Anonymkode: 409d9...80d

Skrevet
4 minutter siden, Alvildeivf skrev:

For meg høres det ut som du heller mot å prøve uten å prøve. Virker som du egentlig vet hva du vil ☺️ Kjør på! Og lykke til ☺️♥️

Jeg har jo alltid ønsket meg familie, og det samme med samboeren min. Det er kun jeg som har stresset med dette jobb-greiene, mens han er veldig rolig på det hele. 

Tusentakk❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...