AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Dette er greia: jeg har vært lærling nå siden sept 2016 og tok fagbrev i slutten av august i år. Jeg er nå gravid i snart 5.måned, og jeg har meldt meg opp på vakter men får null napp. Jeg har derfor måttet søke om dagpenger, fordi jeg får ingen inntekt. Jeg har også bltt meldt opp til et kurs hvor 1,5 uke gikk til det, og derfor ikke hadde mulighet til å ta vakter pga det var i veien. Dagpengesøknaden var det noeb gstiden tar, slik at jeg ikke får dagpenger beregnet fra dato jeg søkte men fra dato søknaden var i orden. Da står jeg igjen med ingen inntekt de 2 ukene i tillegg, slik at jeg får null inntekt denne perioden også. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, samboer har jeg, men han har ikke råd til å betale alle regningene mine, jeg kan heller ikke leve på han, da blir vi blakke lenge før han får lønn igjen. Jeg har utdannet meg til en jobb hvor de helst ikke vil at jeg skal jobbe stort mer før etter fødsel, pga høy risiko i jobben og den ikke er helt forenlig med langtkommet svangerskap. Så neste uke skal jeg til fastlegen og spørre om han han "godkjenne" søknad om svangerkapspermisjon og gi meg attest på dette. Men, det tar jo en evighet før NAV greier å innvilger en slik søknad, det tar sikkert over en mnd (har hatt det en gang før i et tidligere svangerskap), slik at jeg står nå flere måneder uten lønn! Hva gjør jeg nå?? Jeg er så stressa og nedstemt, er så bekymra for øknomien nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg....er helt ødelagt.. Anonymkode: 62431...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Ser det var en del skrivefeil der jeg skrev om dagpengesøknad... men det skulle stå at det har vært trøbbel med søknaden, noe som nav bekreftet ikke var min feil, men likevel får jeg ikke innvilget (hvis jeg får i det hele tatt) før dagen alt var i orden. Som betyr at jeg mister ytterligere to uker med inntekt. ts Anonymkode: 62431...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Så du vil at samfunnet skal betale for at dere har vært ekstremt dårlige på å planlegge? Synes det er uforsvarlig å sette barn til verden når man setter seg i en sånn økonomisk situasjon. Anonymkode: b4018...116 9
Bæreposemedekstra Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Sosialstønad? Ellers får du kutte der du kutte kan. Selg ting! Spis havregrøt. Kutt ut unødvendige utgifter... som f.eks dyrt mobilabonnement... Da mannen min var sykmeldt gikk vi i noen måneder uten lønn, levde kun på meg. Skal si det var hardt.. Så vet hvor jævlig det er 1
Arth88 Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Din samboer har ikke forsørgelsesplikt ovenfor deg, så om du ikke har penger vil det være mulig for deg å søke om økonomisk sosialhjelp uavhengig av hans inntekt. Siden dere er to som bor sammen vil du få dekket halvparten av utgifter til bolig og strøm, samt at du vil få en noe redusert livsoppholdssats. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du vil at samfunnet skal betale for at dere har vært ekstremt dårlige på å planlegge? Synes det er uforsvarlig å sette barn til verden når man setter seg i en sånn økonomisk situasjon. Anonymkode: b4018...116 Ja, spark nedover. Det er løsningen! Hvis jobben ikke er kompatibel med svangerskap, skal man ha svangerskapspermisjon, og inntektsgrunnlaget skal være den inntekten man hadde før man ikke lenger kunne jobbe. Anonymkode: ea9e5...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, spark nedover. Det er løsningen! Hvis jobben ikke er kompatibel med svangerskap, skal man ha svangerskapspermisjon, og inntektsgrunnlaget skal være den inntekten man hadde før man ikke lenger kunne jobbe.Anonymkode: ea9e5...0b5 Det er jo greit at man skal ha inntekt i den perioden man ikke kan jobbe, men man bør kunne forvente at voksne folk planlegger såpass at man har fast inntekt før man blir gravid sånn at man er berettiget inntekt i svangerskapet. Synes også det er korttenkt og ta en utdanning som ikke er forenelig med graviditet, og så bli på tjukka før man har en fast og trygg stilling. Her er det ikke annet enn dårlig planlegging fra ts sin side, også forventer hun at samfunnet skal stille opp med penger. Anonymkode: b4018...116 11
Sizz- Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo greit at man skal ha inntekt i den perioden man ikke kan jobbe, men man bør kunne forvente at voksne folk planlegger såpass at man har fast inntekt før man blir gravid sånn at man er berettiget inntekt i svangerskapet. Synes også det er korttenkt og ta en utdanning som ikke er forenelig med graviditet, og så bli på tjukka før man har en fast og trygg stilling. Her er det ikke annet enn dårlig planlegging fra ts sin side, også forventer hun at samfunnet skal stille opp med penger. Anonymkode: b4018...116 Regner med du planlegger hele livet ditt og aldri faller utenom, aldri gjør noe dumt og ting blir alltid som du planlegger?? Det er menneskelig å gjøre feil i livet. Men nå spør ts om hjelp og trenger ikke noen preken fra en ussel usympatisk anonymbruker. Hold deg til tema eller finn en annen tråd. 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 10 minutter siden, Sizz- skrev: Regner med du planlegger hele livet ditt og aldri faller utenom, aldri gjør noe dumt og ting blir alltid som du planlegger?? Det er menneskelig å gjøre feil i livet. Men nå spør ts om hjelp og trenger ikke noen preken fra en ussel usympatisk anonymbruker. Hold deg til tema eller finn en annen tråd. Nå er vel ikke du i en posisjon der du kan fortelle meg hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b4018...116 2
Sizz- Skrevet 26. september 2018 #10 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel ikke du i en posisjon der du kan fortelle meg hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b4018...116 Nei men så syns ikke jeg du skal fortekke ts heller hva du synes hun har gjort dumt og ikke. Det er ikke det som er poenget med tråden, hun trenger hjelp. Så da burde du vel heller hjelpe henne isteden for å avspore med de gufne kommentarene dine. 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel ikke du i en posisjon der du kan fortelle meg hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b4018...116 Du er heller ikke i en posisjon til å sparke mennesker som er nede. Motbydelig oppførsel Anonymkode: 1924c...860 2
Million Skrevet 26. september 2018 #12 Skrevet 26. september 2018 (endret) Du MÅ jo ikke BARE jobbe som det du har utdannet deg som akkurat nå, vel? Kan du ikke prøve og jobbe i noe som ikke er uforenlig med svangerskap så lenge da? Bare til du skal ut i normal svangerskapspermisjon? F.eks. sitte i kassen på supermarkedet noen få måneder, det burde vel gå greit? Da har dere inntekten, i alle fall. Det finnes mange typer butikkjobber, og nå før jul er det mange som tar inn ekstrahjelper de begynner å lære opp osv før julerushet begynner i november. Kanskje du har flaks og får jobb som vikar en stund? Endret 26. september 2018 av Million 7
Knirke Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå er vel ikke du i en posisjon der du kan fortelle meg hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b4018...116 For alt du vet kan TS ha blitt gravid ved et uhell. Man kan ikke akkurat forlange at folk går og tar abort pga økonomien... 2
kvinne35+ Skrevet 26. september 2018 #14 Skrevet 26. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er greia: jeg har vært lærling nå siden sept 2016 og tok fagbrev i slutten av august i år. Jeg er nå gravid i snart 5.måned, og jeg har meldt meg opp på vakter men får null napp. Jeg har derfor måttet søke om dagpenger, fordi jeg får ingen inntekt. Jeg har også bltt meldt opp til et kurs hvor 1,5 uke gikk til det, og derfor ikke hadde mulighet til å ta vakter pga det var i veien. Dagpengesøknaden var det noeb gstiden tar, slik at jeg ikke får dagpenger beregnet fra dato jeg søkte men fra dato søknaden var i orden. Da står jeg igjen med ingen inntekt de 2 ukene i tillegg, slik at jeg får null inntekt denne perioden også. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, samboer har jeg, men han har ikke råd til å betale alle regningene mine, jeg kan heller ikke leve på han, da blir vi blakke lenge før han får lønn igjen. Jeg har utdannet meg til en jobb hvor de helst ikke vil at jeg skal jobbe stort mer før etter fødsel, pga høy risiko i jobben og den ikke er helt forenlig med langtkommet svangerskap. Så neste uke skal jeg til fastlegen og spørre om han han "godkjenne" søknad om svangerkapspermisjon og gi meg attest på dette. Men, det tar jo en evighet før NAV greier å innvilger en slik søknad, det tar sikkert over en mnd (har hatt det en gang før i et tidligere svangerskap), slik at jeg står nå flere måneder uten lønn! Hva gjør jeg nå?? Jeg er så stressa og nedstemt, er så bekymra for øknomien nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg....er helt ødelagt.. Anonymkode: 62431...b9d Hva med engangsstønad da hvis du ikke får dette gjennom? Du kan gjerne jobbe utenfor utdannelsesfeltet ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja, spark nedover. Det er løsningen! Hvis jobben ikke er kompatibel med svangerskap, skal man ha svangerskapspermisjon, og inntektsgrunnlaget skal være den inntekten man hadde før man ikke lenger kunne jobbe. Anonymkode: ea9e5...0b5 H*n tar jo ikke feil? Det er ikke vi skattebetalere som skal betale for deres avkom. Forstår ikke at folk bare får barn uten å sikre seg økonomisk først. 15 minutter siden, Knirke said: For alt du vet kan TS ha blitt gravid ved et uhell. Man kan ikke akkurat forlange at folk går og tar abort pga økonomien... Fellesskapet skal ikke betale fordi du ikke klarte å holde beina igjen. Løsningen er enkel: Hvis du ikke vil ha barn, ikke ha sex! Det har jeg lært i samtlige tråder her på KG når menn blir ufrivillig far. Lenge leve dobbeltmoralismen hurra! :) Anonymkode: 4a733...694 3
kvinne35+ Skrevet 26. september 2018 #16 Skrevet 26. september 2018 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n tar jo ikke feil? Det er ikke vi skattebetalere som skal betale for deres avkom. Forstår ikke at folk bare får barn uten å sikre seg økonomisk først. Fellesskapet skal ikke betale fordi du ikke klarte å holde beina igjen. Løsningen er enkel: Hvis du ikke vil ha barn, ikke ha sex! Det har jeg lært i samtlige tråder her på KG når menn blir ufrivillig far. Lenge leve dobbeltmoralismen hurra! Anonymkode: 4a733...694 Jeg synes det er svært upassende å svare slik som dette her. Jenta har vært lærling i 100% stilling fra aug 2016 til aug 2018 og har da allerede vært etter lett kalkulering 3 1/2 til 4mnd på vei. Så kan du jo tenke deg selv hvor lett det er å få jobb ETTER at magen begynner å synes. Stygt å snakke slik rett og slett. Endret 26. september 2018 av kvinne35+ 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #17 Skrevet 26. september 2018 6 timer siden, Bæreposemedekstra skrev: Sosialstønad? Ellers får du kutte der du kutte kan. Selg ting! Spis havregrøt. Kutt ut unødvendige utgifter... som f.eks dyrt mobilabonnement... Da mannen min var sykmeldt gikk vi i noen måneder uten lønn, levde kun på meg. Skal si det var hardt.. Så vet hvor jævlig det er Men folk er for stolte til å kjøpe brukt Anonymkode: c5c82...2d1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #18 Skrevet 26. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du vil at samfunnet skal betale for at dere har vært ekstremt dårlige på å planlegge? Synes det er uforsvarlig å sette barn til verden når man setter seg i en sånn økonomisk situasjon. Anonymkode: b4018...116 Klassisk eksempel på KGs dårlige diskusjonskultur. Føltes det godt? Ble dagen din litt bedre? Føler du at du bidro positivt til TS sin vanskelige situasjon? Flott eksempel, forresten. Jeg samler på slike for å lage en oversikt over denne typen svar, for å finne ut hva som er galt med kulturen her inne. For dette er en gjenganger. TS spør om noe i forbindelse med en vanskelig situasjon, og et av de første svarene gjør ikke annet enn å prøve å trykke TS ned ytterligere, uten å bidra til noe som helst konstruktivt. Ren spytting på noen som ligger nede, med andre ord. Det sier noen om deg, og andre som gjør det samme samt «liker» slike svar. Utfordringen ligger i å avdekke hvilke psykiske problemer og mekanismer som ligger i bunn for slil atferd blant så mange brukere. Men det er ikke umulig. Takk. 👍 Anonymkode: bd064...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #19 Skrevet 26. september 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n tar jo ikke feil? Det er ikke vi skattebetalere som skal betale for deres avkom. Forstår ikke at folk bare får barn uten å sikre seg økonomisk først. Fellesskapet skal ikke betale fordi du ikke klarte å holde beina igjen. Løsningen er enkel: Hvis du ikke vil ha barn, ikke ha sex! Det har jeg lært i samtlige tråder her på KG når menn blir ufrivillig far. Lenge leve dobbeltmoralismen hurra! Anonymkode: 4a733...694 Felleskapet trenger at folk fortsatt får barn. Anonymkode: 8af15...af3 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #20 Skrevet 26. september 2018 9 timer siden, Sizz- skrev: Nei men så syns ikke jeg du skal fortekke ts heller hva du synes hun har gjort dumt og ikke. Det er ikke det som er poenget med tråden, hun trenger hjelp. Så da burde du vel heller hjelpe henne isteden for å avspore med de gufne kommentarene dine. Hvilken hjelp har du gitt ts som forteller hva hun skal gjøre med problemet sitt? Anonymkode: b4018...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå