Hannah1202 Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Trenger hjelp her! (Dette er helt fiktivt)Den ene mannen som kan få nyren er 65 år gammel. Han har arbeidet hele livet for å hjelpe fattige barn, hjemløse dyr og reddet mange mennesker fra lidelse. Den andre mannen er 22 år gammel og sitter i fengsel for voldtekt, drap og overgrep mot mindreårige. Legens retningslinjer sier at det er den yngste pasienten som har rett til operasjon. Hvem syntes dere bør får nyren? Må velge mellom disse to, ingen andre mvh. Desperat jente
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Nå igjen? Fikk du ikke svar i den andre tråden du startet for noen dager siden? Anonymkode: ff773...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Svarte den gangen at det må være 22-åringen som får den, og det mener jeg enda. Litt av grunnen er at han dør hvis han ikke får nyren, ikke sant? Og jeg syns å dø fra det onde han har gjort er en for svak straff. Han bør (hvis man ser bort fra retningslinjene) få nyren og overleve så han kan leve med det onde han har gjort og straffes med dårlig helse, men livet i behold. Anonymkode: ff773...7e0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Hvorfor starter du en lik tråd en gang til? Jeg synes det blir dumt å diskutere, for det er ikke noe man kommer opp i. Da burde temaet vært annerledes, for dette vil aldri noen noen gang måtte velge mellom her i landet ihvertfall. Anonymkode: 3ca06...c50 1
Bæreposemedekstra Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Kan du ikke beholde den selv da?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Hvem du vil gi nyren til er helt irrelevant, da det finnes lovfestet retningslinjer på dette! Om en kunne selv velge, ville jeg gitt den 65åringen. Muligjet for langt og godt liv etter transplantasjonen. 22åringen har gjennomført flere grusomme handlinger, og den type tilbøyelighet tilsier dessverre ofte gjentakelser. Derfor hadde valget lett falt på 65åringen. Anonymkode: 63309...5df 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 Dette blir jo bare dumt. Som levende donor kan du velge å gi den til den du vil så lenge nyren er en match og som avdød donor vil du ikke måtte ta stilling til dette. De aller fleste er ikke levende donor så lenge det ikke er snakk om familie eller venner, evt. at de melder seg som donor for noen de har sterk sympati for. Anonymkode: 6ca54...4f7 2
magikeren Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 Har ikke sett den andre tråden. Men i mine øyne er det veldig enkelt, jeg redder ikke livet til et menneske som har ødelagt et annet menneske. Jeg reduserer også verdien til et menneske som kontinuerlig skader (enten fysisk eller psykisk) andre mennesker veldig enkelt og raskt For meg er ikke dette valget noe jeg hadde mistet nattesøvnen over. Noen mennesker er kjipe, blir kåte av å plage andre, nyter å se hvordan de kan manipulere andre mennesker rundt lillefingern, elsker følelsen av å skade andre. Jeg mener at de som tror alle liv er like mye verdt eller som absolutt skal redde kjipe mennesker, enten er naive eller har dårlig utviklet empati, evt begge deler. Om man forstår hvordan mennesker som nevnt fungerer og hvordan de tenker og føler, hvordan de setter egen nytelse av å se andre lide først, så er det veldig åpenbart at dette er mennesker som fungerer på en måte som vil ha sterk tendens til å fortsette skade andre frem til de dør Det finnes noen som utagerer grunnet egen smerte og frustrasjon, som kan bli et bedre menneske om de vises forståelse og aksept, voldtektspersoner er nok ikke av en slik psykologi at jeg hadde puttet dem på den listen. Man skal heller ikke akseptere adferden deres selvsagt. Når jeg snakker om forståelse og aksept mener jeg at man viser at man forstår hvordan de havnet der de er og tyr til vold osv, men at man fortsatt setter grenser for hvordan de behandler andre.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 Hvorfor oppretter du enda en tråd? Anonymkode: 8926b...11b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #11 Skrevet 7. oktober 2018 Takk og pris for at det ikke er du som bestemmer hvem som skal ha nyren din. Anonymkode: b3580...bfb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #12 Skrevet 7. oktober 2018 Som levende donor er det uansett strenge regler for hvem man går gi til. Så uansett om det er fiktivt eller ikke er det ikke bare å velge. Om du er død donor er det den i køen som er først og matcher best som får den. Anonymkode: 194f5...8e7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #13 Skrevet 7. oktober 2018 Moralsk sett, hvis jeg var deg, ville jeg gitt den til 65 åringen. Han fortjener den mest, og 65 år er ingen alder i dag. Han kan leve mange gode år til hvis han får den nyren. 22 åringen, med det han har gjort, syns jeg ikke fortjener en ny sjansen, selv om han er ung. Den dagen han slipper ut, vil han mest sannsynlig gjenta ugjerningene. Med en ny nyre, vil han leve i mange år til, og med mange muligheter til lovbrudd. Anonymkode: 50812...4d2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #14 Skrevet 7. oktober 2018 Nå får vi ikke gitt nyrene våre til hvem vi vil. Levende donorer gjør det frivillig og velger selv hvem de vil donere til. Anonymkode: e4ab1...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå