AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #1 Skrevet 25. september 2018 Jeg jobber som rådgiver i Staten og det er nå tid for lokale lønnsforhandlinger. Jeg skal i den forbindelse fremme lønnskrav. Hvis man tjener rett over/under 500 000 kroner i året, hvor mye bør man fremsette krav om? Jeg gjør en forholdsvis god jobb, og tjener kanskje litt under det som er naturlig når man tar erfaring/kompetanse/ansvar i betraktning. Er 31 år gammel, og tror lønnen hos oss som rådgiver/seniorrådgiver cirka går opp til 630 000. Er det farlig å be om "for mye", slik at kravet ikke blir prioritert? Er det alt eller ingenting? Eller kan kravet også delvis innvilges, slik at det ikke er noe problem å be om litt mye? Takknemlig for svar! Lise Anonymkode: f87de...27b
Leanfear Skrevet 25. september 2018 #2 Skrevet 25. september 2018 Hei. Ikke regn med å få noe mere enn 10-15 000, altså 2-3%. Hvis du mener at du fortjener mere, at du er verdt mere, eller har tatt videreutdannelse, fått nye arbeidsoppgaver og kan peke på dette, kan du prøve å be om mer. Men arbeidsgiver har et press på seg, spesielt i stat og kommune, til å ikke la lønnsnivået stige for mye, dermed blir det ofte med de 2-3 prosentene. Jeg ba om 4 prosent, får nok bare 2 som resten av gjengen.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #3 Skrevet 25. september 2018 Så de kan velge å gi meg 10 000 eller 15 000, selv om jeg ber om noe litt høyere? Der er ikke det man ber om eller ingenting? Anonymkode: f87de...27b
Cuntzilla Skrevet 25. september 2018 #4 Skrevet 25. september 2018 Det er jo aldri alt eller ingenting, man står ikke på stedet hvil om kravet er for høyt, de møter deg jo et sted. Sånn sett bedre å be om for mye enn for lite, men ikke kjør helt urealistisk høyt heller. Fokuser mer på å argumentere på hvorfor du skal opp, nå jobber jeg i det private og ikke staten, men cluet for meg har i hvert fall alltid vært å ha noen særdeles gode begrunnelser for en lønnsforhøyelse over normalen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Man "straffes" desverre for evig av startlønna si. Alt beregnes ut fra den, om så er prosenter eller trinn. Men uasnett, dette er våre punkter i lønnssamtaler: Hvordan vurderer du ditt lønnsnivå i forhold til din arbeidsinnsats? Har du fått utvidet ansvar det siste året som du ønsker å fremheve? Har du oppnådd spesielt gode resultater det siste året du ønsker å fremheve? Hva har du gjort det siste året for å øke din kompetanse? Er det noe spesielt du vil fremheve ved din innsats som har bidratt til bedre arbeidsmiljø, kollegers eller arbeidsplassens resultatoppnåelse? Anonymkode: 03d8a...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 Det går fint å be om litt for mye, men det kan ikke være helt urealistisk. Det er ikke snakk om å gå opp 80 000 - 100 000. Anonymkode: 24cc3...6f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå