Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som rådgiver i Staten og det er nå tid for lokale lønnsforhandlinger. Jeg skal i den forbindelse fremme lønnskrav. Hvis man tjener rett over/under 500 000 kroner i året, hvor mye bør man fremsette krav om? Jeg gjør en forholdsvis god jobb, og tjener kanskje litt under det som er naturlig når man tar erfaring/kompetanse/ansvar i betraktning. Er 31 år gammel, og tror lønnen hos oss som rådgiver/seniorrådgiver cirka går opp til 630 000. 

Er det farlig å be om "for mye", slik at kravet ikke blir prioritert? Er det alt eller ingenting? Eller kan kravet også delvis innvilges, slik at det ikke er noe problem å be om litt mye?

Takknemlig for svar! 

Lise

Anonymkode: f87de...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ikke regn med å få noe mere enn 10-15 000, altså 2-3%. Hvis du mener at du fortjener mere, at du er verdt mere, eller har tatt videreutdannelse, fått nye arbeidsoppgaver og kan peke på dette, kan du prøve å be om mer. Men arbeidsgiver har et press på seg, spesielt i stat og kommune, til å ikke la lønnsnivået stige for mye, dermed blir det ofte med de 2-3 prosentene. 

Jeg ba om 4 prosent, får nok bare 2 som resten av gjengen. 

Skrevet

Så de kan velge å gi meg 10 000 eller 15 000, selv om jeg ber om noe litt høyere? Der er ikke det man ber om eller ingenting?  

Anonymkode: f87de...27b

Skrevet

Det er jo aldri alt eller ingenting, man står ikke på stedet hvil om kravet er for høyt, de møter deg jo et sted. Sånn sett bedre å be om for mye enn for lite, men ikke kjør helt urealistisk høyt heller.

Fokuser mer på å argumentere på hvorfor du skal opp, nå jobber jeg i det private og ikke staten, men cluet for meg har i hvert fall alltid vært å ha noen særdeles gode begrunnelser for en lønnsforhøyelse over normalen.

• Liker 1
Skrevet

Man "straffes" desverre for evig av startlønna si. Alt beregnes ut fra den, om så er prosenter eller trinn.

Men uasnett, dette er våre punkter i lønnssamtaler:

Hvordan vurderer du ditt lønnsnivå i forhold til din arbeidsinnsats?
Har du fått utvidet ansvar det siste året som du ønsker å fremheve?
Har du oppnådd spesielt gode resultater det siste året du ønsker å fremheve?
Hva har du gjort det siste året for å øke din kompetanse?
Er det noe spesielt du vil fremheve ved din innsats som har bidratt til bedre arbeidsmiljø, kollegers eller arbeidsplassens resultatoppnåelse?

Anonymkode: 03d8a...7ef

• Liker 1
Skrevet

Det går fint å be om litt for mye, men det kan ikke være helt urealistisk. Det er ikke snakk om å gå opp 80 000 - 100 000.

Anonymkode: 24cc3...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...