Gå til innhold

Prøverør - ventetid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor lang ventetid man må regne med før man er i gang med prøverør offentlig? (Stavanger)

Anonymkode: b6287...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvor lang ventetid man må regne med før man er i gang med prøverør offentlig? (Stavanger)

Anonymkode: b6287...c43

Stavanger er jeg usikker på, men det var 5-6mndrs ventetid i Haugesund tidligere i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Albbas skrev:

Er ikke offentlig prøverør i Stavanger, må til Haugesund. 

Ah ja det stemmer, det hadde jeg glemt ut. 

Til TS: Da må du til Haugesund om du vil inn i det offentlige, hvis ikke må du gå privat i Stavanger (finner både Hausken og Medicus der), og der er det ikke ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra henvisningen ble sendt tok det 7 mnd til vi fikk komme til samtale. Deretter måtte samboer ta spermprøve før noe mer ble gjort, som var 2,5 mnd ventetid. Da ingenting var galt med mannen måtte jeg til laparoskopi, som var 1 mnd ventetid. Da flere blir spontant gravid etter en slik operasjon, måtte vi vente 6 mnd og prøve selv før henvisningen ble sendt videre til sykehus som utfører prøverør (all utredning var på lokalt sykehus). Fra henvisningen ble sendt dit tok det 3 mnd til forsamtale, og fra forsamtale til oppstart 3 mnd ca (skal straks starte opp). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hører til i Haugesund. Alle nødvendige blodprøver samt spermprøve ble ordnet av gynekolog før henvisning ble sendt så vi ventet bare på innkallelse til samtale. Samtale hadde vi i slutten på juni, og satte i gang nå i september etter å ha blitt flyttet 4 uker frem i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Avalon skrev:

Vi hører til i Haugesund. Alle nødvendige blodprøver samt spermprøve ble ordnet av gynekolog før henvisning ble sendt så vi ventet bare på innkallelse til samtale. Samtale hadde vi i slutten på juni, og satte i gang nå i september etter å ha blitt flyttet 4 uker frem i køen.

Hvor lang tid tok det fra henvisningen ble sendt til dere fikk komme på samtale? Og kan jeg spørre hvorfor dere ble flyttet fire uker frem i køen? 😊 Vi vurderer å be Haukeland om å sende henvisningen videre til Haugesund, da ventetiden er mye kortere der enn i Bergen. 

Anonymkode: 46510...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det fra henvisningen ble sendt til dere fikk komme på samtale? Og kan jeg spørre hvorfor dere ble flyttet fire uker frem i køen? 😊 Vi vurderer å be Haukeland om å sende henvisningen videre til Haugesund, da ventetiden er mye kortere der enn i Bergen. 

Henvisningen ble vel sendt en gang i april og samtale i slutten av juni. Hvorfor vi ble flyttet frem i køen vet jeg ikke og har ikke spurt sykehuset heller. Regner med det kan ha vært div avbestillinger og flytting rundt på timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Avalon skrev:

Henvisningen ble vel sendt en gang i april og samtale i slutten av juni. Hvorfor vi ble flyttet frem i køen vet jeg ikke og har ikke spurt sykehuset heller. Regner med det kan ha vært div avbestillinger og flytting rundt på timer. 

Så deilig å få komme til tidligere da! Takk for svar og masse lykke til 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Bergen. Det ble sendt inn søknad i august og vi har fått innkalling til samtale og undersøkelser i begynnelsen av november. Vil nok tro at etter samtalen vil det blir noen nye undersøkelser og ventetid. Vi prøver privat (Hausken) i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Shake90 skrev:

Vi bor i Bergen. Det ble sendt inn søknad i august og vi har fått innkalling til samtale og undersøkelser i begynnelsen av november. Vil nok tro at etter samtalen vil det blir noen nye undersøkelser og ventetid. Vi prøver privat (Hausken) i mellomtiden. 

Det var jo ikke så lang tid mellom søknad og samtale da! 😊 Når jeg snakket med de på Haukeland sa de at det er 8-10 mnd ventetid. Men om det er til selve forsøket, vet jeg ikke. Vi sendte inn søknad til Haukeland denne uken, så er veldig spent på når vi får innkalling til! Er dere ferdig utredet begge to på forhånd? Vi vurderer også Hausken mens vi venter i det offentlige. Har hatt utredning der fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Prøver1988 skrev:

Det var jo ikke så lang tid mellom søknad og samtale da! 😊 Når jeg snakket med de på Haukeland sa de at det er 8-10 mnd ventetid. Men om det er til selve forsøket, vet jeg ikke. Vi sendte inn søknad til Haukeland denne uken, så er veldig spent på når vi får innkalling til! Er dere ferdig utredet begge to på forhånd? Vi vurderer også Hausken mens vi venter i det offentlige. Har hatt utredning der fra før. 

Jeg ble også positivt overrasket over rask innkalling. Fått masse informasjon i posten av Haukeland hvor vi skal gjøre noe forhåndsprøver som blodprøver, hormonstatus, etc. Dagen vi skal til samtale skal samboer avlegge spermprøve som mest sannsynlig blir analysert på dagen. Vil håpe at samtalen fører frem til hvilken behandlingen vi kan få og deretter sette igang rett etter det, men jeg er forberedt på at det tar noe lengre tid i etterkant. 

Vi er ferdig utredet på Hauksen, så skal nå settes i gang med inseminasjon i første omgang. Krysser fingrene for at det er "nok" til at gullegget blir befruktet, om det ikke går så prøver vi ett forsøk med ivf før vi går offentlig. Det er også et prisspørsmål det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spør,samtale, er det da snakk om etter det er sendt henvisning til IVF, altså første samtale med IVF «folka» eller er det første henvisningen til gynekolog f,eks? Ser bare noen skriver at de først da tar spermprøve osv. Vi har time til gynekolog i oktober. Holder nå på med alle blodprøver og sprermprøver. Driver å mentalt forbereder meg på at vi må igjennom prøverør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Shake90 skrev:

Jeg ble også positivt overrasket over rask innkalling. Fått masse informasjon i posten av Haukeland hvor vi skal gjøre noe forhåndsprøver som blodprøver, hormonstatus, etc. Dagen vi skal til samtale skal samboer avlegge spermprøve som mest sannsynlig blir analysert på dagen. Vil håpe at samtalen fører frem til hvilken behandlingen vi kan få og deretter sette igang rett etter det, men jeg er forberedt på at det tar noe lengre tid i etterkant. 

Vi er ferdig utredet på Hauksen, så skal nå settes i gang med inseminasjon i første omgang. Krysser fingrene for at det er "nok" til at gullegget blir befruktet, om det ikke går så prøver vi ett forsøk med ivf før vi går offentlig. Det er også et prisspørsmål det her. 

De prøvene dere må ta, er det andre prøver enn de dere har tatt på forhånd? Jeg har allerede tatt en del blodprøver hos fastlegen, og ende flere i forbindelse med utredning på Hausken. Mannen har også avlagt sædprøve på hausken, og alle prøvesvarene ble lagt ved hensvisningen. Jeg har et håp om at det kan gå litt fortere da 😬

Utfører de inseminering på Haukeland også? Vi har også vurdert å starte med det på hausken, men jeg er så usikker! Jeg klarer ikke helt å se hvordan vi skal bli gravide med det når vi ikke blir det på egenhånd. Vi ville ikke fått noe medisiner i forkant, kun rett inn for inseminering og så ferdig. Må du/dere ta noe medisiner i forkant? Hadde tatt ivf privat med en gang hadde det ikke vært så dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bondekone skrev:

Kan jeg bare spør,samtale, er det da snakk om etter det er sendt henvisning til IVF, altså første samtale med IVF «folka» eller er det første henvisningen til gynekolog f,eks? Ser bare noen skriver at de først da tar spermprøve osv. Vi har time til gynekolog i oktober. Holder nå på med alle blodprøver og sprermprøver. Driver å mentalt forbereder meg på at vi må igjennom prøverør. 

Jeg tror samtalen er snakk med om ivf-folkene på sykehuset ja 😊 Etter man er ferdig utredet hos gynekolog. Er vel stort sett gynekologen som sender henvisningen/søknaden om ivf tror jeg. Vi har blitt utredet privat, så mannen har allerede avlagt spermprøve der. Er spent på om han må ta ny på sykehuset når den tid kommer. Han syntes det var skikkelig fælt 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bondekone skrev:

Det er hos IVF-folka ja! Noen blir ferdig utredet hos gyn/ fastlege før henvisningen blir sendt, sånn som vi ble. Andre tar hele utredningen via sykehus etter henvisning. Tror det har litt med hvor du går rett og slett, om fastlege f.eks har kunnskap nok om hvilke prøver som skal tas osv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så deilig å få komme til tidligere da! Takk for svar og masse lykke til 😄

Takk takk, det nærmer seg med stormskritt nå!

Veldig greit å bli flyttet frem, men rart også. Nå har vi uttak dagen før jeg egentlig skulle ha begynt på medisinene 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prøver1988 skrev:

Jeg tror samtalen er snakk med om ivf-folkene på sykehuset ja 😊 Etter man er ferdig utredet hos gynekolog. Er vel stort sett gynekologen som sender henvisningen/søknaden om ivf tror jeg. Vi har blitt utredet privat, så mannen har allerede avlagt spermprøve der. Er spent på om han må ta ny på sykehuset når den tid kommer. Han syntes det var skikkelig fælt 😂

Må nok avlegge ny ja 😛 Det gjorde samboer til sin store frustrasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Prøver1988 skrev:

De prøvene dere må ta, er det andre prøver enn de dere har tatt på forhånd? Jeg har allerede tatt en del blodprøver hos fastlegen, og ende flere i forbindelse med utredning på Hausken. Mannen har også avlagt sædprøve på hausken, og alle prøvesvarene ble lagt ved hensvisningen. Jeg har et håp om at det kan gå litt fortere da 😬

Utfører de inseminering på Haukeland også? Vi har også vurdert å starte med det på hausken, men jeg er så usikker! Jeg klarer ikke helt å se hvordan vi skal bli gravide med det når vi ikke blir det på egenhånd. Vi ville ikke fått noe medisiner i forkant, kun rett inn for inseminering og så ferdig. Må du/dere ta noe medisiner i forkant? Hadde tatt ivf privat med en gang hadde det ikke vært så dyrt!

Vi har også tatt blodprøver på fastlege og gynekolog, men måtte avlegge ny sædprøve og nye prøver hos Hausken og Haukeland spør etter det samme. Så det er mange prøver. 

Vil tro de også har inseminering på Haukeland. Det er jo en enklere og mer skånsom prosedyre enn ivf. Ja, vi tar medisiner i forkant av inseminering også. Det er mest forbi jeg ikke har syklus, derfor må jeg først ta provera for å skape en menstruasjon deretter hormonstimulering i form av sprøyte med menopur. Skal inn 11.syklusdag for ultralyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...