AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #1 Skrevet 25. september 2018 Hei alle sammen der ute. Jeg bor i utlandet og har idag god økonomi, med balanse av inntekter og utgifter. Men da jeg bodde i Norge, handlet jeg uansvarlig og viste ikke hva økonomi handlet om. Jeg mistet bla boligen min og gjeld eller gjeld har hopet seg opp. Jeg fikk lyst til å rydde opp. Googlet hvordan jeg kan kreditt sjekke meg selv. Men listen jeg fikk opp, var enorm land. Bak sakene står det åpent eller lukket. Hva betyr det? Med andre ord, jeg må ha profesjonell hjelp. Min plan var å få oversikt over gjeld og betale ut en og en sak. Men listen er enorm. Kanskje jeg har en samlet gjeld på 500 000 eller mer. Det er i slike stunder man får tanke om: Kommer jeg noen gang til å klare å betale ut de 500 000 og skal resten av livet brukes på å betale gjeld? Vet noen om "seriøse" bedrifter som hjelper privat personer ut av gjelds problemer? Det står så mye advarsler på nettsiden om falske rådgivere. Jeg kunne ha tatt kontakt med kommunen for gjeldshjelp, men da må man vel ha registrert adresse i Norge? Dessutten har de lang ventetid. Jeg er bare 31 år og føler nå, at jeg kommer alldri til å kjøpe egen bolig eller bli som "vanlig borger" i samfunnet. Fortvilt. Anonymkode: 5efa8...40b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #2 Skrevet 25. september 2018 Du bor i utlandet med inntekt og vil ha oss til å tro at de du har gjeld til ikke har klart å spore deg opp? Bor du i Thailand elelr noe slikt? Gjeld har du til du har betalt, å flytte utenlands og i tillegg ha inntakt det er fryktelig godt gjort å klare uten å få de du har gjeld til på nakken. Skal du ha hjelp fra Norge, så må du oppholde deg i Norge. Anonymkode: 094a1...55a 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #3 Skrevet 25. september 2018 500.000 er ikke mer enn mange har i studiegjeld. Skaff deg oversikt, søk opp metoder for nedbetaling av gjeld som the debt snowball method, og sett i gang. Finnes forumer og sikkert mye på youtube, som er dedikert til hvordan bli gjeldsfri. Du er ikke den første med gjeld. Og ikke hør på sånne bitter-tullinger, som den over. Anonymkode: 25c65...875
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #4 Skrevet 25. september 2018 Og kan du forklare hvorfor du flyttet til utlandet uten? 500 000kr er ikke mye i gjeld. Det skal du klare fint om du bor i Norge. Mistenker at du flyttet til utlandet for å slippe unna... uansett, du må gjøre opp for deg Anonymkode: d1ad5...c56
ilga Skrevet 25. september 2018 #5 Skrevet 25. september 2018 Kr. 500 000 i kredittkortgjeld er veldig mye
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #6 Skrevet 25. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og kan du forklare hvorfor du flyttet til utlandet uten? 500 000kr er ikke mye i gjeld. Det skal du klare fint om du bor i Norge. Mistenker at du flyttet til utlandet for å slippe unna... uansett, du må gjøre opp for deg Anonymkode: d1ad5...c56 Slik en etterforsker. Anonymkode: 65276...68b 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #7 Skrevet 25. september 2018 Som andre sier, helt overkommelig. Men du må være aktiv selv. Prøv å få samlet gjelden i en avbetalingsordning som kreditorer går med på. Forsøk å halver rentegjeld eller rentestopp sålenge avbetaling gjøres. Betal så mye du kan og kanskje få deg en ekstra jobb. Evt kontakt luksusfellen. Anonymkode: 159b1...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Det er mulig å søke gjeldsordning fra utlandet jf gjeldsordningsloven § 1-4 andre ledd Gjeldsforhandling for en skyldner som er bosatt utenfor Norge, kan bare åpnes dersom a) det er ubetenkelig med hensyn til sakens opplysning, b) skyldneren ikke, eller bare i ubetydelig grad, har gjeld til utenlandske kreditorer, og c) skyldneren ikke er eier av bolig eller andre formuesgoder i utlandet av vesentlig verdi med mindre det er åpenbart at saken likevel lar seg opplyse tilstrekkelig og at forholdet ikke vil vanskeliggjøre gjeldsforhandlingene. Anonymkode: 775e1...bb3
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Hva med å bare betale? Du har fått kravene listet opp. Da begynner du med det minste beløpet og betaler det ut og slik fortsetter du. Jeg har null sans for folk som roter til økonomien og stikker av. Uansett: enhver opprydning i økonomi krever at du viser frem betalingsvilje. Det gjør du ved å begynne å betale. Du kan jo søke litt rundt på KG der du finner hvordan andre har løst dette. Og nei, du trenger ikke betalte en gjeldsrådgiver for å få orden i økonomien. Du klarer dette selv.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 På 25.9.2018 den 15.18, AnonymBruker skrev: 500.000 er ikke mer enn mange har i studiegjeld. Skaff deg oversikt, søk opp metoder for nedbetaling av gjeld som the debt snowball method, og sett i gang. Finnes forumer og sikkert mye på youtube, som er dedikert til hvordan bli gjeldsfri. Du er ikke den første med gjeld. Og ikke hør på sånne bitter-tullinger, som den over. Anonymkode: 25c65...875 Tusen takk for rådet Anonymkode: 5efa8...40b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 TUSEN TAKK FOR RÅDENE Dere som henger dere opp i hvorfor jeg ikke bor i Norge. Det er langt i fra pga gjeld. Man stikker ikke av sin egen gjeld, forstår jo de fleste som er oppegående mennesker. Jeg studerer og jobber i utlandet, lik som mange andre unge mennesker idag gjør. Men dere andre som svarte faktisk på det som tråden spør etter - tusen takk Spesielt du som nevnte om gjelds ordning for de som er bosatt i utlandet. Er det noen som vet om seriøse bedrifter som hjelper med gjelds forhandlinger? Kan søke i kommunen men der er det cahalvvt års vente tid på saksbehandler, mens jeg vil begynne nå. Takk. Anonymkode: 5efa8...40b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå