Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny prøver og har noen spørsmål om syklus, vet ikke om det er her jeg bør ta det eller inne på kropp/helse... Men ser det er veldig mange som har peiling her inne så det føltes som et naturlig valg å spørre her. Jeg har ustabil syklus, jeg har noen ganger 29 dagers syklus, noen ganger 31, 32 (flest ganger 32 dager basert på de siste seks månedene) og nylig 36 dagers syklus. Er det vanskeligere å beregne når jeg har EL pga dette? Hva er lutealfase og hvor lenge varer den? Hvor stor forskjell er det på når i syklusen man har EL avhengig av hvor lang syklusen er? 

Anonymkode: 12d2e...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv innlegget ditt inne på prøvere og ufrivillig barnløse i stedet så får du nok en god innføring :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, du bør nok begynne å teste etter eggløsning. Lutealfasen er fasen mellom eggløsning og mensen. Den har en standard på ca 14 dager, men det stemmer ikke for alle.

Anonymkode: 6e654...5c2

Skrevet

Jeg kan prøve å svare det jeg kan. Jeg tror det er gansk normalt at eggløsningen kan variere med noen få dager uten at man av den grunn kaller det uregelmessig. Feks har jeg eggløsning alt fra dag 26 til 28, en sjelden gang 29.

Lutealfasen er tiden mellom eggløsning og menstruasjon. Det er dagene mellom siste menstruasjon og eggløsning som kan variere, tiden mellom eggløsning og neste menstruasjon er konstant. Det er vanlig å ta utgangspunkt i at det er 14 dager fra eggløsning til menstruasjon, men det er individuelle forskjeller. Feks er min lutealfase på 12 dager. For å finne ut din egen lutealfase må du ta eggløsningstester. Kanskje kan du også merke eggløsningssmerter, noen gjør det. 

Så fremst en har regelmessig sex i tiden rundt eggløsning, dvs 2-3 ganger i uken, så skal en ikke trenge eggløsningstest. Men noen liker å følge med på disse testene og særlig er det jo et hjelpemiddel hvis en prøver over lenger tid (for å sikre at en treffer rett). Det aller vikigste er å ha sex noen dager før eggløsning for sædcellene overlever flere dager inni kroppen din og bare venter på at egget skal slippe. Når egget er sluppet så lever det bare ett døgn, så det er vanskelige å time sex akkurat på dagen.

Men alt dette er veldig detaljert og ikke nødvendig å gå rundt å huske på. Regelmessig sex er det viktigste og så kan en undersøke mer hvis man bruker lang tid. Husk også på at det er vanlig å prøve opptil et år, så ikke ta utgangspunkt i at det klaffer med en gang. Det er vanlig å regne 20-25% sjanse for å bli gravid per eggløsning. 

Anonymkode: c2a28...6da

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig at syklusen min er på 26-28 dager, ikke eggløsningen 😀

Anonymkode: c2a28...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...