Gå til innhold

Svigerforeldre som styrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at nå aner jeg ikke hva vi skal gjøre.   Jeg traff min mann  i september 13.  vi ble sammen i mars 14.  Vi hadde  det ganske bra.  Tok litt tid for at jeg klarte å stole 100 % på han.    Utfordringen har vært svigerforeldrene.   En dag Ringte svigermor  og sa til min mann. Du må passe på at hun ikke utnytter deg (noe som aldri ville falt meg inn).  Svigerfar og min mann har jobbet i samme bedrift i 17 år (han har nå skiftet jobb).  Da vi fikk vårt første barn i sept 15 var jeg dårlig lenge etterpå.  Svigerforeldrene mine kunne da plutselig bare stå i gangen uten å gi beskjed på forhånd.  På sommeren ringte min mann og sa han hadde lyst å være med de på hytten noen dager. Den er ikke helt barnevennlig det er bratt og fælt. Det tok oss 4 timer å reise ned.  Mens vi var på vei ned har min svoger  ringt og lurt på om de ville være med de i dyreparken.  Så da skulle  de plutselig reise, men vi kunne bare bruke hytten.  Jeg såg  skuffelsen lyste ut av øynene på min mann.  På høsten ble mini mye syk.  Det var selvfølgelig jeg som var hjemme med henne.   Vi fikk også munn hånd og fot syke.   Da klarte jeg ikke å gå fordi jeg var så full av blemmer.  klarte heller ikke å skifte bleier. Min mann valgte å være hjemme.  Kl 7. om morgenen ringte svigerfar og skjelte meg ut etter noter  fordi min mann ikke dro på jobb.  Tilslutt fikk jeg meg en jobb ( i mitt fagfelt).  Så i mitt hode er det logisk at vi deler på å være hjemme  og at i begynnelsen er det han som er hjemme.   Det endte med at svigerfar nektet  min mann å være hjemme med sykt barn, så jeg mistet faktisk jobben. Da hadde vi akkurat bygd nytt hus,  dessverre har svigerfar mer han skulle ha sagt i huset enn meg.  så kjøkkenet er det han som har formet.  Vi fikk barn nr 2.  Hun er akkurat begynt  i barnehagen. Jeg sliter med å få jobb fordi  arbeidsgivere mener jeg har vært for lenge borte fra fagfeltet mitt.   Jeg kjenner på at svigerfar ikke respektere meg  og han behandler heller ikke sin sønn voksent.  Dette  er bare noe  av det  som har ført til en kjempe krangel  mellom  meg og mine svigerforeldre.   Min mann er såret av begge parter.  Jeg har sagt han skal slippe å velge  for min del må han bare ha kontakt med de.   For meg  eksistere ikke de  lenger.  Han ba instendig faren be om unnskyldning til meg.  Svigerfar valgte da å trekke seg bort.  Til stor glede for meg  til sorg og fortvilelse for min mann.  Hva kan vi gjøre 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, gjør det du kan for å komme deg i fagfeltet på nytt. Om du må på noen kurs osv så burde du gå på hver kurs du kan for å bygge opp cv'n igjen.  Og ikke slutte å søke.  Flytte om dere må flytte slik at du kan få deg en jobb. 

I forhold til svigerforeldrene er det nok ikke mye jeg kan komme med.  Noen folk er bare dårlige mennesker og takler ikke at barna blir stor og får seg eget familie og liv. Hva sier svigermoren da? Kan ikke være enkelt at hun ser ikke barnebarna hennes. 

Anonymkode: 25455...290

• Liker 3
Skrevet

Jeg prøver.  Jeg kommer til å gjøre  det  som står i min makt for å  prøve å berge. Må bare komme innen for et  sted så jeg kan betale noen kurs. 

Svigermor  ja  aner ikke  hvordan hun har  det,  men tror ikke hun har  det lett heller.   Vi har vurdert å flytte  tilmitt hjemsted, men er ikke så mange jobber  der heller . Min mann er nok mer giret på det  enn meg.  bedriften han er i nå har avdeling der og  så han får seg jobb.  

Har ikke  tenkt å gi opp søkingen :)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, gjør det du kan for å komme deg i fagfeltet på nytt. Om du må på noen kurs osv så burde du gå på hver kurs du kan for å bygge opp cv'n igjen.  Og ikke slutte å søke.  Flytte om dere må flytte slik at du kan få deg en jobb. 

I forhold til svigerforeldrene er det nok ikke mye jeg kan komme med.  Noen folk er bare dårlige mennesker og takler ikke at barna blir stor og får seg eget familie og liv. Hva sier svigermoren da? Kan ikke være enkelt at hun ser ikke barnebarna hennes. 

Anonymkode: 25455...290

svaret havnet over

Skrevet
1 time siden, vesla1985 skrev:

Jeg prøver.  Jeg kommer til å gjøre  det  som står i min makt for å  prøve å berge. Må bare komme innen for et  sted så jeg kan betale noen kurs. 

Svigermor  ja  aner ikke  hvordan hun har  det,  men tror ikke hun har  det lett heller.   Vi har vurdert å flytte  tilmitt hjemsted, men er ikke så mange jobber  der heller . Min mann er nok mer giret på det  enn meg.  bedriften han er i nå har avdeling der og  så han får seg jobb.  

Det ville nok jeg kanskje gjort! Det viktigste er vel at dere har et godt nettverk rundt dere, og at muligheten for arbeid er tilstedeværende. Ta et par kurs, skaff deg kontakter og begynn i et vikariat. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan starte med p spørre mannen din om han er gift med deg eller sine foreldre? Mange svigerforeldre kan være svært pågående og selvsagt favorisere sine barn. Det er foleldrene hans ja, men de skal ikke styre livet hans. 

Jeg merket litt det begynte å gå den veien for oss. Jeg er mannen... ingen skal se ned på min kone og ingen skal styre livet vårt. Nå var det ikke like alvorlig som hos dere, men likevel... jeg gjorde det klart for alle at det var ikke vits i det dem holder på med og at jeg har min egen familie. 

Idag er alt supert. Mine foreldre ser på kona mi som sin egen datter. Min mor gjør ikke særlig forskjell på henne og søsteren min. Kona mi har mer kontakt med mora mi enn meg. De ringes, prates, sender bilder av unger osv osv.. sånne dameting tenker jeg..

Anonymkode: 9e998...7bb

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan starte med p spørre mannen din om han er gift med deg eller sine foreldre? Mange svigerforeldre kan være svært pågående og selvsagt favorisere sine barn. Det er foleldrene hans ja, men de skal ikke styre livet hans. 

Jeg merket litt det begynte å gå den veien for oss. Jeg er mannen... ingen skal se ned på min kone og ingen skal styre livet vårt. Nå var det ikke like alvorlig som hos dere, men likevel... jeg gjorde det klart for alle at det var ikke vits i det dem holder på med og at jeg har min egen familie. 

Idag er alt supert. Mine foreldre ser på kona mi som sin egen datter. Min mor gjør ikke særlig forskjell på henne og søsteren min. Kona mi har mer kontakt med mora mi enn meg. De ringes, prates, sender bilder av unger osv osv.. sånne dameting tenker jeg..

Med dette mener jeg at det er først og fremst mannen din som må ta tak i problemet og gjøre opp med dem. Det er hans foreldre. Du må gjerne være med, men det nytter nesten ikke om han ikke er villig

• Liker 4
Skrevet

Du kan legge mye skyld på svigerforeldre, men du har da jaggu litt ansvar selv også, og da spesielt mtp jobb. Her tenker jeg at det vel er bekvemt for deg å legge skyld på de sånn at du slapp å jobbe.

Ellers så har dere vel ikke noe kjemi, og der må du også gjøre en innsats og ikke bare skylde på svigerforeldrene. 

Anonymkode: a0559...aa5

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd.  vi har gått til ekteskapsterapi...  Der har han og sagt  det. Han sier han ser det  no.  Lett å være etterpåklok.  Han Ringte faren sist uke  etter at faren lo meg opp i trynet og sa det ikke var hans problem at jeg ikke får jobb igjen etter å ha mistet jobben.  Da ringte han faren og sa at jeg fortjener respekt og en unnskyldning.   Nå er det foreldrene som ikke gidd å be om unnskyldning  og  innser ikke at de har trampet meg på tærne.   Jeg Får vondt av han oppe i det hele. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan legge mye skyld på svigerforeldre, men du har da jaggu litt ansvar selv også, og da spesielt mtp jobb. Her tenker jeg at det vel er bekvemt for deg å legge skyld på de sånn at du slapp å jobbe.

Ellers så har dere vel ikke noe kjemi, og der må du også gjøre en innsats og ikke bare skylde på svigerforeldrene. 

Anonymkode: a0559...aa5

Jeg vil virkelig jobbe, men kan ikke gå fra en 1 åring med feber hjemme.  han fikk ikke lov av faren og være hjemme. Jeg prøvde virkelig å forklare at jeg trenger referanser .     Endte med at min mann slengte et plastikk fat i gulvet og sa at han var viktigst sa faren.  Jeg ble oppgitt. Jeg hater å være hjemme.  .  Hadde jeg ønsket å være hjemme, hadde jeg ønsket  denne situasjonen hadde jeg da aldri spurt om råd 

Skrevet
5 hours ago, vesla1985 said:

Jeg vil virkelig jobbe, men kan ikke gå fra en 1 åring med feber hjemme.  han fikk ikke lov av faren og være hjemme. Jeg prøvde virkelig å forklare at jeg trenger referanser .     Endte med at min mann slengte et plastikk fat i gulvet og sa at han var viktigst sa faren.  Jeg ble oppgitt. Jeg hater å være hjemme.  .  Hadde jeg ønsket å være hjemme, hadde jeg ønsket  denne situasjonen hadde jeg da aldri spurt om råd 

Der er det jo mannen din so er probemet. hadde mannen mi sagt noe slik tror jeg forholdet hadde gått mot slutten.

Anonymkode: 4a1d2...66d

• Liker 3
Skrevet

Mannen din har rett på egenmeldingsdager, ferie, avspasering, sykt-barn-dager etc! Så da må arbeidsgiver og Arbeidstilsynet på banen!

Søk barnehageplass til etter nyttår, noen dager i bhg mens du tar kurs etc og får beina innenfor jobb igjen.

Avtal og snakk med mannen din, dere behøver ikke informere svigerforeldrene om dette. Hold øye med boligmarkedet og se etter jobbmuligheter dit dere kunne tenke dette flytte om han har mulighet å bytte avdeling innenfor samme jobben.

Anonymkode: f84de...cd1

Skrevet (endret)
19 timer siden, vesla1985 skrev:

Enten må mannen din få en ny jobb der dere er og frigjøre seg fra svigerfar eller så må dere flytte. Det mannen din skal gjøre er iallefall å sette foten ned og fortelle faren at han er nettopp det, faren hans. Ikke herren hans og han er ingen bikkje som faren kan kommander rundt på. 

Og svigerfar bryter faktisk loven ved å nekte mannen din å ta sykt barn dager. Det er en rettighet. 

Når det kommer til hullet i cv’en så hadde jeg lagt velg på at du valgte å bli hjemme med barna for en periode da du ønsk det for barns dine samt at mannen din ville fokusere på karriere og du støttet han i det da det ble ekstra mye jobbing. Men at barna nå er store nok til at du er klar for å jobbe igjen og at mannen din nå er der han har jobbet for være.

Så må du få frem alle styrkene dine og snakke med gamle arbeidsgivere slik at du kan få gode referanser fra dem. Og som andre nevner, delta på kurs etc som viser at du er aktiv selv om du ikke er i jobb enda. 

Men mannen din MÅ ta et standpunkt og sette svigerfar på plass og være 100 % på din side.

Endret av BearMama
  • 1 måned senere...
Skrevet

Takk for gode ord. vi vurderte skilsmisse, men tror min mann til slutt såg problemet og kuttet kontakten,  vi har fått det mye bedre og han vokser :)

• Liker 1
Skrevet

Avsnitt

Anonymkode: b59a3...cef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...