AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #1 Skrevet 25. september 2018 Jeg er så lei og syns det er så vanskelig med folk som skal ha deg med på alt mulig at jeg rett og slett har begynt å si at jeg ikke har råd enda jeg kan spare 15.000 i mnd. Sannheten er det at jeg er i en ekstremt heldig økonomisk situasjon som ikke kommer til å vare. Jeg er heldig og har mange venner rundt meg, men de vil alltid tur hit, dit, kino, ut. Det går rett og slett så mye penger til det at jeg ikke får spart noe og de tar ikke nei for et nei fordi Alle liker jo å reise og drikke starbucks kaffe.. drømmen min er å kjøpe hus, noe ingen av mine venner ser ut til å tenke på det selv.. hvordan få ordnet dette? Er det noe gale med meg, burde jeg være med på mer ting? Anonymkode: 94f96...be9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #2 Skrevet 25. september 2018 Jeg tenker at det er kjempebra å spare, men sparing bør ikke gå ut over det å leve livet litt. Det er rett og slett fordi vi aldri kan vite hvor lenge vi har livet. Så bruk noen hundrelapper i måneden på kino og cafetur med venner, det er viktig. Anonymkode: edc11...b35 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #3 Skrevet 25. september 2018 Si noe så enkelt som at du har andre ting å bruke pengene på. Godtar de ikke det så er det jo deres problem, ikke ditt. Men hva med å foreslå ting som er rimeligere? Spleisemiddag hjemme hos noen (hver enkelt tar med en del til middagen), gå turer, byttekveld (dere tar med ting dere er lei og bytter det bort med andre som har noe du vil ha feks). Anonymkode: 04e39...40a 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #4 Skrevet 25. september 2018 Vil de aldri finne på noe hjemme? Du kan jo bli med på noe 1 gang i uka, men si nei til resten? Invitere folk hjem til deg i stedet. Mener du virkelig at det går 15 000 kr til disse aktivitetene hver måned? Jeg skjønner ikke at dette er et problem. Selv sparer jeg fast en gitt sum i mnd, og har en gitt sum til fritid. Er denne summen brukt opp så sier jeg at jeg ikke har råd, men foreslår noe annet som er billigere. Ingen som ikke har respekt for det. Anonymkode: 931d0...284 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #5 Skrevet 25. september 2018 Ja, en stund lot jeg meg overtale av venner, da ble det kino 5ganger i mnd med hun ene, ble vel 7-800 kr i billetter, buss godis osv. Ble overtalt til weekendtur til london av ei annen, ble 4500 bare billett og overnatting, måtte bremse forbruket der borte, men hun brukte mye penger. Og sånn fortsatte det. Den største forskjellen er at mine venner sparer ikke mer enn kanskje 500 i mnd og setter resten av pengene som ikke går til faste utgifter, til kos. Hun ene lever på mannen sin og skjuler det ikke, så hun har god råd. Joda, vi besøker hverandre ofte, men det er liksom ikke nok. De vil ut og finne på ting. Vi er ikke en vennegjeng, jeg vurderer å la alle møtes sånn at når vi går på kino, slipper jeg å gå flere ganger, men at jeg går med flere, kan det være en ide? De er greie folk alle sammen og hadde sikkert likt hverandre og. Anonymkode: 94f96...be9
Hactar Skrevet 25. september 2018 #6 Skrevet 25. september 2018 At de ikke tar nei for et nei er utelukkende fordi du lar deg presse. Skjønner at det er vanskelig, men det er faktisk bare å stå på ditt. Du trenger å spare, og slik er det. Sett av et beløp du tenker til moro i måneden, og når det er tomt, er det tomt. Om vennene dine forsvinner av at du ikke tar deg råd til Londontur, er de bare solskinnsvenner uansett. Men ja, kan være en god ide å samle vennene dine for kinoturer og slikt, og så kan du heller treffe dem hver for seg når dere gjør billigere ting. 1
Scherbatsky Skrevet 25. september 2018 #7 Skrevet 25. september 2018 Så lenge DU ikke føler at du mister noe ved å ikke være med ut, så er det vel helt greit? Litt kan man jo alltid være med på, men jeg liker også å spare, så jeg forstår deg akkurat der. Særlig dersom du vet at denne perioden er forbigående. Men det må jo heller ikke være svart/hvitt, alt eller ingenting. Økonomisk sikkerhet er noe man aldri får nok av, men du kan jo spare f.eks en tusenlapp mindre i mnd av og til, og bli med på det DU føler gir deg noe? Å være ute med venner skal helst gi en noe. Energi, hygge og positive opplevelser. Heldigvis har jeg venner som vet min spesifikke økonomiske situasjon, og vi møtes ofte heller til middag eller går ut å spise (som ikke MÅ bli dyrt) når jeg har mulighet til det... Festing gir meg ingenting forutenom hodepine (og det uten å drikke), så for meg ville det vært et veldig lett nei. Å takke nei til å spise middag er vanskeligere, så det prøver jeg alltid å si ja til hvis jeg klarer. De reiser masse, men da med sine partnere, fordi det er det de liker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå