Gå til innhold

Samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter i barneloven at vanlig samvær er en dag med overnatting per uke og annenhver helg. 

Når avstanden mellom foreldrene er såpass stort at den ukes overnattingen ikke kan gjennomføres er det da ikke rimelig at få kompensert det med samvær i forbindelse med exempelvis skolefri/jul/påske?

Anonymkode: 78ab0...81a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min er på samvæ4 hos pappaen sin annenhver helg. Vi deler jul,påske oss i mellom.

Skrevet
3 minutter siden, oslojente1980 skrev:

Datteren min er på samvæ4 hos pappaen sin annenhver helg. Vi deler jul,påske oss i mellom.

At Jul og påske deles likt det skjønner jeg godt men hva med andre fridager?  Planleggingsdager høst/vinterferie?

Har han hun ikke en overnatting i uken på grunn av avstand?

• Liker 1
Skrevet

Rimelig er å ha to foreldre som bor nær nok at dette er ikke et problem.  Nei, det skal ikke gå over foreldre som har daglig omsorg når et av foreldrene bor for langt unna å ha normal samvær.  Da burde den foreldre som ikke har barnet den ene ekstra dag midt i uken måte betale enda mer bidrag da de får 1 dag mindre i uken. 

Anonymkode: 3889d...fb8

Skrevet

Nå er det sånn at vi hadde 50/50 i mange år tils den andre foreldrene flyttet med barnen uten mitt samtykke.  

Alt jeg vil ha er tid med barnen men får bare mindre og mindre når andre parten ikke vil samarbeide. 

Bidrag betaler jeg uansett på 8000 kr så føler meg urettferdig behandlet når jeg ikke ens får noen ekstra dagers samvær når muligheten finnes.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter i barneloven at vanlig samvær er en dag med overnatting per uke og annenhver helg. 

Når avstanden mellom foreldrene er såpass stort at den ukes overnattingen ikke kan gjennomføres er det da ikke rimelig at få kompensert det med samvær i forbindelse med exempelvis skolefri/jul/påske?

Det er opp til foreldrene å bli enig om hvordan samvær skal løses, så hvis man er enig kan det selvfølgelig kompenseres på den  måten du beskriver. Men det er naturlig at begge foreldrene ønsker å ha barna ved høytider så dette bør i utgangspunktet fordeles likt (annenhvert år e.l.), og ofte er man ganske låst i forhold til når man kan ta ut ferie også, alt sånt må også hensyntas.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig er å ha to foreldre som bor nær nok at dette er ikke et problem.  Nei, det skal ikke gå over foreldre som har daglig omsorg når et av foreldrene bor for langt unna å ha normal samvær.  Da burde den foreldre som ikke har barnet den ene ekstra dag midt i uken måte betale enda mer bidrag da de får 1 dag mindre i uken. 

Mener du også dette i de tilfeller der den med hovedomsorgen bevisst har tatt med seg barnet og flyttet bort fra felles bosted? Man kan også kalle det å sabotere for samvær... Alt er ikke sort hvitt.

Anonymkode: eff74...595

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er opp til foreldrene å bli enig om hvordan samvær skal løses, så hvis man er enig kan det selvfølgelig kompenseres på den  måten du beskriver. Men det er naturlig at begge foreldrene ønsker å ha barna ved høytider så dette bør i utgangspunktet fordeles likt (annenhvert år e.l.), og ofte er man ganske låst i forhold til når man kan ta ut ferie også, alt sånt må også hensyntas.

Mener du også dette i de tilfeller der den med hovedomsorgen bevisst har tatt med seg barnet og flyttet bort fra felles bosted? Man kan også kalle det å sabotere for samvær... Alt er ikke sort hvitt.

Jul/ påske og andre høytider vil selvfølgelig deles likt annenhver år med første/ siste delen. 

Men det er det at jeg aldri får noe ekstra som er så sårt. Eksempel haust/ vinterferie,  planleggingsdager etc...

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at vi hadde 50/50 i mange år tils den andre foreldrene flyttet med barnen uten mitt samtykke.  

Alt jeg vil ha er tid med barnen men får bare mindre og mindre når andre parten ikke vil samarbeide. 

Bidrag betaler jeg uansett på 8000 kr så føler meg urettferdig behandlet når jeg ikke ens får noen ekstra dagers samvær når muligheten finnes.

Hvis den andre forelderen nekter å komme deg i møte ang samværsavtale så kan du prøve å få en felles samtale hos familievernkontoret. Hvis det er mulig å få til når dere bor såpass langt unna hverandre. Evt kan du også vurdere å ta det til retten. Men ta først en vurdering av hva som er best for barnet og evt hva barnet selv ønsker. Hvor gammelt er barnet? er barnet 12 år eller eldre så skal barnets ønsker også tillegges stor vekt her.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den andre forelderen nekter å komme deg i møte ang samværsavtale så kan du prøve å få en felles samtale hos familievernkontoret. Hvis det er mulig å få til når dere bor såpass langt unna hverandre. Evt kan du også vurdere å ta det til retten. Men ta først en vurdering av hva som er best for barnet og evt hva barnet selv ønsker. Hvor gammelt er barnet? er barnet 12 år eller eldre så skal barnets ønsker også tillegges stor vekt her.

Retten har jeg allerede prøvd, de dømte motpartens vei. Så da blev det flyttet på.

De er 7, 10 og 5.

Skrevet

Hvordan har hun fått lov å flytte når dere hadde 50/50 omsorg?  Det er ikke lovlig uten din samtykke så jeg ville ha prøvd å få 100% omsorg utifra dette bortføring av barnet da. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Retten har jeg allerede prøvd, de dømte motpartens vei. Så da blev det flyttet på.

De er 7, 10 og 5.

Vi har en skriftlig samværsavtale men det er stadig vekk forsøk til endringer på den.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 25.9.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

At Jul og påske deles likt det skjønner jeg godt men hva med andre fridager?  Planleggingsdager høst/vinterferie?

Har han hun ikke en overnatting i uken på grunn av avstand?

Far bor i nabokommunen. Veldig vanskelig for han å ha henne på overnatting i følge han selv. Var ikke noe lettere, da vi bodde i samme kommune heller. 

Anonymkode: a1b76...605

Skrevet

Vanskelig for han? Hvordan? En mor jeg kjenner kjører barna over kommunegrensen hver dag fordi far nekter henne flytte barnehage - enkelte fedre burde hatt juling.

Anonymkode: 89c0f...ca5

Skrevet

I mitt tilfelle så ble dette kompensert med at jeg fikk ha guttungen hver høstferie og ikke bare annenhver. Fikk også 3 uker sammenhengende sommerferie. 

Vi klarte ikke å samarbeide så dette ble krevd i rettsmøte. 

Skrevet
On 9/25/2018 at 11:13 AM, AnonymBruker said:

Så hvis du flytter langt bort med barnet så skal barnet miste samværstid med mor/far som ikke flytter. 

I tillegg så mener du at dem skal straffes med ekstra bidrag? Synes du er veldig urimelige her. 

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig for han? Hvordan? En mor jeg kjenner kjører barna over kommunegrensen hver dag fordi far nekter henne flytte barnehage - enkelte fedre burde hatt juling.

Enkelte mødre også. 

Skrevet

Vi bor for langt fra hverandre til at han kan ha dem på skoledagene. Han har annenhver helg fredag til søndag. Men jeg har sagt at han dermed kan ha hver høstferie og påskeferie (bortsett fra den helgen som er min da, så det blir 7 dager). Julen deler vi likt og jeg har vinterferien. Han kan også få mer av sommerferien hvis han vil, men det har han ikke hatt mulighet til enda pga jobb. Prøver også å bytte litt rundt slik at han får noen flere langhelger når det er f eks planleggingsdag, pinse og andre fridager. 

Anonymkode: 82f74...369

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor burde han hatt juling? Fordi mor flyttet vekk fra far? Kansje hun burde tilby far hovedomsorg? Men hva vet vel jeg, kanskje han ikke ville ha den🤷‍♂️🤷‍♂️

Anonymkode: c12c4...641

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg synes det er trist at foreldre skal bo så langt unna hverandre at ukesamværet ikke kan gjennomføres. Den forelderen som mister dette samværet, mister veldig mye. Å kun være «helge og ferie forelder» er ikke opptimalt. Jeg vet hvor mye barn tar skade av dette.

Anonymkode: d74a1...c74

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan? Jo, fordi det ble så langt for han å kjøre og bompenger.  Det er sant. Det er slik han legger det frem, og jeg må si at det hele blir for dumt. 

Nå har vi et barn som har diagnose lett pu og epilepsi. Fått beskjed om av legen at hun er bekymret over at vår datter er hjemme alene etter skoletid. Så jeg som er bostedsforelder må søke om omsorgspenger, avlastning og støttekontakt i kommunen. Jeg jobber 100%. Spurte far om han kunne bidra mer enn annenhver helg sist vi var på møte hos sosionomen. Nei, det var vanskelig så han. For nå var nordbytunnelen stengt..  Er det seriøst mulig?! 😡 Noen ganger har jeg lyst til å slå med noe hardt i hodet på han.... 

Anonymkode: a1b76...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...