AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 Hvorfor er det medisin mot dette? Det er jo fordi det er en slags fasit på hvordan mennesker skal være. men hvem bestemte at det er slik vi skal være? Hva er det i medisinene som er så bra? hva tilfører de hjernen til en med adhd og add? hvordan kan konsentrasjonen bli bedre? Hvordan kan anti depressiva gjøre deg mindre deppa? og hvorfor er det så masse bivirkninger? Jeg blir mer og mer nedstemt. Jeg ser ingen fremtid. Jeg føler meg konstant og bare fanget. Jeg tror faktsik jeg skal sitte på gata i fremtiden. Anonymkode: 0a385...ca4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 Det er medisiner mot dette slik at folk skal slippe å være syke. Anonymkode: 54007...b6e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er medisiner mot dette slik at folk skal slippe å være syke. Anonymkode: 54007...b6e men hvorfor er diagnosene egentlig så ille? hvorfor skal man være ekstrovert osv? Hvorfor skal man være overfladisk? Hvorfor skal ikke folk med adhd få ha den energien de har? Men hva skjer egentlig i den helvetes hjernen? hvorfor klarte ikke hjernen å utvikle seg normalt? Anonymkode: 0a385...ca4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: men hvorfor er diagnosene egentlig så ille? hvorfor skal man være ekstrovert osv? Hvorfor skal man være overfladisk? Hvorfor skal ikke folk med adhd få ha den energien de har? Men hva skjer egentlig i den helvetes hjernen? hvorfor klarte ikke hjernen å utvikle seg normalt? Anonymkode: 0a385...ca4 Man skal ikke det. Man bruker medisinen fordi man ikke har det bra, og gjerne vil ha det bra. Anonymkode: 54007...b6e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #6 Skrevet 24. september 2018 1 minutt siden, Wano91 skrev: Har du adhd? noe i hvertfall. Men tror ikke det er adhd. Det er ADD og Aspergers mest sannsnylig. Jævla drittdiagnoser.... i hvertfall sistnevnte som det ikke går an å medisinere. dritt lei av å bli sliten av alt! Anonymkode: 0a385...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #7 Skrevet 24. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: noe i hvertfall. Men tror ikke det er adhd. Det er ADD og Aspergers mest sannsnylig. Jævla drittdiagnoser.... i hvertfall sistnevnte som det ikke går an å medisinere. dritt lei av å bli sliten av alt! Anonymkode: 0a385...ca4 Det er mulig å lære seg mange mestringsstategier for utfordringer knyttet til begge diagnosene. Anonymkode: 458ef...707 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #8 Skrevet 24. september 2018 Disse spørsmålene du stiller har svært kompliserte svar. Det er ikke noe som man kan bruke 10 linjer på å forklare, det kreves inngående kunnskap i anatomi, patofysiologi og farmakologi. For eksempel vet man at depresjon henger sammen med serotonin (som er et hormon og hormonene våre er et signalstoff for nervene), og derfor kan medisintypen SSRI (selektive serotoninreopptakshemmere) hjelpe fordi de hemmer reopptak i noe som kalles synapsespaltene. En synapse er kontaktpunktet mellom for eksempel to nerveceller. Nervecellene henger jo ikke sammen, det er et mellomrom mellom dem. Det er i synapsen det overformidles informasjon uten å gå for mye inn på dette. Les mer her om du er interessert: https://ndla.no/nb/node/113818?fag=52234 Når reopptak blir hemmet i synapsespaltene vil det bli en økt konsentrasjon av serotonin i synapsen og det fører igjen til at den delen av nervecellen som mottar signal blir følsom for serotonin. Det er ikke sånn at det i seg selv øker konsentrasjonen med serotonin, men at den modulerer konsentrasjonen. For å si det enkelt. Anonymkode: 611f0...f3f 1
Gjest Wano91 Skrevet 24. september 2018 #9 Skrevet 24. september 2018 Skjønner du blir lei av det. Ingen kan forstå bedre enn deg hvordan det er å skulle ha begge diagnosene på en gang. Får du medisiner til ADD?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #10 Skrevet 24. september 2018 13 minutter siden, Wano91 skrev: Skjønner du blir lei av det. Ingen kan forstå bedre enn deg hvordan det er å skulle ha begge diagnosene på en gang. Får du medisiner til ADD? Nei, men det står i brevet at de kan vurdere det. Men de er ikke sikker på om det er ADD enda. Det er mistanken, i tillegg til Asperger og depresjon. Jeg er redd antidepressiva. men Ritalin og Concerta kan jeg sikkert starte på. Anonymkode: 0a385...ca4
Gjest Wano91 Skrevet 24. september 2018 #11 Skrevet 24. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det står i brevet at de kan vurdere det. Men de er ikke sikker på om det er ADD enda. Det er mistanken, i tillegg til Asperger og depresjon. Jeg er redd antidepressiva. men Ritalin og Concerta kan jeg sikkert starte på. Anonymkode: 0a385...ca4 Jeg kjenner noen som har adhd som bruker medisiner og sier det utgjør en stor forskjell i hverdagen. Kan hende det gjør det for deg og. Det er vel kanskje verdt å prøve det ut om du får diagnosen?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #12 Skrevet 24. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det står i brevet at de kan vurdere det. Men de er ikke sikker på om det er ADD enda. Det er mistanken, i tillegg til Asperger og depresjon. Jeg er redd antidepressiva. men Ritalin og Concerta kan jeg sikkert starte på. Anonymkode: 0a385...ca4 Det er sunt å være litt skeptisk til medisiner. Det er fordi det ikke alltid hjelper, for eksempel for de med kroniske smerter som bruker smertestillende fast vil faktisk få en mye lavere smerteterskel i tillegg til at medisinen sannsynligvis etter en stund har null effekt. For depresjon finnes det også ting man kan prøve i stedet for antidepressiva (for eksempel i dokumentaren "frisk uten medisin?" Som ligger på NRK nett-tv ser man en kvinne som bruker isbading som behandling mot depresjon), men i mange tilfeller er det lurt å prøve antidepressiva også. Jeg tenker at du bør lufte dine bekymringer for din behandler og så kan bare din behandler svare på hva som er best for deg ut i fra deres kompetanse både generelt og om deg. Anonymkode: 611f0...f3f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #13 Skrevet 24. september 2018 Akkurat nå, Wano91 skrev: Jeg kjenner noen som har adhd som bruker medisiner og sier det utgjør en stor forskjell i hverdagen. Kan hende det gjør det for deg og. Det er vel kanskje verdt å prøve det ut om du får diagnosen? Ritalin og Concerta er jeg ikke så redd for. Jeg har aldri hørt noe stygt om de, men antidepressiva er jeg kjempe skeptisk til! jeg har snakket med så mange som har prøvd og brukt det, og de fraanbefaler det virkelig! noen jeg kjenner har også kjærester som begynte på det, og noen blir flate og ufokusert..de blir en fysisk kropp som eksisterer, men det er liksom ingen hjemme. dessuten har enkelte begynt å tisse på seg. noen raser opp i vekt. Anonymkode: 0a385...ca4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #14 Skrevet 24. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ritalin og Concerta er jeg ikke så redd for. Jeg har aldri hørt noe stygt om de, men antidepressiva er jeg kjempe skeptisk til! jeg har snakket med så mange som har prøvd og brukt det, og de fraanbefaler det virkelig! noen jeg kjenner har også kjærester som begynte på det, og noen blir flate og ufokusert..de blir en fysisk kropp som eksisterer, men det er liksom ingen hjemme. dessuten har enkelte begynt å tisse på seg. noen raser opp i vekt. Anonymkode: 0a385...ca4 Ritalin og concerta er ikke vindundermiddel det heller. Jeg vet om flere som ikke har kunnet bruke det grunnet bivirkninger, til tross for at det kan forbedre konsentrasjonen. Anonymkode: 54007...b6e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #15 Skrevet 24. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ritalin og concerta er ikke vindundermiddel det heller. Jeg vet om flere som ikke har kunnet bruke det grunnet bivirkninger, til tross for at det kan forbedre konsentrasjonen. Anonymkode: 54007...b6e hva skjedde? Anonymkode: 0a385...ca4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #16 Skrevet 24. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ritalin og Concerta er jeg ikke så redd for. Jeg har aldri hørt noe stygt om de, men antidepressiva er jeg kjempe skeptisk til! jeg har snakket med så mange som har prøvd og brukt det, og de fraanbefaler det virkelig! noen jeg kjenner har også kjærester som begynte på det, og noen blir flate og ufokusert..de blir en fysisk kropp som eksisterer, men det er liksom ingen hjemme. dessuten har enkelte begynt å tisse på seg. noen raser opp i vekt. Anonymkode: 0a385...ca4 Dette provoserer meg. Ikke spre feilinformasjon, skrekkhistorier og skremsespropaganda på denne måten. Ja, antidepressiva har, som alle andre medikamenter, virkninger. Når det er sagt, finnes det mange ulike typer. Det er mange som har meget god hjelp av disse. Problemet er nok oftere feildiagnostisering, feilmedisinering i form av feil dose eller type, og dårlig oppfølging av lege. Dessuten heter det "fraråde", ikke "fraanbefale". Anonymkode: 458ef...707 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #17 Skrevet 25. september 2018 Antidep er ikke så ille som noen vil ha det til. Mange har veldig god nytte av de. All medisin har bivirkninger og gis det feil medisin så vil man selvfølgelig ha en negativ erfaring med de. Hvis ikke medisinen man får virker mot det den skal er det lite vits i å ta den men det er viktig å gjøre sin egen erfaring. Har man det vanskelig og vil ha det bedre så skylder man seg selv å prøve. Anonymkode: 6e203...98f 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #18 Skrevet 25. september 2018 Jeg har autisme og dystymi. Autismen er det jo ingen medisiner mot, og jeg blir så utrolig sliten av alt, er rett og slett sliten av å være sliten. Jeg bruker solbriller og støyreduserende hodetelefoner når jeg er ute og det hjelper, jeg blir ikke så fort sliten da som hvis jeg ikke har det. Jeg bruker også antidepressiva. Det har gjort livet mitt bedre, selv om det ikke gjør meg mer lykkelig så har det gjort at jeg ikke havner i de dype dalene som jeg gjorde før. Anonymkode: cac5a...106
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #19 Skrevet 25. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ritalin og Concerta er jeg ikke så redd for. Jeg har aldri hørt noe stygt om de, men antidepressiva er jeg kjempe skeptisk til! jeg har snakket med så mange som har prøvd og brukt det, og de fraanbefaler det virkelig! noen jeg kjenner har også kjærester som begynte på det, og noen blir flate og ufokusert..de blir en fysisk kropp som eksisterer, men det er liksom ingen hjemme. dessuten har enkelte begynt å tisse på seg. noen raser opp i vekt. Anonymkode: 0a385...ca4 Datteren min går på concerta mot adhd. Hun er mye roligere, mer konsentrert og mindre høysensitiv med medisiner enn uten. Hun var heldig og har så langt null bivirkninger. Sønnen til ei venninne derimot, raste ned i vekt på concerta, han tåler bedre ritalin. Selv har jeg en periode brukt Cipralex mot depresjon. For min del ga det den emosjonelle pausen jeg trengte for å 'lande' livet mitt etter en tøff tid. Ingen bivirkninger på meg heller, men det var mange følelser som dukket opp når jeg sluttet på dem igjen, det var ikke så ålreit. Medisiner kan være en god støtte for mange typer vansker, men de kan også bli en hvilepute som gjør at man ikke tar tak i det egentlige problemet. Ikke aksepter å få en resept på sentralstimulerende uten å få tilbud om oppfølging for å lære inn nye reaksjonmønstre - medisin alene er ikke gull, det bare øker sannsynligheten for vellykket innlæring. Anonymkode: 9bd6d...bfb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå