Gå til innhold

Utenlandske innflyttere i "hvite" boligområder...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste i Aftenposten i dag at hus-selgere i Oslo, særlig Nordstrand og Oslo Vest (?) ikke vil selge til innvandrere.

Vi har nettopp solgt leiligheten vår (beliggende på Oslo øst) fordi det er for mange innvandrere i området her nå, vi tenker på skolemiljøet til barna etterhvert, og sånn det er med læringssituasjonen nå så ser vi på det som best at ungene får gå på en skole der ALLE snakker godt norsk.

Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lurer litt på om det er de samme menneskene som himler med øynene over at innvandrere ikke integreres bedre og blir mer fornorsket...

:roll:

Skrevet
jeg lurer litt på om det er de samme menneskene som himler med øynene over at innvandrere ikke integreres bedre og blir mer fornorsket...  

:roll:

Det lurer jeg også på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik jeg ser det er problemet at innvandrerne er samlet på ett sted, de er ghettofisert i visse bydeler.

Dermed flytter flere av de etnisk norsk av de grunner du skrev her (+ av diverse andre innbilte grunner sikkert..)

Hadde innvandrerne vært mer spredt rudn tomkring slik at nordmenn ble vandt til dem overalt, ble det kanskje bedre?

Jeg synes det var et dårlig argument det med at "barna vil ikke lære like godt norsk der det er mange innvandrere". De etnisk norske henger sammen med andre etnisk norske likevel, forskjellen er at de også vil ha noen innvandrer-venner.

Det bor en del innvandrere på Frogner, Bygdøy, Majorstuen, Bislett, St. Hanshaugen og Nordstrand også. Husk at "innvandrere" også rommer svensker, dankser, amerikanere, osv.

Eksempel på innvandrer/flyktnigner som bor i Oslo på Frogner: Teppehandleren Maktabi.

Gjest Anonymous
Skrevet
Leste i Aftenposten i dag at hus-selgere i Oslo, særlig Nordstrand og Oslo Vest (?) ikke vil selge til innvandrere.

Vi har nettopp solgt leiligheten vår (beliggende på Oslo øst) fordi det er for mange innvandrere i området her nå, vi tenker på skolemiljøet til barna etterhvert, og sånn det er med læringssituasjonen nå så ser vi på det som best at ungene får gå på en skole der ALLE snakker godt norsk.

Hva mener dere om dette?

Og du bor i sørafrika eller?

Skrevet

Hva mener dere om dette?

Blir det færre innvandrere på Oslos østkant når dere flytter derfra?

Jeg ser ikke problemet. Bor på østkanten av Oslo selv, har mange naboer som har et annet morsmål enn norsk - og tada!: de er alle sammen hyggelige, høflige og gode naboer.

Den eneste naboen jeg har vært i klammeri med var utrolig nok norsk, han kjeftet meg huden full før han ba om min forklaring på problemet. Han ba ikke om min versjon heller, men han fikk den etter han var ferdig med tordentalen sin - og da ble han spak. Nå hilser han og er så blid, og det er jo bra. Likevel, jeg synes den episoden sier litt om hvor forutinntatte enkelte mennesker kan være, og det resulterer i kjipe opplevelser. Jeg ønsker meg færre forutinntatte mennesker i mitt nabolag...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, de skal integreres,men da må komunen begynne før de bosetter dem i boområder. Det er først de siste år at flykningemottak har blitt opprettet over hele landet, alle komuner skal ta imot osv.

Når de kommer ut fra mottak så får de leilighet igjennom komunen.

En ting de har glemt er å lære dem hvordan det er å bo. Regler osv.

Jeg ar selv valgt å flytte pga opphoping av de der jeg bodde. (blokk)

Husregler/trappevask var en regel som de blåste en lang mars i.

Bråk, bråk og atter bråk. Det nyttet ikke å sitte ute en dag da det var finvær. Skriking og skråling med ansamlinger i leiligheter.

Kan noen fortelle meg hvorfor de folka har vinduer stående rett ut.

På veranda hang de opp klessnorer oppunder taket. Så ikke ut, og det var ikke lov. Grunnen er enkel, det vil se ille ut om alle gjorde det slik.

De hadde lik tørkemulighet som oss andre, enten trommel eller stativ ute.

De hørte ikke unger som raset ned trapper med rulleskøyter osv.

Unger som tilhørte de var ute til midnatt, da ved lek ved soveromsvindu og lekeplass foran soverommene til folk som skal på arbeide.

Det var kabeltv til alle,men de slo opp store parabolantenner. Hvordan ville det sett ut om alle gjorde det slik. Det var ikke lov,men de ga blaffen.

Ba styret dra til h da de fikk beskjed.

Det gikk så langt som utkastelse før de fjernet dem.

unger som knuste glassruter osv nektet de å erstatte. Do må gå på komona var svaret vi fikk. Da deres egne ruter ble knust ble de ikke fikset med fare for fukt/skade på leiligheter. Styret måtte ringe til komune, slik ble det fikset.

Nå har komunen bygd hus til de er også. 4 boliger på et tun. Det ligger fint til. Ser naboer fikser /ordner og rydder,men de? Ikke f. Søplet flyter rundt dunker,papir og andre ting....Knuste ruter,inngangsdører som er slått stykker i/inngrodd med skit. Det er ikke gjort forsøk på noe som helst. Siden det er komunens eiendom så skal de stelle ute, og det skal jeg si vises. Er de ikke intresert i og ha det pent. Til irritasjon for nabolaget at det ser slik ut. Det forslummes.

Jeg vet det er ikke alle som er slik,men det jeg har sett så gjelder det de fleste.

Så eg vil ikke bo i et sikt område. Skal je flytte igjen, så vil jeg sjekke ordentlig.

Gjest Blyantspisser
Skrevet

Dette er egentlig ikke noe svar på noe av dette, men jeg skriver det alikevel.

Jeg kjenner en gutt med pakistansk bakgrunn. 2.generasjonsinnvandrer heter det vel på fint. Han er nå 22 år. Da han var liten jobba foreldrene hans døgnet rundt. De hadde underbetalte drittjobber som de hvite ikke ville ha. Han snakka punjabi og urdu hjemme med foreldrene. Moren snakka bare punjabi og urdu.

Han var god i fotball, men fikk aldri noe oppbacking. Foreldrene kom aldri på kampene. Han scora mål og var blandt de beste på laget. For foreldrene var det uvesentlig. De visste ikke om det en gang. De maste om at han måtte slutte med sport. Sport var ikke viktig. Han burde heller lese mer i koranen, hjelpe søstrene sine, og få seg en jobb.

Foreldrene var heller aldri på skolen hverken på åpne dager eller foreldresammtaler. Noen ganger kom eldre brødre. Han gikk med arva klær. Penger ble sendt til familie i Pakistan. I ettertid tror han de sendte mer penger til Pakistan enn ble brukt på han.

Foreldrene så rett og slett ikke hvordan samfunnet i vesten fungerer. Synes ikke det er så rart. Enhver som har bodd i lengre periode i en kultur som er helt annerledes bør kunne skjønne dette.

Jeg har en lillebror som spiller fotball. Han er 11, og på laget hans er det en bosnisk gutt. Foreldrene hans stiller aldri på kamper. De stiller aldri på dugnader. De gjør ingenting for laget. Og de andre foreldrene fnyser av at han får like mye spilletid som deres barn - de stiller jo opp på alt!

Jeg reagerer på dette, og dette;

Vi har nettopp solgt leiligheten vår (beliggende på Oslo øst) fordi det er for mange innvandrere i området her nå, vi tenker på skolemiljøet til barna etterhvert, og sånn det er med læringssituasjonen nå så ser vi på det som best at ungene får gå på en skole der ALLE snakker godt norsk

Og jeg tror det er feil. Jeg tror barna dine ville lært mye mer av å gå i en multikulturell klasse. I tillegg til matte, norsk, engelsk og de andre fagene (tross alt samme pensum på alle skoler) ville de lært mer om mennesker, forståelse, konflikter, konfliktløsning og kulturer.

Jeg kjenner ingen innvanderere som har gått igjennom det norsk utdanningssytem og ikke snakker minst like godt norsk som meg! Og i tillegg til norsk, engelsk, og evt andre skolelærte språk har de sitt språk hjemmefra.

Hva mener dere om dette?
At du bør bli kjent med flere "innvandrere"
Skrevet

Hva mener dere om dette?

Faktisk så har dette noe for seg.

Jeg har tre venner som er lærere. De fortalte meg at den skolen som mine barn kommer til å gå på er den beste i kommunen, og en av grunnene til dette er at det er få fremmedspråklige elever der. Dette har noe å gjøre med at skoler med mange fremmedspråklige ikke får ekstra tilskudd, selv om mange av elevene trenger ekstraundervisning. Dette fører til at penger til ekstraundervisning kommer fra felleskassa, og reduserer derfor tilbudet for de som ikke trenger slik ekstraundervisning.

Men for all del, det er jo politikken som er feil, ikke at det er fremmedspråklige barn på skolene.

Skrevet

Vi får vel også flere utlendinger som ikke kan språket og kjenner de kulturelle forskjellene når vi flytter vekk fra dem..

Det kunne kanskje blitt gitt bedre undervisning i hvordan vi gjør ting her når de kommer hit, men mitt inntrykk er at de fleste innvandrere er greie folk som jobber hardt for å klare seg selv her. Det er bare så mye lettere å legge merke til dem som ikke er sånn som vi vil ha dem :wink:

Gjest happyending
Skrevet

Slik det er i dag mange steder så ville jeg og vegret meg for å flytte til områder med mye innvandrere.. Jeg vet at det absolutt ikke hjelper dem til å bli intergrert, men jeg hadde tenkt på meg selv og min familie først.. Jeg tror det grunnleggende som må til ligger hos myndighetene...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er altfor lettvint å skylde på myndighetene og at skolene ikke får nok rammetislskudd... :roll:

Ansvaret ligger hos hvert enkelt individ.

Gjest happyending
Skrevet
Det er altfor lettvint å skylde på myndighetene og at skolene ikke får nok rammetislskudd... :roll:

Ansvaret ligger hos hvert enkelt individ.

Det ligger mye på hvert enkelt individ... Men jeg er ikke særlig interessert i å godta hva som helst mens myndighetene syr puter under armene på dem..

Gjest StoreSky
Skrevet

Det lurer jeg også på.

Min første tanke også.

Tenkte også på nordmenn som bosetter seg i SPANIA og forventer at naboen kan snakke norsk og at de fører norske matvarer i butikkene...

Foreslår at alle sneversynte, norske nordmenn med bare interesse for seg og sitt flytter til egen bydel - så slipper vi andre å omgås de.

"Noen folk ass'! :roll:

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg syns det er FRYKTELIG at det praktiseres slik apartheid og at enkelte nordmenn er så redde spøkelser.

Men samtidlig på en annen side forstår jeg at man kan føle seg skviset ut når et sted ikke ligner det det var før og man vil ha tilbake det man hadde før.

Jeg syns innvandrere burde bo mer spredt for å kunne integreres.

Men på en annen hånd forstår jeg dem 100% i at de ønsker å bo i nærheten av familie og venner, det spørs jo hvor varmt en muslimsk pakistansk familie ville bli tatt i mot på en gudsforlatt øde bygd på fjellet.

Gjest Daniella_
Skrevet
Blir det færre innvandrere på Oslos østkant når dere flytter derfra?

Jeg ser ikke problemet. Bor på østkanten av Oslo selv, har mange naboer som har et annet morsmål enn norsk - og tada!: de er alle sammen hyggelige, høflige og gode naboer.

Den eneste naboen jeg har vært i klammeri med var utrolig nok norsk, han kjeftet meg huden full før han ba om min forklaring på problemet. Han ba ikke om min versjon heller, men han fikk den etter han var ferdig med tordentalen sin - og da ble han spak. Nå hilser han og er så blid, og det er jo bra. Likevel, jeg synes den episoden sier litt om hvor forutinntatte enkelte mennesker kan være, og det resulterer i kjipe opplevelser. Jeg ønsker meg færre forutinntatte mennesker i mitt nabolag...

Samme er med meg.

Innvandrerene her er de som er høfflige og snille.

Men nordmennene....de vet virkelig ikke hva det vil si å være høfflig og hyggelig her jeg bor.

De fleste nordmennene her er rasister også. Skriker og hyler til utlendingene.

Jada, stedet jeg bor på er LITT merkelig. Men, jeg flytter om en uke :sjarmor:

Og jeg flytter ikke pga utlendingene for å si det sånn.

Skrevet

Bor i Groruddalen. Her er det nok utlendinger iaffal.

Skjønner godt hva de mener når det er 2-3 norske i hver klasse mens resten er fra utlandet.

Har jo ikke noe med rasisme å gjøre.

Vi har forresten gjenger som står og henger og lager bråk på sentret her nesten hver kveld. Bare utlendinger der også.

Jeg bor i Norge . Vil gjerne ha Norske rundt meg også.

Har ikke noe imot noen utlendinger men når de blir flertallet så blir det feil!

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har forresten gjenger som står og henger og lager bråk på sentret her nesten hver kveld. Bare utlendinger der også.

Jeg bor i Norge . Vil gjerne ha Norske rundt meg også.

Har ikke noe imot noen utlendinger men når de blir flertallet så blir det feil!

Artig!

10 norske ungdommer: "Nei, så hyggelig at ungdommen samles og lager litt liv"

10 mørkhudede ungdommer: "Satan så mye kriminalitet det er med disse gjengene!"

Gjest Sjokkert
Skrevet

Ble litt kvalm av overskriften, men gikk inn og leste innlegget. Da spydde jeg.

Jeg kjenner mange flere nordmenn jeg ikke vil ha som naboer, enn folk med utenlandsk bakgrunn.

Skrevet

Artig!

10 norske ungdommer: "Nei, så hyggelig at ungdommen samles og lager litt liv"

10 mørkhudede ungdommer: "Satan så mye kriminalitet det er med disse gjengene!"

Du forstår jo ikke en dritt av dette problemet fordi du er så opptatt av å være så "korrekt".

"Jeg vet om mange norske som er MYEEEEEEE verre"

Hva så. Det er ikke det som er problemet her.

Mange som har bodd midt i grøten der det er innvandrere i flertall har masse dårlige erfaringer mens sånne som deg skal benekte dette? Faan veit du om det?

La folk få bestemme sjøl hvem de vil selge eller ikke selge til!

At mange har dårlig inntrykk av visse innvandrergrupper kan faktisk mange av dem takke seg selv for.

Jeg blir vel en rasist i følge deg pga. dette jeg skriver nå ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...