Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fast bruker - gjest nå
Skrevet

Blir ganske oppgitt! Trodde jeg etter hvert var ganske inne i regelverket og i stand til å styre unna fallgruver. Men nei! :evil:

Har vært registrert ledig noen få måneder, men har hatt et vikariat på 2-3 måneder nå. Har fortsatt å sende inn meldekort i perioden jeg jobbet, og vet at det et sted står at det kan få konsekvenser for utbetalingen dersom kortene sendes inn sent. Nå har jeg ikke hatt noen utbetalinger fra Aetat mens jeg har jobbet, så jeg har ikke vært like påpasselig med å sende inn presis siden jeg regnet med at opplysningene bare skulle logges inn i systemet hos Aetat. Så ved ett tilfelle sendte jeg et kort ganske sent. Jeg fortsatte imidlertid å sende inn meldekortene, noenlunde presis, og hørte ingenting fra Aetat. Det siste kortet jeg hadde sendte jeg inn helt på slutten av vikariatet mitt. - Regnet med at det skulle komme nye kort som jeg kunne sende inn, og at dagpengene da ville begynne å løpe igjen siden jeg var inne i systemet.

Men så kom det ikke noen kort, og i går (noen få dager etter at nytt meldekort skulle ha vært sendt inn) ringte jeg Aetat og etterlyste, for da begynte jeg å bli engstelig! Vedkommende kan da fortelle meg at jeg har blitt "kastet ut maskinelt" av systemet allerede i siste del av januar pga et sent innsendt kort!!! Jeg var da dermed IKKE lenger registrert arbeidssøker eller ledig, og måtte melde meg på nytt!!! :(

Jeg har snakket med 2 personer på tlf. som gir inntrykk av at det kan være noe fleksibilitet (selv om ingen naturligvis sier det i klartekst), og at jeg kan levere en "egenerklæring" på hva som har skjedd (det har jeg naturligvis gjort nå!!!), i håp om at dagpengene kan tilbakedateres. Så har jeg møtt hos Aetat lokalt, og møtt en saksbehandler som ikke gir meg noen forhåpninger og sier bare at "sånn er systemet", og at det koster for mye for Aetat å sende ut meldinger til brukeren i slike tilfeller!

Jeg risikerer altså nå å gå glipp av dagpenger for flere uker som jeg var berettiget til + at behandlingstiden for nytt vedtak er på 3 uker (kanskje mer siden det nå er påske, hva vet jeg?!). - Sender man inn et meldekort der man f.eks. har glemt å krysse av for "0 timer" en lørdag eller søndag, kommer jo dette kjapt i retur - men i slike tilfeller som mitt kommer det altså ingen beskjeder! Synes da virkelig dette er en svakhet i systemet hos Aetat.

Hva synes dere om dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres akkurat ut som meg for et par år siden! Jeg var SÅÅÅ frustrert, for i tillegg til å ikke få dagpenger betød det at jeg ikke fikk rentefritak på studielånet for den perioden jeg var arbeidsledig! (siden jeg hadde et "brudd" på et par uker på papiret i ledighetsperioden)

Selv om jeg trodde alt var i skjønneste orden.

Jeg la ut om min situasjon skriftlig i klagebrev, og håpet på litt medmenneskelighet. Hah, det var ikke noe slikt å hente der, nei......

Var ganske irritert på meg selv etterpå, denne lille feilen kostet meg mange penger i en tid der jeg hadde det trangt.

Gjest Fast bruker - gjest nå
Skrevet

Hei Nyibyen,

bare nysgjerrig - gikk du i samme fella som meg??

Jeg har nå fått registrert meg slik at jeg kan benytte Aetats elektroniske tjenester, bl.a. innsending av meldekort. Her står det faktisk å lese at

På forsiden av Meldekort vil du også få en beskjed fra Aetat hvis du har meldt deg for sent. Hvis du er tatt ut av Aetats register over arbeidssøkere, vil du også få en egen beskjed om dette. Du kan reaktivere deg som arbeidssøker på Aetat.no, eller ta kontakt med ditt Aetat kontor hvis du fortsatt ønsker å stå tilmeldt som arbeidssøker.

Det betyr jo i praksis at jeg har fått annen behandling enn de som sender inn elektronisk - for beskjed har ikke jeg fått!! Det er jo blodig urettferdig hvis de fratar meg dagpengene for denne perioden på et slikt grunnlag!!

En annen ting er at jeg hadde brukt den elektroniske tjenesten mye tidligere hvis det ikke hadde vært så mye tull med den! Jeg var nemlig registrert i sommer, men hadde mistet brukernavn og passord, da jeg skulle benytte tjenesten. For å få nytt passord måtte jeg ha brukernavn - det husket jeg ikke. Prøvde jeg å registrere meg på nytt gikk det ikke, for jeg VAR registrert! Hos Aetats kontor (personlig oppmøte) greidde de ikke å løse problemet. Ringte jeg Aetats tekniske brukerstøtte ble jeg igjen henvist til Aetats kontor - og til slutt ga jeg opp!! :cry:

(I dag gikk det imidlertid helt smertefritt å få rettet opp i dette - så forbedringer må tydeligvis ha skjedd selv om saksbehandler nektet for at det var skjedd noe...!!)

Blir unektelig noe frustrert, oppgitt og BLAKK!!

Skrevet

Jeg brukte den elektroniske meldetjenesten en stund jeg også. Men det ble så mye tull med systemet at jeg valgte papirformatet til slutt, selv om det er mye mer tungvint... (Og det at de arbeidsledige faktisk må betale frimerke selv, at konvoluttene ikke er ferdigfrankert slik svarkonvolutter pleier å være nå for tiden, synes jeg er svært merkelig.)

Åh, jeg er så glaaaaad for at jeg slipper å ha kontakt med aetat lenger! :)

Gjest Izobel
Skrevet

Du må huske at det er tusenvis som sender inn kortene sine. Alt blir lest maskinelt og feil kan forekomme.Derfor kan det nok ta tid før Aetat har oppfanget at du har sendt inn for sent og at du ikke får beskjed. Men, du er selv pliktig for at kortene blir sendt inn i korrekt tid og riktig utfylt selv om du er i kort vikariat. Var for et par år siden ledig i ni mnd med unntak av to korte vikariater. Det står i heften man får når man blir ledig at det er viktig og fylle ut papirer korrekt. så du kan nok regne med at du ikke får pengene tilbakebetalt. De er nødt og sette regler for at systemet skal fungere sånn noenlunde korrekt. :o

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Om man blir deaktivert som arbeidssøker en periode, vil det da ha noe å si for en eventuell søknad om rentefritak på studielånet? (er ikke regelen der at man skal ha vært registrert som arbeidsledig et visst antall mnd).

Ble nemlig sletta som arbeidssøker ved årsskiftet. Sender ikke meldekort da jeg er i tiltak via aetat, så det var ikke pga det jeg ble slettet, så slipper man da gjennom og får rentefritak dersom det bevises at det var aetat som dreit på draget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...