Gå til innhold

Stilling jeg nesten fikk er lyst ut på nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I august kom jeg til et 2. gangsintervju. Jeg ble informert om at vi var 3 stk., og referansene mine ble ringt etter at jeg dro derfra.

To dager senere fikk jeg en generell "stillingen du har søkt er nå besatt"-mail. Jeg er vant til at arbeidsgivere ikke lenger ringer for å gi et avslag, men jeg blir litt lei meg når jeg ikke en gang kan få en personlig mail. Jeg følte meg godt kvalifisert for jobben da jeg har hatt en lik stilling tidligere.

I dag ser jeg at stillingen er lyst ut på nytt. Da har det gått ca 6 uker siden jeg fikk avslag, og min første tanke er at den de ansatte har fått et annet tilbud og sluttet. 

Jeg er litt fristet til å sende en epost og høre litt om hva som har skjedd, men jeg vil helst gjøre det på en måte som ikke høres bitter og sur ut. Jeg opplevde en god kjemi med de som intervjuet meg, men jeg stusser jo over hvorfor stillingen er lyst ut på nytt nå, da kan jeg vel ikke ha vært aktuell å ansette? Er det greit å sende en mail og høflig spørre litt hvordan jeg ble rangert? 

Jeg tenker ikke at de kommer til å ansette meg altså, men mer for å få en pekepinn på hva slags inntrykk jeg har gitt, og hvorfor jeg ikke har klart å selge kompetansen min godt nok. 

Anonymkode: 9dab3...376

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk igjen!

Den personen som startet kan ha sluttet med det samme, ombestemt seg eller som du selv sier - fått et bedre tilbud et annet sted. Da må de jo lyse ut på nytt (ut fra slik jeg har forstått det, men det kan jo altså være andre regler som jeg ikke har giddet å sette meg inn i).

Skrevet

Her hadde jeg tatt kontakt med mål for øye om å bli ansatt, ikke for å høre «litt sånn hvordan jeg ble likt lissom». Eneste grunnen til å ta kontakt er for å gjøre et nytt helhjertet forsøke på å få jobben.

Anonymkode: 601ab...a4f

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville nok faktisk helst ha ringt og snakket med noen ansvarlige direkte. Sagt at jeg ser de lyser ut en stillingen på nytt eller tilsvarende stilling og fått frem at jeg fortsatt er interessert og spurt om det er ønskelig at jeg søker på nytt. Hvis ikke ville jeg spurt hvorfor og om de er positive, så ville jeg spurt om jeg da skal sende søknad på nytt etc. 

Anonymkode: d0f88...fef

• Liker 15
Skrevet

TS her. Mulig jeg er litt farget av å ha fått mange avslag på intervjuer, men er det ikke ganske gitt å kontakte nr 2. og/eller 3. hvis nr. 1 trekker seg? Hvis man ikke gjør det anser man de vel ikke som kvalifisert? 

Det er privat, så jeg tror ikke de da plikter å lyse ut på nytt?

Jeg kunne selvsagt sendt mail og sagt at jeg fremdeles er interessert, jeg har vel bare automatisk tenkt at de ikke er interessert.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Mulig jeg er litt farget av å ha fått mange avslag på intervjuer, men er det ikke ganske gitt å kontakte nr 2. og/eller 3. hvis nr. 1 trekker seg? Hvis man ikke gjør det anser man de vel ikke som kvalifisert? 

Det er privat, så jeg tror ikke de da plikter å lyse ut på nytt?

Jeg kunne selvsagt sendt mail og sagt at jeg fremdeles er interessert, jeg har vel bare automatisk tenkt at de ikke er interessert.

Hvorvidt du er interessant nå er opp til selv, din egen innstilling og din egen evne til å være selvdreven. Det er kun du og din egeninnsats som kan påvirke dette gitt det du vet nå, ingen andre. Du må ta litt tak og styre situasjonen, ikke bare anta med fatalismens tvangstrøye som grunnlag.

Anonymkode: 601ab...a4f

• Liker 5
Skrevet

Ta kontakt og vært saklig og imøtekommende, men rett fram. Du har ingenting å tape.

Anonymkode: cc408...d10

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikkje vanlig å kontakt nr 2 eller 3 så lenge etter. Enkelt bedrifter ser det som «usportslig» å kontakt folk som potensialet kunne fått ny jobb. Eventult det ser ut som du va «spesielt» utplukket, som kan være upopulær med dei andre ansatte/potensielt søker. 

Har du lyst på jobben søk, og muligens ta kontakt fortell at du er fortsatt interessert😊 

Anonymkode: 24567...253

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Husk at det ikke er noen som tar vare på CV'er og søknader lenger -  takk til GDPR. Så det kan rett og slett være at de ikke en gang har kontaktopplysningene dine.

Så jeg hadde sendt inn søknad, jeg.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert du ble innstilt og da lyser de selvfølgelig ut på nytt!

Anonymkode: 26228...322

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke sikkert du ble innstilt og da lyser de selvfølgelig ut på nytt!

Anonymkode: 26228...322

TS her. Dette har jeg også tenkt, at jeg ikke ble innstilt og følgelig ikke ble ansett som aktuell. Jeg fikk jo som sagt kun denne generelle avslagsmailen, ikke noe annet.

Men jo, jeg får kontakte og si at jeg er fremdeles er interessert, har vel ingenting å tape på det. Takker for mange svar!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Dette har jeg også tenkt, at jeg ikke ble innstilt og følgelig ikke ble ansett som aktuell. Jeg fikk jo som sagt kun denne generelle avslagsmailen, ikke noe annet.

Men jo, jeg får kontakte og si at jeg er fremdeles er interessert, har vel ingenting å tape på det. Takker for mange svar!

Si gjerne fra hvordan det gikk, da jeg selv er i en lignende situasjon. Lykke til :) 

Anonymkode: 97b3b...16c

Skrevet

Har du hørt med referansene dine om det gikk greit? Kan jo være de sa noe de ikke skulle sagt

Anonymkode: d6174...783

Skrevet

Det er god skikk å kun sjekke referanser til den som er innstilt som nr 1. Om de ikke holder, så går man for nr 2. Noen gjør det kanskje for begge om de kommer ut likt. 

Men jeg ville vurdert om en av referansene dine kan ha sagt noe negativt (uvitende eller ikke, kan være ting som ikke er Magritt men feks ikke passet for denne rollen). Så du burde egentlig ha ringt da du fikk avslaget for å høre mer.

Nå er jobbet litt sent, men jeg synes du skal ringe og vise til interessen i forrige runde og høre litt om prosessen og muligheten om du søker på nytt. Det viser pågangsmot og at du er veldig motivert til å jobbe for dem. Lykke til og ikke gi deg!

Anonymkode: 32455...ed8

Skrevet

Hei, er dette kommunal eller statlig sektor?

Jeg jobber i kommunen også det du opplever er helt normalt når nr 1 trekker seg eller at nr1 ikke er aktuell av en eller annen grunn. Ikke bry deg om å ringe pga dette. Søk på nytt og ring dem i søknadsfrist perioden. 

Lykke til😊

Anonymkode: 3876e...2c8

Skrevet

Jeg har nylig opplevd å bli oppringt etter avslag (uten intervju), fordi kandidaten som fikk jobben trakk seg. Kom da til andregangs og det sto mellom meg og en annen. Nytt avslag for meg. 

Noen uker etterpå var stillingen utlyst på nytt. Da hadde vel siste kandidat også trukket seg. Etter to avslag tok jeg et hint og søkte ikke. 

I ditt tilfelle hadde jeg enten søkt, eller ringt først og spurt om det var vits i å søke. Du vet jo ikke hvorfor de ikke har kontaktet deg, og bør ikke anta at det er fordi de ikke vil ha deg. Jeg tenker man bør ha minst to avslag før man gir opp. :P

Anonymkode: abc9d...cf9

Skrevet

Her ville jeg bare søkt på stillingen på nytt og tatt det derifra. 

Anonymkode: 4923f...f74

Skrevet

Det kan som andre påpeker bety at den som egentlig fikk jobben sluttet/fikk bedre jobb annet sted/takket nei til tilbudet. Men det kan også bety at de ikke syntes det var noen søkere som var kvalifisert nok for stillingen, slik at de heller valgte å utlyse den på nytt. I praksis kan det bety at det ikke hastet, og at de syntes de har god nok tid til å vente på en på en søker som eventuelt er bedre. 

Anonymkode: 21252...fa3

Skrevet

ts virker konfliktsky og innadvent. Bli mer voksen! Ring arbeidsgiveren! Få et svar og skriv det her etterpå.

Anonymkode: 1b2d3...5ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...