Gå til innhold

Annengangsintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har tiden kommet for å få seg en fast jobb etter studiene. Og for første gang er jeg i flere prosesser med andregangsintervjuer. Har aldri vært på dette tidligere .

Kan dere komme med egne erfaringer rundt hva som skjer? Hva er annerledes fra førstegangsintervju?

Jeg stilte 3 spm til hun som intervjuet meg, skal jeg forberede meg på mere spørsmål på 2. gangs intervju eller la være å gjøre det?

Anonymkode: fbc87...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Frostrose skrev:

Hos oss er det andre som er med på intervjuet. Ellers er mye som førstegangs. 

Blir det samme greie? på første gangsintervju ar det 20 mint med bedriftspresentasjon. ca. 10 minutter om meg og resten med case og spørsmål og frem og tilbake.. til slutt hadde jeg 3 spm til han som intervjuet meg om bedriften. 

føler vi har snakket om alt ti og med hva jeg gjør på fritiden..hva blir nå ? samme greie om igjen og omgjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på noen andregangsintervjuer i det siste og de aller fleste har vært ganske like førstegangsintervjuet, kanskje bare litt mer i "dybden" og mer faglige spørsmål. Hvis det er nye mennesker du skal møte vil jeg tro det blir ganske likt, hvis det er de samme burde de ha gitt deg en agenda..

Anonymkode: 6afa6...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på noen andregangsintervjuer i det siste og de aller fleste har vært ganske like førstegangsintervjuet, kanskje bare litt mer i "dybden" og mer faglige spørsmål. Hvis det er nye mennesker du skal møte vil jeg tro det blir ganske likt, hvis det er de samme burde de ha gitt deg en agenda..

Anonymkode: 6afa6...05e

Ikke fått noe beskjed hvem som skal være der eller hva de skal snakke om .. 

han sa bare jeg vil kalle deg på en ny samtale *2.gangs intervju* da jeg ønsker å snakke mer med deg.. og har ringt en av de referansen. Mer enn det vet jeg ikke ..

Kan jeg sende melding å spørre eller burde ikke gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fått noe beskjed hvem som skal være der eller hva de skal snakke om .. 

han sa bare jeg vil kalle deg på en ny samtale *2.gangs intervju* da jeg ønsker å snakke mer med deg.. og har ringt en av de referansen. Mer enn det vet jeg ikke ..

Kan jeg sende melding å spørre eller burde ikke gjort det?

Jeg hadde ikke gjort det. Forbered deg heller på å snakke mer om deg selv, og ha en viss oversikt over bedriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jurist og har vært på flere andregangsintervjuer diverse steder i staten. Alle har vært en ny samtale med leder over nærmeste leder. Ikke noe å forberede seg på bortsett fra å ha tenkt gjennom de vanlige intervjuspørsmålene og satt seg inn i hva arbeidsoppgavene er og hva de ellers driver med.

Jeg vet at mange andre bransjer (og sikkert flere statlige) bruker case e.l. på andregangsintervju, men siden hun ikke sa noe om det, og bare ba deg inn til samtale, så vil det nok være nettopp det.

Lykke til! :)

Anonymkode: 62b09...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er førstegangsintervju med nærmeste leder. Annengangs er gjerne med øverste leder i tillegg og gjerne med en som har fagkompetansen. 

Anonymkode: 2160f...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir kalt inn til et andregangsintervju samt kontaktet en av referansene dine betyr det at de er interessert i deg og at de har funnet deg kvalifisert til jobben. Så du har all grunn til å gå dit med en sunn selvtillit :)

Nå har jeg kun vært i det private, men der er det sjelden at man inviterer veldig mange til et andregangsintervju. Typisk bare et par, tre, eller kanskje bare en enkelt person også. 

Ofte er det, som flere her sier, snakk om at andre personer i bedriften vil møte deg. Litt avhengig av bransje kan det være en del praktiske spørsmål som skal tas opp. at man går inn og konkretiserer arbeidsoppgaver og rammebetingelser litt mer med de aktuelle kandidatene.

Ikke kontakt dem for å spørre hva dere skal snakke om! Dette går helt fint! Vær deg selv, og ha fokus på å skape en god samtale og få fram dine sterke sider, og hva du kan tilby arbeidsplassen. Vis at du har satt deg godt inn i bedriften. Forbered noen fornuftige spørsmål som viser at du engasjerer deg. Prøv å tenk gjennom hva som er viktig for deg i jobben, faglig, praktisk og sosialt og still noen spørsmål om det, men vis samtidig ydmykhet.

Ikke spør om lønn, ferie eller andre firmagoder med mindre de bringer det på bane. Sett deg inn i hva som er bransjestandarder for dette i tilfelle spørsmålet kommer opp.  

Endret av Kitcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...