AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 barnet mitt er 10 år og går i 5. klasse på ny skole. her har de alt av lekser og infoskriv på Ipad, og lekse innleveringer på nett. det er vanskelig å forstå alt, men har etterspurt hjelp av kontaktlærer til og forstå Ipad'n. men det virkelige store problemet her, er ikke bare de nye med Ipad, men jeg forstår ikke leksene til barnet. spesielt ikke matteleksene, jeg sliter med sterk dyskalkuli og barnet trenger hjelp til og klare sine lekser. han får ikke den støtten han trenger til og klare dette og jeg er helt ubrukelig. jeg vet ikke om jeg skal be skolen om hjelp, eller om jeg må leie inn privat leksehjelp eller hva jeg skal gjøre for at barnet skal klare å forstå noe. barnet henger etter i faget og rekker ikke forstå utregningene før det over til nye utregningsoppgaver på noe helt annet. jeg er veldig fortvilet over at jeg faktisk ikke aner hva jeg skal gjøre nå for å hjelpe barnet mitt. hvem kontakter jeg? skolene tidligere har ikke kunnet bidra så hvem kontakter jeg nå for å få hjelp til leksene for barnet? Anonymkode: 02aaf...9aa
Rosatoast Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 Du får sette igang tiltak for barnet ditt på skolen. Når jeg gikk på barneskolen hadde jeg "ekstra-time" med et fåtall andre elver, som trengte hjelp i matematikk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Syns du skal snakke med skolen og høre om de har noe leksehjelp. De fleste skoler har det tror jeg. Og må bare legge til at det er helt idiotisk at skolene legger opp undervisningen slik at foresatte skal fungere som lærere etter skoletid. Det de får i lekser bør de allerede ha lært på skolen slik at de er i stand til å gjøre leksene på egenhånd. Det er min mening iallfall. Datteren til min søster fikk leselekser før de hadde lært å lese på skolen 🤦🏼♀️ Anonymkode: 492ef...233 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 Sjekk opp om frivillighetssentralen/Røde kors eller lignende tilbyr leksehjelp😀 Gi uansett beskjed til læreren, og spør om de kan hjelpe barnet mer på skolen😀 Lykke til! Anonymkode: 9d206...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 Du snakker med lærer. Det er ikke uvanlig at lærere venter til etter foreldresamtalene før de "tar tak" i elevenes vansker. Først må de lære barnet å kjenne. Sterke og svake sider. De må finner ut hvor problemet ligger. Det kan være alt fra dårlig hørsel til stress, lærevansker, konsentrasjonsvansker til diagnoser som dyskalkuli, ADHD, autisme m.m. Vi bruker langt tid på å kartlegge dette før vi kan melde opp. Du skriver at skolene før ikke har kunnet hjelpe. Hvor mange skoler har barnet gått på? Lærer Anonymkode: 00526...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #6 Skrevet 24. september 2018 Har du sjekket om barnet også bør bli vurdert utredet innenfor dyskalkuli? Dysleksi kan jo til en viss grad være arvelig (50% sjanse for at man kan få det, dersom én av ens foreldre har det). Hvordan er den andelen mtp dyskalkuli? Om barnet ditt har utfordringer med det, så kan det kanskje være verdt å undersøke om dere har rett på mer hjelp fra skolen? Jo tidligere man får undersøkt slikt, jo bedre er det! PS: Mange bibliotek har også leksehjelp for barn, som et av deres faste tilbud. Det går også an å sjekke ut! Anonymkode: 2b988...17e 3
Rotemor Skrevet 24. september 2018 #7 Skrevet 24. september 2018 (endret) Du tar opp dette med kontaktlærer. Selv om du har slike utfordringer så må du ikke la det ta fra deg motet til å være en sterk mor som står på for barnet ditt. Hans utdanningsnivå skal ikke speile ditt! Du svikter ikke ved at du har problemer, du svikter bare hvis du ikke hjelper ham med hans Endret 24. september 2018 av Rotemor 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #8 Skrevet 25. september 2018 Jeg vet om noen som henger opp lapper på høgskoler hvor de spør etter studenter som vil være leksehjelp. Det kan være både frivillig eller betalt. Ellers er det gratis leksehjelp på røde kors/frivillighetssentralen. Hvor bor du? Ellers kan du gi en hyggelig beskjed til lærer om at det er vanskelig. Kanskje sønnen kan få tilrettelagt noe lekser hvis han heller ikke skjønner bæret. Anonymkode: d07bf...35f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #9 Skrevet 25. september 2018 Ta det opp med skolen. Og er det kanskje noen som har leksehjelp der dere bor? Her har røde kors leksehjelp, og da er det lærere som er der for å hjelpe til. Min lokale kirke har og leksehjelp en gang i uken. Eller er faktisk youtube til god hjelp. Hadde en datter som slet så mye med deling, og hun ble så sint hver gang jeg skulle hjelpe henne. Så fant jeg en video på youtube, en norsk lærer som veldig enkelt og greit forklarte deling. Hun så på den noen ganger, og da satt det. Anonymkode: 93bf6...a96
AnonymBruker Skrevet 25. september 2018 #10 Skrevet 25. september 2018 Ta en samtale med kontaktlærer. Si at du ser at barnet henger etter i matte, og vær ærlig om at du ikke kan bidra da du har dyskalkuli og selv ikke forstår det barnet skal lære. Spør kontaktlærer om skolen tenker at barnet kan ha en eller annen form for matematikkvanske, og spør om dere kan vurdere å kontakte PPT for vurdering. Dyskalkuli er, ifølge Dysleksi Norge, arvelig. Siden du selv har det, tenker jeg det er fornuftig å vurdere om også barnet har det. Uansett er skolen pliktig å legge til rette for at barna lærer det de skal - så her må de lage et opplegg som sikrer at ditt barn får adekvat undervisning. Anonymkode: c9277...c3b 1
HalldirV2 Skrevet 25. september 2018 #11 Skrevet 25. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: barnet mitt er 10 år og går i 5. klasse på ny skole. her har de alt av lekser og infoskriv på Ipad, og lekse innleveringer på nett. det er vanskelig å forstå alt, men har etterspurt hjelp av kontaktlærer til og forstå Ipad'n. men det virkelige store problemet her, er ikke bare de nye med Ipad, men jeg forstår ikke leksene til barnet. spesielt ikke matteleksene, jeg sliter med sterk dyskalkuli og barnet trenger hjelp til og klare sine lekser. han får ikke den støtten han trenger til og klare dette og jeg er helt ubrukelig. jeg vet ikke om jeg skal be skolen om hjelp, eller om jeg må leie inn privat leksehjelp eller hva jeg skal gjøre for at barnet skal klare å forstå noe. barnet henger etter i faget og rekker ikke forstå utregningene før det over til nye utregningsoppgaver på noe helt annet. jeg er veldig fortvilet over at jeg faktisk ikke aner hva jeg skal gjøre nå for å hjelpe barnet mitt. hvem kontakter jeg? skolene tidligere har ikke kunnet bidra så hvem kontakter jeg nå for å få hjelp til leksene for barnet? Anonymkode: 02aaf...9aa Dette er da ikke noe å skamme seg over, men et ganske utbredt problem (som jeg har skjønt). Det finnes helt sikkert leksehjelp i nærheten, kanskje i regi av skolen eller privat. Ofte en grei sidejobb for vgs elever. Kan du ikke forhøre deg litt rundt? Og skulle ikke dette finnes, så kan vel far til barnet hjelpe? Eventuelt bestefedre? Dette ordner seg. Lykke til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå