AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 Eller, kanskje ikke så veldig kresen. Sikkert ganske typisk. Spiser stort sett bra og variert til alle måltider bortsett fra middag, det er han rett og slett ikke særlig glad i. Men visse ting liker han jo, som pølser, spaghetti, fiskepinner, potetmos og lignende. Føler at vi stort sett serverer "fastfood" som ikke er så veldig bra for han, men stort sett hver gang vi prøver noe nytt/sunnere så vil han rett og slett ikke ha. Det føles så innimari bortkasta og stå på kjøkkenet og lage mat til noen som ikke spiser, så da blir det ofte disse lettvinte løsningene. Har jo også grønnsaker til, der jeg enten lurer det inn i potetmosen, eller serverer f.eks mais som jeg vet han spiser. Ellers spiser han brød, knekkebrød, makrell i tomat, leverpostei, melk, yoghurt, frukt, tar tran osv. Hvor dårlig samvittighet bør jeg ha? Anonymkode: ddc1f...fb1
Arkana Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 (endret) Jeg synes ikke man skal servere spesialmat til kresne barn eller at hele familien skal leve på pølser og fiskepinner fordi det er det eneste det kresne barnet spiser. Vi lager som oftest sunn og variert mat, og selvsagt også noen ganger junkfood. Det lages bare ett alternativ. Om noen ikke liker alt er det ingen som tar skade av å bare spise pasta og brokkoli en middag. Jeg har forøvrig selv et svært kresent barn som akkurat som din strever aller mest med middag, og jeg tenker at han kommer i alle fall ikke ut av kresenheten om han alltid skal bli servert bare de få tingene han spiser. Jeg skjønner dette med å lage mat til noen som ikke liker, men å utfordre barnet, sørge for at det smaker litt på alt selv om det ender med at han sier han ikke liker (plutselig en dag snur det), å vise matglede og å lære dem at man ikke kan få favorittmaten sin hver dag (noen ganger er faktisk maten bare ok og det er greit) er viktig. Hvis han aldri blir eksponert for andre middager enn de han liker, hvordan skal han lære seg å like ny mat? Vi er fem i familien og kan rett og slett ikke leve etter det ene kresne barnet. Han får selvfølgelig sine favorittretter av og til han også og vi sørger for at det er minst én ingrediens av middagen han klarer å spise, men utover det tar vi ikke hensyn til "liker ikke" når vi planlegger middagene. Trøsten er at det er vanlig at barn har kresne perioder og det går heldigvis (som oftest) over. Endret 24. september 2018 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Vi lager vanlig mat selv om ungen (som snart fyller 2) ikke alltid (les: som regel ikke) liker det. Jeg opplever at hen noen ganger elsker mat jeg trodde hen ikke ville like, mens andre ganger vil hen ikke spise noe som gikk ned på høykant forrige gang. Alternativet til middag er brødskive, noen ganger havregrøt. Anonymkode: c51d5...53d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 Om maten er god nok så spiser poden. Det er bare å lære seg til å bli en mesterkokk. Anonymkode: 4d08e...7f7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 Vi lager vanlig middag og gir heller brødskive til den som bare pirker i maten når middagen er ferdig. Serverte til og med fårikål til en på 1,5 nylig. Samme de gjør i barnehagen. Den som ikke liker eller spiser får tilbud om en brødskive etterpå Anonymkode: 0e885...32e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå