Gå til innhold

Eldre tispe som ikke aksepterer andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Mine foreldre har ei (forvent) tispe på 13 år som alltid har hatt liten aksept for andre hunder. Ikke slik at hun biter, knurrer eller glefser, men hun trekker seg unna og vil ikke se på dyrene engang. Viser null interesse. Dersom andre dyr blir for pågående så kan hun knurre eller snappe litt, men så lenge hun får være i fred så går det greit. Dette har egentlig ikke vært en spesielt stor utfordring, fordi hun har fått bo alene i hjemmet sitt sammen med mine foreldre og har ikke vært nødt til å forholde seg til andre hunder (selv om man kanskje ser i ettertid at hun absolutt skulle blitt sosialisert mer som valp og unghund). 

Vår valp er 3 måneder, og er leken som valper flest, det er også ei tispe. Vi ønsker jo, selvsagt, at vi skal kunne få hundene til å omgås. Ikke nødvendigvis leke sammen, da tispa til mine foreldre er 13 år og ikke like spretten som før i tiden. Vi tenker jo også at hun må få lov til å sette vår valp på plass når valpen blir for pågående når hun ønsker det. Men problemet er at vår valp kom til oss 8 uker gammel som veldig skeptisk ovenfor dyr og fremmede mennesker, og vi har brukt en del tid på å gjøre henne trygg og tøffere av seg. Det er først den siste uken hun har begynt å vise glede over å se andre dyr, og vi har derfor utsatt introduksjon av valpen og den eldre tispa ettersom vi vet at tispa ikke er overbegeistret og vår valp trenger positive opplevelser i møte med andre dyr nå som hun etterhvert er blitt tryggere. Valpen har blitt sosialisert med andre hunder, og viser nå mye interesse og glede over det, og vi er bare redd for at en introduksjon med gammel-tispa fører oss tre steg tilbake. 

Bør vi utsette møtet lengre? Eller hoppe i det? Hvordan bør vi gå fram?

Anonymkode: 5abfc...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er at dere går båndtur med hundene. Start med så stor avstand mellom hundene at de begge klarer å slappe av og gå paralleltur. De skal IKKE hilse i bånd, spesielt skal valpen ikke få gå bort og "plage" den voksne. Meg og ei venninne gjorde det da hun fikk seg valp og min hund er også dårlig sosialisert og utrygg på valper. Vi gikk båndtur to ganger i uken. Gradvis nærmere, men passet på at ingen av dem hilste på den andre i bånd. Etter en måneds tid med slike turer slapp vi dem løs og de kan nå løpe og leke sammen.

Forøvrig skal en voksen hund ikke sette en valp på plass. En valp trenger så mange positive erfaringer med andre hunder som mulig, spesielt deres som er litt usikker og forsiktig. Min hund hadde satt en valp "på plass" om han fikk anledning, kun fordi han er dårlig sosialisert og dermed utrygg på valper. Derfor utsetter jeg verken han eller valper for det, fordi ingen av dem trenger den dårige erfaringen. De får gå båndtur sammen til de har blitt kjent og så slipper vi dem løs.

• Liker 1
Skrevet

Gå på tur sammen + slipp de løs sammen.  99% bulletproof.  Går det ikke, lar man det være , tvinger ikke en hund til å bli "venner".

Anonymkode: a2915...59f

• Liker 2
Skrevet

Hunden til foreldrene dine er gammel, jeg ville spart henne for å måtte være sammen med valpen, og valpen fra å få dårlige opplevelser🙂 

Jeg ville bare unngått å ha de sammen.

Anonymkode: 6b82e...d28

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden til foreldrene dine er gammel, jeg ville spart henne for å måtte være sammen med valpen, og valpen fra å få dårlige opplevelser🙂 

Jeg ville bare unngått å ha de sammen.

Anonymkode: 6b82e...d28

Jeg er ikke ute etter at de skal leke sammen eller bli "venner" i så måte. Men heller en aksept fra tispa på at valpen er der og fra tid til annen streifer forbi. Tispa har aldri gått til angrep på andre hunder, men hun snapper og tåler dårlig å bli snøset på. Og det er denne fasen jeg spør om råd til. 

Vi har hytte side om side, og det å unngå at de møtes blir nærmest umulig.

TS

Anonymkode: 5abfc...05f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...