fant Skrevet 18. mars 2005 #21 Del Skrevet 18. mars 2005 Synes absolutt ikke det er feigt å la være å tale. Det må da være opp til hver og en hva en vil gjøre. Jeg har veldig lyst å holde tale til mannen min, men er usikker på om jeg klarer... Har jo ikke lyst til å gå hele dagen og grue meg til å holde tale foran 90 mennesker, noen som jeg ikke kjenner så godt heller :-? Gjør som du føler er best for deg selv, det skal tross alt være en dag fyllt av glede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 18. mars 2005 #22 Del Skrevet 18. mars 2005 Faktisk MÅ heller ikke brudgommen holde tale. Men jeg skulle sett den bruden som ikke hadde blitt skuffet over det hvis han ikke gjorde det. Det ER forventet at brudgommen holder tale, og det er ikke vanlig å ta høyde for at han kan grue seg og kaste opp like mye som en brud. Jeg synes det var naturlig at jeg holdt tale, siden han skulle. Men det koster meg da heller ikke så mye. Ikke han heller. Hadde jeg ikke klart det, hadde jeg skrevet ham en sang. Feigt eller ikke å ikke holde tale - vel, dette må enhver brud få bestemme. Men IKKE si at brudgommen har det samme valget. Reelt har han ikke det i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hel Skrevet 18. mars 2005 #23 Del Skrevet 18. mars 2005 Dere som laget sang til mannen deres, hvordan ble den framført? (Vet fint lite om det som er vanlig med bryllup så jeg ble litt nyskjerrig :oops: ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 19. mars 2005 #24 Del Skrevet 19. mars 2005 Har vært i flere bryllup der brudens sang til mannen har ligget i sangheftet og blitt framført som en allsang. Har hørt om bruder som har sunget solo for sin kjære under middagen, men spør du meg er dette mer skummelt enn å holde tale. Kommer kanskje an på sangstemmen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seterjenta Skrevet 19. mars 2005 #25 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg synes absolutt ikke det er feigt. Jeg visste ikke engang at det var et alternativ at bruden kunne holde tale, før jeg begynte å lese her inne på kvinneguiden ifjor... Jeg tror neppe jeg kommer til å holde tale, heller kanskje skrive en sang som kan være allsang... Jeg har full forståelse for at du ikke vil, og det har helt sikkert dine nærmeste også!! Lykke til med dagen uansett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. mars 2005 #26 Del Skrevet 20. mars 2005 Det er vel ikke så mange menn heller som LIKER å snakke i store forsamelinger. Men må man så må man mener jeg Det er da ingen som MÅ holde noen tale! Når jeg gifter meg kommer hverken jeg eller han til å holde noen tale. Det å stå foran en haug med folk og tale, familie og venner eller ikke, er ikke noe som er oss. Vi har heller ikke noe behov for å danse vals, vi hater å danse. Dessuten så det ikke sånn at alle bryllup skal arrangeres etter en mal diktert ut i fra tradisjon eller en bryllupsbok eller en kombinasjon av disse. Vi har alle vår ide om hvordan vårt bryllup skal være, og da er ingenting mer rett enn noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 20. mars 2005 #27 Del Skrevet 20. mars 2005 Syns det er rart at det er så mange her som tar det som en selvfølge at brudgommen skal holde tale, men at bruden godt kan slippe. Har ikke likestillingen kommet lenger? Om man velger å holde tale eller ikke blir jo et personlig valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 20. mars 2005 #28 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg fant ut at siden det var forventet at B skulle holde tale skulle jeg også gjøre det. Jeg klarte ikke å spise, men det var ikke talen som gjorde det, det var hele greia. Hadde like lite matlyst etter at talene var ferdig som før vi hadde holdt de. Jeg synes selvfølgelig det er helt greit å velge bort talen, men jeg synes det er rart med venninner som anbefaler andre å ikke holde tale. :o Merkelig ting å gjøre synes jeg - å overtale bruden til å ikke holde den talen hun hadde tenkt. :klø: skjønner ikke poenget med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 20. mars 2005 #29 Del Skrevet 20. mars 2005 Hver må vel gjøre det de føler for, syns ikke det er feigt å la være å holde tale. Men jeg kommer til å angre dersom jeg ikke holder tale eller lager sang. Er ikke så mange anledninger til å fortelle alle hvor glad jeg er i mannen! Samme her! Jeg er ikke så glad i å snakke foran forsamlinger - selv om det bare blir nærmeste familie - så for meg blir det litt sånn skrekkblandet fryd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. mars 2005 #30 Del Skrevet 20. mars 2005 Ja, jeg synes det er litt feigt, ihvertfall hvis man forventer at mannen skal holde tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 20. mars 2005 #31 Del Skrevet 20. mars 2005 Samme her! Jeg er ikke så glad i å snakke foran forsamlinger - så for meg blir det litt sånn skrekkblandet fryd! signerer på dette her jeg Men det jeg faktisk gruer meg mest til er at jeg VET at jeg kommer til å sippe under hele talen :oops: Ikke lett å få frem noe da Men jeg prøver å tenke som så: De taler jeg har hørt hvor taleren har hatt problemer med tårer er de talene jeg har blitt mest rørt over. Glemmer aldri da forloveren til sambo giftet seg - og hadde skikkelig problemer i en sekvens av talen sin til bruden. Det var SÅÅ rørende, og jeg husker enda hva det var han sa (nå er det vel 7 år siden de giftet seg tror jeg) Jeg mener at det IKKE er feigt å droppe talen. Enhver må gjøre hva man selv føler for (om man er mann eller kvinne). Men jeg vet at JEG ville angret om ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #32 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg syns på ingen måte at det er feigt å ikke skulle holde tale i bryllupet sitt - verken for brud eller brudgom. Min forlovede har sagt klart i fra at han ikke kommer til å holde noen tale, og jeg er usikker på om jeg skal holde en. Det er ikke akkurat det å skulle snakke foran slekta som hindrer meg, men jeg ser bare ikke for meg hvordan talen skal være. Og får jeg ingen ideer, så kommer jeg heller ikke til å holde noen tale. Enkelt og greit! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 21. mars 2005 #33 Del Skrevet 21. mars 2005 Men det jeg faktisk gruer meg mest til er at jeg VET at jeg kommer til å sippe under hele talen :oops: Ikke lett å få frem noe da Men jeg prøver å tenke som så: De taler jeg har hørt hvor taleren har hatt problemer med tårer er de talene jeg har blitt mest rørt over. Glemmer aldri da forloveren til sambo giftet seg - og hadde skikkelig problemer i en sekvens av talen sin til bruden. Det var SÅÅ rørende, og jeg husker enda hva det var han sa (nå er det vel 7 år siden de giftet seg tror jeg) Jeg gråter masse alltid - skikkelig lettrørt, men gråt veldig lite under middagen i mitt eget bryllup. Var helt sikker på at jeg skulle stortute hele tiden, men det gjorde jeg altså ikke. man vet altså aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 21. mars 2005 #34 Del Skrevet 21. mars 2005 jeg syns det er skikkelig feigt å ikke holde tale jeg. Det hører lixom med Jeg tror ikke at det er mange år siden at det bare var gommen og de 2 fedre som måtte holde tale, så "at det lixom hører med" blir feil - og at "det er skikkelig feigt ikke å tale" er helt tåpelig! Jeg har vært i mange bryllupper både i Norge og i Gamlelandet og kan ikke huske noen brud som har holdt tale. Hilsen Trille, gift 2 ganger, har ikke holdt tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 22. mars 2005 #35 Del Skrevet 22. mars 2005 Må innrømme Rutti at jeg synes det er litt drøyt å kalle det feigt om noen ikke ønsker å holde tale, men du har selvsagt lov å ha dine meninger. Jeg kommer nok til å holde tale, da jeg og min kjære gjorde en avtale at om at "begge eller ingen" på talefronten. Men det kommer ikke til å bli så mange taler utenom det. Ingen av våre foreldre kommer f.eks til å holde noen taler. De er ikke av de snakkesalige, og vi har forlengs gitt beskjed om at det ikke er taletvang i vårt bryllup. (de talte da heller ikke da våre eldre søsken giftet seg, så hvorfor skulle de gjøre det nå?) Nei, vi synes det er viktig at alle koser seg i bryllupet, og da skal ikke noen måtte slite med nerver fordi de "må" holde en tale de ikke har lysst til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå