Gå til innhold

Hvor ansvarsfull bør en 17,5 åring være??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var nettopp bortreist, og 17,5 åringen i huset skulle være alene hjemme i en uke med lovnad om å holde det ryddig, og å vaske/tørke og legge frem sengeklær til vaskedamen kom.  I tillegg så skulle han ta seg av vår yngre datter fra 17:00 til 20:00 den dagen vi kom hjem. De timene hadde vi ikke barnevakt.

Dagen før vaskedamen skulle komme, så hadde han ennå ikke begynt på ryddingen og klesvasken. Og på hjemreisedagen så lurte den daværende barnevakten på hva h*n skulle gjøre av datteren vår, da gutten sa han skulle avgårde på kino.  Alt var avtalt på forhånd og vi snakket om det senest dagen før.. 

Det endte i at jeg fortvilet begynte å gråte på Gardermoen..  Som om det ikke var galt nok å reise bort fra barnet mitt i en uke... Min samboer ringte sønnen sin og kjeftet han huden full, og ba han være hjemme. Noe han ikke gjorde, da han allerede var dratt... Barnevakten som skulle i bursdagsfest, og som hadde ordnet seg med barnevakt til egne barn, måtte bare vente med å dra. FLAUT!

Da tenker jeg. Er ikke dette noe en kan forvente av en 17,5 åring? Jeg passet barn(og baby) i dagevis da jeg var 13-15..

Hva forventer andre foreldre??

Anonymkode: 68b5f...cad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, han har jo alderen til å kunne mestre det, men hva dere kunne forvente, avhenger jo mye av hva slags ansvar han har fått oppigjennom. Hvis han alltid har vært uansvarlig, er det jo litt sjansepill å reise bort og satse på at han magisk endrer seg mens dere er borte.

• Liker 4
Skrevet

Gi det konsekvenser, ingen lommepenger og andre ting. Det høres ut som en veldig umoden, bortskjemt drittunge. 

Jeg reagerer egentlig ikke på rydding, det er som forventet. Det er typisk ungdom i denne alderen, men å drite i egen lillesøster og velger å dra på kino. Det er langt over grensen, det er absolutt ikke greit!

Han får heller skaffe egne penger i framover

• Liker 5
Skrevet

Dere kjenner vel gutten godt nok til å vite hvordan han er? Kom vel ikke som noe sjokk? 

Anonymkode: d3221...a66

• Liker 1
Skrevet

Første tanke er at man bør kunne forvente slikt, andretanken er jo at det kommer an på om dette er en gutt som har erfaringsgrunnlag til å skjønne hvordan han skal få en slik kabal til å gå opp.

Det er lett å tanke at husarbeid bare er fort gjort og sånn og sånn, men så tar det i realiteten både tid og energi man ikke har med i beregningen. Det tar litt tid å lære seg slikt.

Barnevaktgreiene hadde jeg hatt betydelig kortere lunte med enn renholdet, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan han kan finne på å stikke av. Håper den som måtte bli sittende igjen med barnet får mulighet til å strekke ham opp, tenker det er mer effektivt enn at dere gjør det. Det er langt lettere å vise fingeren til foreldrene sine enn til utenforstående.

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye ansvar er han vant til å få i det daglige da?

Skrevet
1 minutt siden, couscous skrev:

Første tanke er at man bør kunne forvente slikt, andretanken er jo at det kommer an på om dette er en gutt som har erfaringsgrunnlag til å skjønne hvordan han skal få en slik kabal til å gå opp.

Det er lett å tanke at husarbeid bare er fort gjort og sånn og sånn, men så tar det i realiteten både tid og energi man ikke har med i beregningen. Det tar litt tid å lære seg slikt.

Barnevaktgreiene hadde jeg hatt betydelig kortere lunte med enn renholdet, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan han kan finne på å stikke av. Håper den som måtte bli sittende igjen med barnet får mulighet til å strekke ham opp, tenker det er mer effektivt enn at dere gjør det. Det er langt lettere å vise fingeren til foreldrene sine enn til utenforstående.

Synes forøvrig han bør betale barnevakten både for pass av lillesøster og for pass av hennes unger  slik at hun får seg en tur ut, om enn ikke på planlagt dato. Hadde naturligvis ikke latt han passe hennes barn

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er jenta? 

Anonymkode: 14164...515

Skrevet

De er veldig forskjellig den alderen der. Og det komme jo an på hvor mye ansvar han har fått tidligere? Min bror har aldri fått ansvar, knapt vaske koppene en gang i blant, og det er det jeg som må ta konsekvensene av for jeg måtte passe på ham enda jeg er yngst. Da jeg var på den alderen(jeg er 30 nå), hadde jeg en venninne som hadde spart penger for å kunne begrave foreldrene sine, fordi hun var det eneste familiemedlemmet deres. Hun hadde betalt for strøm, telefon, klær, transport osv. fra hun var 14-15. Så stort spenn når det kommer til tenåringer.

Jeg tror kanskje han trenger å få smake litt på konsekvenser. Data, internet, telefon, lommepenger, busskort/transport osv. Bort med det. Så får han det sakte igjen når han begynner å ta ansvar, og så forsvinner det igjen straks han ikke gjør det. Man får ikke noe fra å gjøre ingenting. Ville også bedt ham om å be om unnskyldning til både barnevakten og søsteren. Nekter han, så javel,  da får det også konsekvenser.

Nå vet jeg ikke hvordan vennene hans er, men ingenting er mer effektivt enn at vennene hans erter ham for det han har gjort. Så er noen av dem oppegående så ville jeg sørget for at de får vite det.

Anonymkode: bb2af...494

• Liker 2
Skrevet

En normalt utrustet tenåring burde klare dette. Så her mener jeg det er snakk om å ikke gidde, mer enn å ikke klare. 

At ungdommen ikke har vasket og ryddet kunne jeg ha sett mellom fingrene på, men å sette barnevakten i en slik situasjon er tankeløst og hensynsløst. Det hadde fått konsekvenser her hjemme i form av laaaange samtaler om ansvar og tillit. Ikke bare en, men flere. 

• Liker 1
Skrevet

Det med vasking og rydding vil jeg si var som forventet. At han lot lillesøsteren i stikken derimot synes jeg var grovt uansvarlig av en som snart er 18. Ikke minst var det utrolig egoistisk mot barnevakten som hadde planer. 

Et slikt tillitsbrudd hadde fått store konsekvenser her i huset. Den kinoturen hadde vært den siste på en lang stund før å si det sånn. Hadde vært kjempeskuffet hvis det var min sønn, noe du sikkert også er 😕

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...