Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte oppsøke en mellomleder på en annen avdeling pga noe som så ut som en feil. Mens han så igjennom papirene og lurte på om det hadde skjedd en feil så kom jeg med en sleivete kommentar (Neeida du gjør aldri feil). Han "klikker" tar tak i armen min og sier at "Du passe deg", jeg svarer at han må da tåle en spøk". Blablabla...  Jeg går mot døren og tror han sa noe sånt noe som at "Det der vil jeg ikke ha noe av elns. Jeg sier "Greit og du skal ikke ta tak i armen min". Går inn på kontoret mitt og 5 min etterpå så kommer han inn med noen papirer og sier nok en gang "Du skal passe deg nå". 

Blir så utrolig fed up med mannlige ledere over 50+ som tror det er greit å behandle "jenter" som de vil. Dette er en av dem som sier "Hvordan er det med dere da jenter" når vi står 4-5 stk sammen på kjøkkenet hvor ingen av oss er under 35 år. 

Anonymkode: 0c604...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Hva vil du vi skal si til dette?

• Liker 1
Skrevet

Oops, glemte å ta med at en kollega synes jeg skal varsle det til min leder. Kollegaen synes "du skal passe deg" er en trussel. 

Skrevet

Overse det og oppfør deg profesjonelt og distansert heretter. Blir han ufin melder du til leder. Noen mennesker er idioter. Sånn er det bare. (Om han er ufin mot mange kvinner på arbeidsplassen, kan man jo ta en MeToo på ham.)

Anonymkode: 29613...e7f

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oops, glemte å ta med at en kollega synes jeg skal varsle det til min leder. Kollegaen synes "du skal passe deg" er en trussel. 

Ja, det er en trussel. Er han mann for å sette noe ut i livet? Ved å melde vil du høyne konflikten. Prøv å overse mannen først. Varsling medfører en hel masse styr, og det blir veldig ofte forferdelig utrivelig på jobb etterpå. Anbefales ikke med mindre han virkelig setter inn støtet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overse det og oppfør deg profesjonelt og distansert heretter. Blir han ufin melder du til leder. Noen mennesker er idioter. Sånn er det bare. (Om han er ufin mot mange kvinner på arbeidsplassen, kan man jo ta en MeToo på ham.)

Blir bare skriftlig kommunikasjon fra nå av.... 

Metoo er ikke for sånne som han;) Han er av den generasjonen som mener at han ikke trenger å bidra med noe på kjøkkenet på jobben fordi han er mann og leder. Mannssjåvinist.......

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Men hvorfor kom du med den spydige kommentaren først?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en trussel. Er han mann for å sette noe ut i livet? Ved å melde vil du høyne konflikten. Prøv å overse mannen først. Varsling medfører en hel masse styr, og det blir veldig ofte forferdelig utrivelig på jobb etterpå. Anbefales ikke med mindre han virkelig setter inn støtet.

Skal fortelle det til sjefen min så hun vet om det i hvert fall. De er begge i konsernledelsen, og så sår som han var nå så vil ikke jeg ha noen advarsel på meg. 🙄  

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde varslet i fra. Uansett hva du sa så rettferdiggjør det ikke å bli fysisk og komme med trusler. Det er en prinsippsak, så jeg hadde varslet min leder. Hadde beklaget min egen kommentar også, men holdt fast på at trusler uansett er uakseptabelt.

Jeg har opplevd så mye dritt fra mannlige kolleger som ikke har respekt for kvinner. Har lovet meg selv å aldri overse slik oppførsel igjen. 

Anonymkode: 1ebf2...b42

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nøyaktig hva har dette med metoo å gjøre? Utover det om det du forteller stemmer er det uakseptabel oppførsel, men slengkommentaren din var likevel unødvendig. Han er mellomleder over deg, respekt bør du faktisk ha uansett. Om han behandler alle som dritt er noe anna, men disse tingene du nevner er blåbær og du er hårsår..

Endret av Nuka
Skrivefeil
Skrevet

Jeg er en sånn som kommer med kommentarer litt for ofte.... Men han trengte ikke å "klikke" på den måten, det vanlige da ville vært å si at den kommentaren var unfin. 

Det blir ikke noe offisielt varsel, men jeg kommer til å fortelle det til sjefen tilfelle han tar sin versjon. Ser liksom ikke for meg at han sier at han tok meg i armen og sa et par ganger at jeg skal passe meg... 

• Liker 1
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet (endret)

Hvem tror du egentlig at du er som kan gå rundt og slenge spydige kommentarer til sjefene dine, og tro at det ikke skal få noen konsekvenser for deg? Du skal være glad for at han bare kneip deg litt i armen, og gav deg en muntlig advarsel. Det er storsinnet av ham. Hadde det vært meg, ville du fått en offisiell advarsel, spesielt om jeg ikke likte deg fra før av. En berettiget femnazi kan du være utenfor arbeidsplassen din.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Vanskelig å si TS, vi vet jo ikke hva slags tonefall det ble sagt i, eller hvilket forhold dere har mellom dere fra før. Nå tenker jeg bare høyt, og sier ikke at det nødvendigvis gjelder mellom dere to (deg og leder på den andre avdelingen) men dersom forholdet mellom kollegaer eller en kollega og leder er anspent fra før, så kan slike kommentarer piske opp under stemningen. Det er selvfølgelig ikke greit å ta deg hardt i armen som respons, men jeg syntes ikke nødvendigvis "du skal passe deg nå" kan være ansett som en trussel, når det tross alt var du som kom med den første slengbemerkningen. Hvorfor gjorde du egentlig det? Om du som du skriver, har en vane for å komme med slengbemerkninger så bør du faktisk slutte med det, selv om det ikke nødvendigvis er gjort for å være kjip fra din side. Det kan likevel bli oppfattet slik av den eller de du slenger kommentarer til, og føre til utfordringer for deg på sikt. 

Hvorvidt du skal melde dette videre er det jo heller ikke noe fasistsvar på. Dersom det bare var et vanlig, nøkternt grep rundt armen for å fange oppmerksomheten din, så syntes jeg du skal la det gå hvis det var første gang denne lederen gjorde noe slikt. Ingen vits i å lage høns av en fjær. Har det derimot skjedd før uten forutgående provokasjon og/eller med et meget hardt grep så kan du vurdere det. Men husk at din leder er pliktig til å vurdere begge sider i en konflikt, og det at du har kommet med slengbemerkninger kan da også bli tatt opp som en av sidene i saken. Det gjør det ikke greit å være fysisk, men vil sannsynligvis like fullt være et moment, bare så du er klar over det. 

Anonymkode: 81992...8c1

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ut som det er du som er ufordragelig her. Du ber om hjelp og takker ved å være spydig...? 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte oppsøke en mellomleder på en annen avdeling pga noe som så ut som en feil. Mens han så igjennom papirene og lurte på om det hadde skjedd en feil så kom jeg med en sleivete kommentar (Neeida du gjør aldri feil). Han "klikker" tar tak i armen min og sier at "Du passe deg", jeg svarer at han må da tåle en spøk". Blablabla...  Jeg går mot døren og tror han sa noe sånt noe som at "Det der vil jeg ikke ha noe av elns. Jeg sier "Greit og du skal ikke ta tak i armen min". Går inn på kontoret mitt og 5 min etterpå så kommer han inn med noen papirer og sier nok en gang "Du skal passe deg nå". 

Blir så utrolig fed up med mannlige ledere over 50+ som tror det er greit å behandle "jenter" som de vil. Dette er en av dem som sier "Hvordan er det med dere da jenter" når vi står 4-5 stk sammen på kjøkkenet hvor ingen av oss er under 35 år. 

Du skal selvølgelig melde fra om episoden. Trusler og å ta fatt i armen til noen hører ikke hjemme i arbeidslivet. 

Anonymkode: 1bdbb...92e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du er vel vandt til å bli behandlet som en prinsesse, og når du møter en dust sjef så tror du det har noe med at du er kvinne. Sånne sjefer behandler menn som dritt også. 

Og ja det er helt vanlig å si jenter og ikke kvinner. Jeg har kvinnelige ledere som kaller folk for gutta uten at vi tar det negativt. Du virker som en person som bidrar til at kvinnedominerte arbeidsplasser er de med mest konflikter. 

Anonymkode: 66027...519

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Hvem tror du egentlig at du er som kan gå rundt og slenge spydige kommentarer til sjefene dine, og tro at det ikke skal få noen konsekvenser for deg? Du skal være glad for at han bare kneip deg litt i armen, og gav deg en muntlig advarsel. Det er storsinnet av ham. Hadde det vært meg, ville du fått en offisiell advarsel, spesielt om jeg ikke likte deg fra før av. En berettiget femnazi kan du være utenfor arbeidsplassen din.

Jeg hadde heller tatt en offisiell advarsel enn slik fiendtlig oppførsel bak kulissene. Hadde mistrivdes og mistet eierskapsfølelsen til hele jobben min etter en sånn episode. En offisiell advarsel er profesjonelt, og noe håndfast man kan (og må) forholde seg til.

De begge fortjener advarsel. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hør hør! 

Anonymkode: 66027...519

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller tatt en offisiell advarsel enn slik fiendtlig oppførsel bak kulissene. Hadde mistrivdes og mistet eierskapsfølelsen til hele jobben min etter en sånn episode. En offisiell advarsel er profesjonelt, og noe håndfast man kan (og må) forholde seg til.

Så lenge man ikke bryker stor fysisk makt, men bare tar i armen til noen for oppmerksomhet, så syntes jeg det kan være bedre å gi en muntlig advarsel enn å starte hele styret med å involvere andre. Gitt at det ikke er noen foranledning mellom denne lederen og TS, så har hver arbeidstaker rett til å forsvare seg. "Pass deg nå", betyr at man er i ferd med å gå over streken, jeg syntes ikke det akkurat er en alvorlig trussel. I mange tilfeller er det til pass for en hvis man selv kommer med slengbemerkninger. 

Anonymkode: 81992...8c1

Skrevet

Han er en av sjefene dine og du blir sur fordi han slo hardt ned på en frekkhet du klemte ut av deg. "Pass deg nå" var neppe ment som en trussel men som en advarsel. Det han sa var at du må skjerpe deg og snakke til lederne dine på en mer respektfull måte, ellers risikerer du å bli rapportert inn. Det riktige å gjøre her er å beklage oppførselen din og si at det ikke skal skje igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...