AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 Er det noen fagfolk her inne som kan svare meg på dette? Hører mye forskjellig fra alle kanter, men trenger fasiten fra folk som vet hva de snakker om 🙂 Jeg er over gjennomsnittet glad i styrketrening og har trent det i litt over 1 år. Har i det siste kjørt 2-splitt, men kunne tenke meg å gå over til fullkroppsøkter igjen siden jeg da får trent flere muskler per uke. Men jeg lurer på om jeg kan trene fullkropp flere dager på rad. Har jo hørt om den 24-timersregelen med restitusjon, men ser jo at det er veldig mange som trener hele kroppen hver dag! Jeg synes også 24 timer er for lenge mellom hver økt (derfor jeg gikk over til 2-splitt, men som sagt vil jeg heller trene hele kroppen). Hva er egentlig fasiten på dette? Anonymkode: 73205...f67
Wiggins Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 Man trenger ikke være fagperson for dette. Dessuten er det i strid med retningslinjene til KG å gi seg ut for å være fagperson. Regnesrykket er enkelt: Hvis du trener hardt trenger du mer tid til restitusjon. Det er dermed mulig å trene det samme flere dager på rad, så lenge du ikke trener hardere enn at du rekker å restituere deg mellom hver økt, eller i hvert fall ikke får mer underskudd enn at du får restituert deg helt når du tar en hviledag eller to. Det gjelder nok imidlertid i større grad for utholdenhet, ikke styrke. Skal man bli sterkere må man ta i, og da trenger som regel mer restitusjon enn et døgn. Du vil uansett merke det selv hvis du går i gang med dette. Hvis framgangen stopper opp og du kjenner deg konstant sliten betyr det at du får for lite restitusjon. Imidlertid ville jeg vært litt forsiktig som mosjonist med å trene mye uten hviledager. Det er noen som har røket på overtrening eller belastningsskader som lett kunne vært unngått med mer hvile. Så lenge målet bare er å komme i bedre form synes i hvert fall jeg at det er bedre å være innenfor marginene enn å ligge på grensa. 1
Inwe Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Jeg regner med at du vil gjøre dette for å bli bedre trent? Da glemmer du det faktummet at kroppen bygges opp igjen når du hviler og du vil få bedre resultater om også hviler nok. Selv kjører jeg nå en 4 splitt og har aldri vært i bedre form.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 Folk med tungt fysisk arbeid har da ikke fri midt i uken? Men klart, er du så støl etter en økt at du må gå baklengs ned trappa, kan det jo være lurt å ta det litt roligere til det verste gir seg. Anonymkode: 000bc...122
Wiggins Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk med tungt fysisk arbeid har da ikke fri midt i uken? Men klart, er du så støl etter en økt at du må gå baklengs ned trappa, kan det jo være lurt å ta det litt roligere til det verste gir seg. Anonymkode: 000bc...122 Jeg har hatt sommerjobber med svært tungt arbeid. Jeg hadde ikke fri midt i uka nei, og jeg var konstant utslitt når jeg kom hjem. Skulle jeg ha jobbet med det over lengre tid måtte jeg ha tatt det roligere. En jeg jobbet sammen med ødela kneet i løpet av seks måneder i den jobben. Edit: Glemte å si at folk i typiske sliteryrker, f eks byggebransjen, har mye høyere hyppighet av belastningsskader grunnet jobb enn resten av befolkningen, og de blir også mye oftere helt eller delvis uføre. Det er derfor ikke noe argument for å trene hver dag. Endret 24. september 2018 av Wiggins d
Leifr Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Jeg er heller ikke fagperson, men det er gjort en del studier. Eksempelvis hadde vi her i Norge det såkalte frekvensprosjektet, hvor to grupper av styrkeløftere fulgte det samme helkroppsprogrammet med identisk ukentlig volum/belastning, bortsett fra at den ene gruppen gjorde det på tre økter mens den andre kuttet hver økt i to sånn at det ble seks kortere økter (altså alle muskelgrupper, alle hovedøvelser, hver dag seks dager i uka). Sistnevnte gruppe opplevde signifikant større framgang i perioden. (Dette var da basert på et typisk styrkeløftprogram hvor man ikke er ment å skulle ta seg helt ut på noe tidspunkt; man har foreskrevet så og så mange sett på så og så mange repetisjoner med slik og sånn prosent av maks.)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 Et godt lagt opp program, vil være forenelig med å trene helkropp hver dag. Men man er avhengig av en kropp som restituerer seg raskt. Silje Marielas StrongHer har i første fase et helkroppsprogram som kan trenes 6 ganger i uka, men det er ikke nødvendig for fremgang. Antall sett per muskelgruppe i uka er det viktigste. Anonymkode: 8a94e...c35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå