Gå til innhold

Styrketrening: stagnert og får ikke fremgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har begynt å trene styrke igjen, og har atter en gang stagnert, nesten før jeg har kommet i gang. For ordensskyld, er dame, 25 år. Har alltid hatt en aktiv livsstil, men vil gjerne bygge opp muskelmasse. 

Jeg begynte for en måned siden å trene aktivt styrke, hvor jeg da trener overkropp ca 2-3 dager i uken, og rump/bein ca 2-3 dager i uken. 

Men jeg har stagnert, jeg får ikke til mer enn 40 kg i knebøy og markløft, og ikke mer enn 35 kg i benkpress. Jeg skjønner ikke hva jeg må gjøre for å kunne løfte mer? Hvis jeg legger på mer vekt så går det utover teknikken min, så derfor gjør jeg ikke det.

Jeg kjører som regel ett oppvarmingssett uten vekt på stangen (knebøy og benkpress), og så kjører jeg 3 sett med 6 - 10 repetisjoner, avhengig av hvor tungt det er.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli sterkere og løfte tyngre?

Anonymkode: 70939...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gi det tid. Du sier at du for en måned siden begynte å trene - det er ikke lenge. Få hjelp til å få satt opp et skikkelig program, sørge for restitusjon og å spise nok.

Anonymkode: b5ea4...b4e

• Liker 2
Skrevet

Nok hvile er viktig, det er da musklene bygger seg opp. Dessuten spise nok, god del proteiner også.

Hvordan ser dine program ut? 

Om du trener to ganger i uken, så kan det være for lite. Minimum 3 ganger per uke behøves for de fleste.

Du kan godt trene helkroppsprogram, behøver ikke split.

Anonymkode: 05812...ff5

Skrevet

Nå må du rulle inn puppen litt 😂 Du har trent en måned, det er jo ingenting. Gjør det gradvis. Legg på vekt sånn at du ikke får fullført hele settet (f.eks at du kun klarer kun 6 repetisjoner på 10, så har du noe å strekke deg etter). Jeg trener beinpress, skulderpress og sittende roing og jeg klarer såvidt å fullføre det 2. settet, så jeg har mye å jobbe mot! Stagnering er helt normalt i tillegg 😄  Det er når du føler deg som dette at det er megaviktig at du fortsetter! :) 

Lykke til!

Anonymkode: 1db95...dc4

Skrevet

Gå ned 5 kg neste gang, øk så med 2,5 kg uka etter der, og så nye 2,5 uka etter og så tipper jeg du fint klarer å legge på 2,5 nye kg. Husk at du skal ha 2-3 reps til overs i hvert sett. Du har nok bare økt litt fort. Trenger ikke løfte maks hver gang. 

Anonymkode: 87c73...9bc

Skrevet (endret)

Du spiser ikke nok, kanskje spiser du for dårlig mat med feil sammensetning. Om du i tillegg har et ræva program du følger og ikke sover nok så har du feilen der.

Du har jo ikke kommet i gang engang, du burde øke masse til og begynne med så du gjør noe helt feil.

Hva skal du gjøre? Du er helt fersk i dette, ut fra hva du skriver, så følg et program med linær progresjon, spis ordentlig og sov nok.

Endret av debattanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...