AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 Jeg begynte å studere noe nå som viste seg å være helt feil (bachelor). Tenker egentlig å fullføre året for å så studere noe annet neste år. Men jeg vurderer å slutte etter jul, så jeg kan fokusere på å ta opp fag til våren. Har tatt opp fullt lån fra lånekassen. Er det noen som vet hvilke regler som gjelder her? Da jeg søkte lån og stipend fra lånekassen skrev jeg inn lengden på utdannelsen, og søkte om støtte for hele året. Hvis jeg dropper ut etter et halvt år, må jeg betale tilbake med en gang det jeg har fått utbetalt? Eller vil det bli utsatt siden jeg skal studere til neste år? Anonymkode: 3b80f...37e
kaleidoskop Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 Så lenge du har bestått semesteret må du ikke betale tilbake. Stryker du blir stipend omgjort til lån. Men du må nok selv si ifra til lånekassen at du ikke skal studere etter jul. Ellers får du sikkert utbetalt penger igjen. (?)
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Så lenge du melder fra om at du avslutter utdanningen før første utbetaling i januar slipper du mer lån. Om du tar eksamen i de emnene du må ta i den graden du var begynt på, vil du få deler av lånet (dette semesteret) som stipend, viss ikke blir alt lån. Om du allerede nå vet at du ikke vil fortsette, bør du heller finne deg en jobb. Avslutt utdanningen nå og meld fra til Lånekassen. Da får du bare lånet som hittil er registrert utbetalt. Det er ikke noe poeng å fortsette, om du likevel ikke kan bruke studiet til noe senere. Anonymkode: b6617...fee
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 Takk for svar. Men det jeg lurer på er når dette må betales? Jeg tenker at det er like greit å fortsette til jul, siden da får jeg studiepoeng og i hvert fall fullfører ett semester. Anonymkode: 3b80f...37e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 Om jeg ikke husker feil er det 6 eller 8 mnd etter siste utbetaling. Dette finner du informasjon om på "min side" eller ett eller annet sted på lånekassen.no.nDu kan også søke om utsettelse av betaling. Men om du begynner på nytt studium er du fremdeles student og slipper å betale lånet på en stund. Anonymkode: b6617...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå