Gå til innhold

Hvor skal hunden tisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp flyttet til en leilighet i en slags liten blokk. Jeg har med meg hunden min, en cocker spaniel valp på 4 måneder. Jeg forsikret meg på forhånd at det er gode muligheter for lufting der, siden hun ligger i bur på natten og må tisse med en gang hun kommer ut. Det er en enorm hage der, men også en stor skog med turmuligheter 10 minutter unna ca. (Det er et veldig stort nabolag). 

I dag tidlig luftet jeg henne på gresset rett ved siden av terassen (hun var i bånd). Da kommer ei eldre dame bort til meg og skremmer valpen og starter å skrike at det ikke tar seg ut å lufte hunden på plenen, og at det kan svi hull i gresset og at andre kan tråkke i det. Fikk en skikkelig kjeftskur. Jeg svarer da med at hun ikke klarer å holde seg til vi har kommet bort til skogen, siden det bare er en liten valp. Det er i tillegg mye regn om dagen, så tisset blir jo skylt bort, jeg kan ikke forstå at litt hundetiss fra en liten valp kan brenne hull i gresset, når det såvidt ikke er sol engang. 

Jeg har sett nesten hver kveld når jeg har gått tur at det var andre hunder i nabolaget som var ute i langline og lekte og gjorde fra seg, så jeg regnet med at det var greit at valpen min også gjorde det. Jeg fortalte dette og da ble hun bare sur og sa at det blir for dumt med tiss på plenen. (Noe jeg ikke skjønner siden hun kun tisset på "min" hageflekk foran terassen.) Og det står i husreglene at dyr er tillatt om de holdes i bånd og avføring plukkes opp. 
Valpen ble redd og holdte seg, så når hun kom inn igjen bæsjet hun på gulvet.... det syntes jeg ikke er ålreit.

Jeg kan jo ikke bo et sted hvor valpen min ikke kan luftes.. Jeg har ikke sjans til å løpe bort til skogen hver gang hun skal tisse når hun er så liten og ikke klarer å knipe igjen.. Hva skal jeg gjøre? Hun kan jo ikke tisse inne.... Har dere noen tips?... 

Hilsen oppgitt valpeeier...

Anonymkode: 99e7a...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spurt styret om det er ok. Om noen kommer bort så be de henvende seg til styret. Vi passet på at hunden vår ikke tisset der folk gikk, og foran din terrasse er det vel ingen som skal gå :)

Anonymkode: d6192...215

Skrevet

Be henne sende en klage til borettslaget/sameiet hvis hun begynner å kjefte igjen, så får hun det svart på hvitt. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke noe du har herredømme over når det bare er en valp. Krav om at den ikke kan tisse på plenen enn så lenge er derfor urimelig. Du gjør ingenting feil. 

Det du kan prøve på er å lufte hunden litt senere, og litt tidligere. Men ikke stress med det. 

Det som er plagsomt er hannhunder som tisser på alt fra hushjørnet til klesstativ og lekeapparater. Da kan en klage. I ditt tilfelle blir det noe helt annet.

Anonymkode: 75e1c...c7a

• Liker 2
Skrevet

Unngå tissing der barn leker eller mennesker går, og trekk til egnede steder. 

Ellers synes jeg det er interessant å lese at hunder skal tisse der, der, der og for all del ikke der, mens katter, rev, mink, måke og ekorn gjør fra seg hvor de måtte ønske. Men hundetiss er altså det som skal svi hull i plenen? 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en gretten gammel dame. Så lenge valpen ikke tisser samme sted hver gang gjør det liten skade på gresset. Forskjell på å tisse et sted en gang, og hannhunder som tisser 50 ganger samme sted på en dag.

Skrevet

Drit i kjerringa og luft valpen din der du ønsker. 

Jeg bor selv i blokk. Lar hunden min tisse på plenene rundt omkring her, og plukker alltid opp hvis hun bæsjer. Har enda ikke sett svimerker etter urin i gresset her, enda så mange det er som lufter hundene sine på alle gressflekkene i nabolaget (blokkbebyggelse i Oslo by)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...