Gå til innhold

Søskennavn som er veldig like.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sikkert ikke den eneste som så serien Hjertebarna på TV2 i går og fikk med seg de tre søstrene som heter Eline, Karoline og Pauline. Jeg synes sånt er skikkelig rart og fantasiløst og innrømmer at jeg ikke begriper hva som går av foreldre som kaller barna sine så like navn. Jeg synes det er temmelig rart med de som velger navn som begynner på samme bokstav også, ihvertfall når vi snakker søskenflokker på tre barn eller mer. Andre som kjenner til søskenflokker med kleint like navn? 

Anonymkode: f2526...0d3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere. Jeg synes det er fint. 😊

• Liker 4
Gjest Stella Rose
Skrevet

Vet om et søskenpar som heter Alexandra og Alexander.

Skrevet (endret)

I mange land utenfor norden er det helt vanlig at alle barna får navn som starter på samme bokstav. Kjenner en familie med 5 barn og alle navnene starter på M. Skriver navnene sånn jeg uttaler de. Mirjona, Mirdona, Mirjeta,Mirlinda og Mentor. Familien kommer fra eks Jugoslavia. Syntes de søstrene fra hjertebarna hadde flotte gamle navn.

Endret av Belima
  • Liker 4
Skrevet

Synes det er litt spesielt når foreldre velger navn på barna sine som opphavlig er ett og samme navn. For eksempel Georg og Jørgen. (Begge kommer fra gresk Georgios)

Anonymkode: b73ea...2cf

• Liker 2
Skrevet

Kusinene mine har barn som starter på samme bokstav.  Fire barn på T og tre barn på M. 

Ellers så har sønnen min på fem hang up på mormor og de åtte ungene om dagen. Åtte unger på bokstaven M. Jeg ser for meg at det er styrete.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er kult jeg da! Satt  å tenke på det selv når jeg så programmet i går, at det var litt kult med tre ganske like navn på jentene.

Hadde jeg fått tvillinger, hadde jeg helt sikkert gitt dem ganske like navn i samme gata.

Kjenner også flere søskenflokker hvor alle starter på sammen bokstav.  I familien  til venninda mi, er det tradisjon i mange generasjoner bakover at alle jentene får navn som begynner på M. En artig greie.

Anonymkode: 4d085...4e7

• Liker 2
Skrevet

Her har alle tre barna like mange bokstaver i navnet sitt. Hva andre velger bryr jeg meg ikke om, er opp til hver hva en vil kalle barna sine. :) 

Anonymkode: 2d3fa...48e

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt spesielt når foreldre velger navn på barna sine som opphavlig er ett og samme navn. For eksempel Georg og Jørgen. (Begge kommer fra gresk Georgios)

Anonymkode: b73ea...2cf

Det var jo bare kult da!:)

Anonymkode: 7a8c0...926

• Liker 4
Skrevet

Kristian og Kristine kjenner jeg to søsken som heter, litt for likt spør du meg.....

Anonymkode: f04b5...66a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sikkert ikke den eneste som så serien Hjertebarna på TV2 i går og fikk med seg de tre søstrene som heter Eline, Karoline og Pauline. Jeg synes sånt er skikkelig rart og fantasiløst og innrømmer at jeg ikke begriper hva som går av foreldre som kaller barna sine så like navn. Jeg synes det er temmelig rart med de som velger navn som begynner på samme bokstav også, ihvertfall når vi snakker søskenflokker på tre barn eller mer. Andre som kjenner til søskenflokker med kleint like navn? 

Anonymkode: f2526...0d3

Idiotisk og vitner om lite fantasi hos foreldrene. Særlig (eneggede) tvillinger er det viktig å skille mellom navne slik at de blir selvstendige personer. Navne deres er som Sindre, Endre og Andre hos trillinger. Ungene vet ikke hvem som tiltales når de er opptatt med noe, og alle ungene ser spørrende opp, før navnet må gjentaes. 

Anonymkode: 712e5...f90

• Liker 4
Skrevet

Det eneste jeg synes er rart, når det kommer til navn, er når søsken har navn i vidt forskjellige stilarter. 
Som søstre som heter Reidun og Leonora, for eksempel. Da lurer jeg litt på hva som har skjedd. 

Ellers synes jeg det kan være litt artig med navn på samme forbokstav. Leste i en lokalavis her for en tid tilbake om en familie som bestod av foreldreparet Birger og Berit og barna Bjørnar, Bodil og Bente. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes en viss likhet er greit, mine har foreksempel likt antall stavelser. Noen navn er også like på ending med såpass forskjellige at det er lett å høre forskjell. Som Eirin og Malin. 

Men Tina og Lina osv blir for likt. Men jeg synes for forskjellig er like rart på søsken. 

Åge og Lill-Michelle liksom. Eller Ea og Fredrikke. 

Anonymkode: 6d49a...056

• Liker 3
Skrevet

Vet om tvillingsøstre som heter Dina og Stina. Skikkelig teit og fantasiløst.

Anonymkode: f5d9c...01d

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke eksemplene du nevnte er så ille, men vet om noen søsken som har varianter av samme navn, Marit og Marie osv., spesielt når det er samme kjønn. Det synes jeg virker fantasiløst. Vet om Martin og Martine også:) Men jeg synes det er veldig rart som personen over meg sier, når de har veldig ulike navn. Eller ulikt for- og etternavn. Det er på en måte greit hvis det kommer av utenlandske aner, men når rotnorske folk som heter for eksempel Grautvasslia eller noe til etternavn kaller ungen Noah eller Celine, da kjenner jeg at det blir for rart for meg. 

Skrevet

Vet om en familie som har 5 barn med navn som starter med M. 3 jenter og to gutter, voksne nå da.

Anonymkode: 60c54...617

Skrevet

Kjenner et søskenpar som heter Kornelia og Kornelius. Det er alt for likt, og litt harry.

Anonymkode: bad20...fad

• Liker 2
Skrevet

Det forteller hvilken smak foreldrene har, men det vitner også om liten oppfinnsomhet/smal kjennskap til navn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ha vært borti eneggede tvillinger med navn som bare hadde en bokstav forskjell - muntlig var det ikke noe stort problem, men det gjorde at det fort ble rot i papirer o.l - det var litt for lett å se feil.

At foreldre tenker på søskenflokken som en enhet og vil ha en viss sammenheng på en eller annen måte er vel ikke så unaturlig - jeg reagerer egentlig mer på de som har helt forskjellige navn på søsken enn der hvor det ligger en klar enhetstanke bak. Jeg og søsteren min har navn som tydeligvis er typiske søskennavn - vi har truffet flere søsterpar med samme kombinasjonen...

Skrevet

Jeg vet om to søstre som heter Marianne og Hanne. Jeg synes det blir fryktelig likt. 

Eller Maren og Karen? 

Det viktigste er at foreldrene holder styr på navnene. Foreldrene mine surrer med våre navn selv om de er helt ulike  

Er det forresten lov å gi søsken samme navn? Som feks  Ola? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...