Gå til innhold

Hvorfor kan du få slettet gjeld fra Lånekassen om du bor i Finnmark eller Nord-Troms?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for å friste folk til å flytte dit, ja.

Anonymkode: 09f8b...b18

• Liker 3
Skrevet

Distriktspolitikk, som bl.a handler om å rekruttere og beholde arbeidstakere. 

Anonymkode: b7da9...b2f

• Liker 5
Skrevet

Dem betaler også mindre skatt enn oss andre

Anonymkode: 38a23...741

Skrevet

Fordi de sliter veldig med å få folk til å flytte dit. Derfor må de ha noe å friste med. 

Anonymkode: e8a0b...a1a

Skrevet

Ja, det skal motivere folk å flytte dit. Jeg er selv Finnmarking (utflyttet), og det er et helvete for bedrifter å holde på arbeidskraft der oppe. Der jeg jobbet, så var ca. 80% av arbeidskraften utenfra, og bare rundt 10% ble boende over 5 år...og dette var altså typisk "kremjobb". God lønn, gode ordninger med boplass, o.l 

Problemet var rett og slett at man måtte hyre inn kompetanse utenfor fylket, da ingen skoler i fylket tilbyr utdannelsen på høyere nivå. Nærmeste er Tromsø, og der velger folk gjerne å bli boende etter studiene, evt. flytte lenger sør. 

Så er det jævlig dyrt å fly. Tur / Retur fra Finnmark til Tromsø kan fort koste 5000 kr. Til og med dobbelte om du skal lengre sør, da det er mellomlandinger...sammenlign dette med Tromsø - London, som koster 800-900 kr hver vei. 

Boligprisene er kanskje lavere enn mange andre steder, men det er også utrolig mye gamle og kjipe hus der. Noen steder har det vært tilnærmet null nybygging de siste 20-25 åra.

De usle pengene man sparer på studielån og skatt er ikke mye å skryte over. Høyere lønninger ved større byer dekker inn de pengene. Jeg ble tilbydd vanlig Ingeniørjobb hjemme, og lønna var nesten 40% lavere enn det jeg hadde fått lenger sør. 

Anonymkode: bd306...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...