Prøver18 Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Hei! Sjefen min ringte meg ista, jeg har vært sykemeldt fredag, og ga beskjed om at jeg ikke kommer i morgen, og mest sannsynlig ikke på noen dager. Hun ringte meg, og spurte meg hva jeg tenkte i forhold til at jeg er borte, hvor jeg svarer ' nei...at jeg er syk da?'. Også sier hun ' ja, er det virkelig sånn at du er såå syk at du ikke kan jobbe i det heletatt? ' også svarer jeg ' ja det stemmer'. Hun spør så '' ja men hvorfor er det sånn at du er så mye borte? hvordan syk er du? ' også sa jeg ' det trenger jeg ikke å gå inn på ' . Hun svarer nei, og sier at hun ikke ønsker at det skal gå så langt med fraværet at jeg får så mye dårlig samvittighet, og sa mange ganger ' det koster meg vanvittig mye penger ' …..jeg gir vel faen i det. jeg skjønner jo det. jeg har heller ikke dårlig samvittighet, jeg er jo syk! Skjønner at hun prøvde å guiltblame meg, men hva faen 😂 1
Gjest Mass Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Hvor syk er du da? Bare syk på fredag og mandag? Det er jo klart at sjefer ønsker å ha pålitelige ansatte som faktisk er på jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Ja en sånn sjef har jeg desverre. Vi blir bedt om å komme på jobb når vi er syke. Her er det mistillit, og det skaper bare dårlig arbeidsmiljø. Sjefen din har ikke rett til å vite hva som feiler deg, og skal respektere at du er syk. Anonymkode: cec4e...81e 9
Prøver18 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2018 Akkurat nå, Mass skrev: Hvor syk er du da? Bare syk på fredag og mandag? Det er jo klart at sjefer ønsker å ha pålitelige ansatte som faktisk er på jobb. Hadde sykemelding fredag, skulle se ann nå i helga, og er fortsatt like dårlig form, så det vil bli forlenget sykemelding fom i morgen, mest sannsynlig ut uken. Hva faen har det med å være pålitlig å gjøre? det er ikke akkurat sånn at man bestemmer selv når det passer å bli syk 6
Prøver18 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja en sånn sjef har jeg desverre. Vi blir bedt om å komme på jobb når vi er syke. Her er det mistillit, og det skaper bare dårlig arbeidsmiljø. Sjefen din har ikke rett til å vite hva som feiler deg, og skal respektere at du er syk. Anonymkode: cec4e...81e Det er slitsomt da! Herregud! er det mulig.... nei, vet det. Har alltid pleid å være ærlig, men denne gangen så gir jeg faen. De behandler meg så dårlig hver gang det er tegn til sykdom. da er man ikke verdt en dritt. 1
Gjest Mass Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, Prøver18 skrev: Hadde sykemelding fredag, skulle se ann nå i helga, og er fortsatt like dårlig form, så det vil bli forlenget sykemelding fom i morgen, mest sannsynlig ut uken. Hva faen har det med å være pålitlig å gjøre? det er ikke akkurat sånn at man bestemmer selv når det passer å bli syk Du nevner at du er ofte borte fra jobb (sjefen nevnte det i samtalen du la frem her) og dermed ville hvertfall ikke jeg regnet deg som pålitelig.
Kanutte Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 At sjefen din ringer deg er forsåvidt innafor (selv om jeg ville gjort det i morgen). Det er også innafor å spørre om hvordan sykdomsforløpet ditt er og høre om du kan fungere på jobb med tilrettelegging. Å presse noen på jobb er ikke innafor. 4
Kanutte Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 (endret) Når det gjelder å ta opp gjentatt sykefravær ville jeg heller tatt en samtale med deg om dette ved en annen anledning. Samtalen ville hatt fokus på om det er arbeidsrelatert fravær og om det er noen tilrettelegging vi kan gjøre for at du skal være mer på jobb. Endret 23. september 2018 av Kanutte 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Har du en sykemelding fra lege så har ikke arbeidsgiver noe med det. Leverer du egenmelding er det vanlig kutyme å gi ett hint om hvordan sykdomsforløpet går. Hos oss pleier alle å oppgi grunnen til egenmeldingen såvidt jeg har fått med meg, tror ikke det er noe krav fra arb giver derimot, bare vanlig å fortelle om. Anonymkode: 7f6ad...29f 1
Prøver18 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #10 Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, Mass skrev: Du nevner at du er ofte borte fra jobb (sjefen nevnte det i samtalen du la frem her) og dermed ville hvertfall ikke jeg regnet deg som pålitelig. Har 2 kroniske diagnoser, og en smertediagnose, så det er uvisst når ting slår ut. 2
Prøver18 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #11 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du en sykemelding fra lege så har ikke arbeidsgiver noe med det. Leverer du egenmelding er det vanlig kutyme å gi ett hint om hvordan sykdomsforløpet går. Hos oss pleier alle å oppgi grunnen til egenmeldingen såvidt jeg har fått med meg, tror ikke det er noe krav fra arb giver derimot, bare vanlig å fortelle om. Anonymkode: 7f6ad...29f Jeg har jobbet der 1 år, og har ved en hver anledning sagt hvorfor jeg er borte, med detaljer. og denne gangen, på fredag, sa jeg hvorfor. derfor jeg ble irritert av å bli spurt igjen, fordi det ble som om hun skulle kryss-sjekke at det var god nok grunn. Ja, jeg og legen er enige om at det ikke er bra for meg å være på jobb nå, og vi har også kommet frem til at det ikke vil være tilstrekkelig med tilrettelegging, så det er da 100% sykemelding som gjelder. 3
Kanutte Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en sykemelding fra lege så har ikke arbeidsgiver noe med det. Leverer du egenmelding er det vanlig kutyme å gi ett hint om hvordan sykdomsforløpet går. Hos oss pleier alle å oppgi grunnen til egenmeldingen såvidt jeg har fått med meg, tror ikke det er noe krav fra arb giver derimot, bare vanlig å fortelle om. Anonymkode: 7f6ad...29f Jo selvsagt har arbeidsgiver noe med det. Vi skal følge opp våre sykemeldte ansatte. Men, jeg bestrider ikke en sykemelding. Jeg har samtaler med den sykemeldte om hvilke prognoser den ansatte har og informerer om hvilke tilrettelegging som eventuelt kan være aktuelt. Jeg kan også be den sykemeldte om å diskutere eventuell tilrettelegging med sin lege. Jeg ønsker at mine ansatte skal være på jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en sykemelding fra lege så har ikke arbeidsgiver noe med det. Leverer du egenmelding er det vanlig kutyme å gi ett hint om hvordan sykdomsforløpet går. Hos oss pleier alle å oppgi grunnen til egenmeldingen såvidt jeg har fått med meg, tror ikke det er noe krav fra arb giver derimot, bare vanlig å fortelle om. Anonymkode: 7f6ad...29f Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med en sykemelding. Arbeidsgiver har krav på å vite om fraværet er jobbrelatert, om det er noe arbeidsgiver kan tilrettelegge, om du har mulighet å jobbe gradert. Ser ut til at mange glemmer at det faktisk er arbeidsgiver som betaler lønnen. Anonymkode: 43294...fe1 1
Lita_go Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Så merkelig oppførsel av en sjef da! Hun har da ingen grunn til å stille spørsmål ved en avgjørelse du og din fastlege har tatt! Jeg ville sagt fra at det ikke var greit! 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med en sykemelding. Arbeidsgiver har krav på å vite om fraværet er jobbrelatert, om det er noe arbeidsgiver kan tilrettelegge, om du har mulighet å jobbe gradert. Ser ut til at mange glemmer at det faktisk er arbeidsgiver som betaler lønnen. Anonymkode: 43294...fe1 Dette stemmer ikke helt, arbeidsgiver har faktisk ikke krav eller rett på å vite hvorfor den ansatte er borte, før det er gått flere uker, og det er tid for møte sammen med nav. Anonymkode: 5f0c6...b8f 9
nettengel Skrevet 23. september 2018 #16 Skrevet 23. september 2018 Om du har flere kroniske diagnoser og mye fravær kan du eller arbeidsgiver søke om fritak for arbeidsgiverperioden ( arbeidsgiver får refusjon fra Nav for sykefravær i arbeidsgiverperioden). 7
Kanutte Skrevet 23. september 2018 #17 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke helt, arbeidsgiver har faktisk ikke krav eller rett på å vite hvorfor den ansatte er borte, før det er gått flere uker, og det er tid for møte sammen med nav. Anonymkode: 5f0c6...b8f Du har ikke krav på å få vite diagnoser osv.. Oppfølgingsplan skal lages innen fire uker og senest innen 8. Allerede ved 4. dags fravær skal arbeidsgiver kartlegge om det er arbeidsrelatert fravær. 6
Prøver18 Skrevet 23. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 23. september 2018 5 minutter siden, Lita_go skrev: Så merkelig oppførsel av en sjef da! Hun har da ingen grunn til å stille spørsmål ved en avgjørelse du og din fastlege har tatt! Jeg ville sagt fra at det ikke var greit! Ja, enig! blir litt sånn håndlig. Jeg hadde vel jobbet om jeg hadde klart. 2
Gjest Mass Skrevet 23. september 2018 #19 Skrevet 23. september 2018 29 minutter siden, Prøver18 skrev: Har 2 kroniske diagnoser, og en smertediagnose, så det er uvisst når ting slår ut. Det er jo forståelig, men for sjefen din blir det jo upålitelig på en måte. Vet sjefen din dette? Det øker jo muligens en forståelse hos din sjef dersom du er åpen om slike ting.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #20 Skrevet 23. september 2018 43 minutter siden, Prøver18 skrev: Hei! Sjefen min ringte meg ista, jeg har vært sykemeldt fredag, og ga beskjed om at jeg ikke kommer i morgen, og mest sannsynlig ikke på noen dager. Hun ringte meg, og spurte meg hva jeg tenkte i forhold til at jeg er borte, hvor jeg svarer ' nei...at jeg er syk da?'. Også sier hun ' ja, er det virkelig sånn at du er såå syk at du ikke kan jobbe i det heletatt? ' også svarer jeg ' ja det stemmer'. Hun spør så '' ja men hvorfor er det sånn at du er så mye borte? hvordan syk er du? ' også sa jeg ' det trenger jeg ikke å gå inn på ' . Hun svarer nei, og sier at hun ikke ønsker at det skal gå så langt med fraværet at jeg får så mye dårlig samvittighet, og sa mange ganger ' det koster meg vanvittig mye penger ' …..jeg gir vel faen i det. jeg skjønner jo det. jeg har heller ikke dårlig samvittighet, jeg er jo syk! Skjønner at hun prøvde å guiltblame meg, men hva faen 😂 Det er dessverre mange sånne noldus "sjefer" og Norge er godt kjent med at her kan hvem som helst uten noe kvalifisert høyere utdanning "bli sjef". Du åpner liksom en liten kaffebar, så er du plutselig "sjef". Åpner en grønnsaksbutikk = sjef, LOL. Selge et par bruktbiler = sjef. Ansetter du noen 15% deltid = SJEF. Selger du egen leilighet, så er du nesten som kvalifisert eiendomsmegler å regne = sjef. :p Ikke vits å gå 3 år på BI. Har ellers hørt historier om slike frekke sjefer som ringer om helgen og ellers prøver å manipulere en til å komme på jobb. Mitt tips er: ALDRI gjør det, fordi om du kommer på jobb, så betyr det at du: 1) Spytter på din egen lege sin kompetanse som konkluderte med at du skal være 100% hjemme og 2) Sjefen kan bruke dette mot deg neste gang igjen, og si: "jammen, du kom jo sist selv om du var syk". Fakta er at det er legen som skriver ut sykemelding og IKKE du - ergo forholder man seg til det legen sier. Står det 100% syk, så er det ikke noe å diskutere om å komme ditt og datten på jobb - ikke engang 5 minutter. Ellers et annet tips: Skaff deg to telefoner - den andre trenger ikke å være dyr. Og da må du ha to tlf nr selvsagt. Den ene tlf og tlf nr er kun til jobb og den slags, og den andre (som sjefen din IKKE bør kunne vite om) er til privatliv, venner, osv. Med andre ord, sjefen bør bare ha tilgang til jobb tlf nr ditt, og når det er fredag eller når du er syk, så skrur du bare av tlf. Du trenger ikke å ha den på eller ha sjefen til å ringe deg på søndag. Har du levert sykemelding eller sendt den inn, så skrur du bare av tlf over helga :) Anonymkode: f954d...cfd 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå