AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #1 Skrevet 23. september 2018 Pga helseutfordringer kan jeg delta minimalt på dugnader, juleavslutninger i skogen, opp- og nedrigging av lavvo eller annet utstyr, hele dager på cuper osv. Hvilke fritidsaktiviteter krever lite av foreldre? Anonymkode: 63e9b...100
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #2 Skrevet 23. september 2018 Det viktigste er at ungen(e) vet at du bryr deg selv om du ikke kan delta så mye ute. Anonymkode: 37c26...e08 2
Zinatara Skrevet 23. september 2018 #3 Skrevet 23. september 2018 Kulturskolen krever lite syns jeg. Speider har heller ikke vært mye, kun noe baking tror jeg et par ganger. Men fullt overkommelig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #4 Skrevet 23. september 2018 Dansekurs, kanskje? Sønnen min gikk på hip hop, den eneste oppfølgingen var å være til stede på julevisning. Tegning/animasjon/keramikk på kulturskolen? Ellers enig med brukeren over, det viktigste er at barnet ved at du bryr deg. Men det er jo taktisk lurt å styre unna de aktivitetene som krever mye oppfølging og/eller dugnad, praktisk arbeid etc. Hør med foreldre som er involvert i de aktivitetene barnet er interessert i, hvis det passer slik Anonymkode: 683e3...af7 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #5 Skrevet 23. september 2018 Ridning. Anonymkode: bd73e...b78 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #6 Skrevet 23. september 2018 Sønnen min går på speider og svømming, og der har det vært minimalt hittil i alle fall. Ingenting på svømmingen faktisk. Speidern her har noen dugnader, men kun én i året er obligatorisk. I år var det loddsalg. På fotballen her kan man fint få fritak fra dugnader pga helseproblemer, og barna kan sitte på med andre til kamper osv, men det krever jo at man er åpen om det. Anonymkode: 880e6...525
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 Tusen takk for gode svar 😀😀 Anonymkode: 63e9b...100
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 Kulturskole, taekwon-do, dans. unngå fotball, håndball, korps Anonymkode: 50738...713
TheGirlWhoWaited Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Du kan ikke la barnas liv bli innskrenket pga dine helsemessige utfordringer. La barna begynne på det de ønsker, og forklar for ledere eller andre ansvarlige hvorfor DU ikke kan delta på dugnader og lignende ting. 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 Kampsport. Noen klubber krever at foreldre er til stede på trening hvis barna er under en viss alder. Speider/4H? Anonymkode: 0ab60...9ee
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 Generelt - styr unna de aktiviteter som er drevet av frivillige organisasjoner. Er gjerne der det også er størst krav om dugnad og foreldredeltakelse på ymse. Har samme utfordring som deg ❤️ Betalte aktiviteter, eller aktiviteter via kommunen, har vært best for oss. Dansesenter, danseskole, musikkskole, kulturskole, fotoklubb, friluftskole på sommeren (egentlig leirskole av kommunen) osv. Har stort sett ikke krevd så mye mer enn kontingent, og kanskje sitte på ei forestilling til jul. Null dugnad osv. Og totalt sett tror jeg vi kommer biligere ut av det økonomisk også - ingen dyre utstyr, treningsleirer, reiser osv osv. Anonymkode: c6ebd...058 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 5 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Du kan ikke la barnas liv bli innskrenket pga dine helsemessige utfordringer. La barna begynne på det de ønsker, og forklar for ledere eller andre ansvarlige hvorfor DU ikke kan delta på dugnader og lignende ting. Hah. Det er jaggu ikke så enkelt nei. Himmel så mye sure miner, baksnakking og kontinuerlige stikk vi måtte bite i oss. Og jeg skjønner det jo for så vidt - for da faller belastningen for det vi egentlig skulle stilt opp med over på andre foreldre. Var det bare den biten, så skulle vi vel klart å bite det i oss. Men samtidig så legges gjerne selve oppleggene opp til at foreldre skal delta og være tilstede. Det ble innmari sårt for barnet her, når vi aldri/sjelden hadde mulighet til det. Det er jaggu litt av et kjør især endel idrettsklubber kjører, det burde ikke komme overraskende på dem i det hele tatt, at det utelukker en hel del barn og familier. Anonymkode: c6ebd...058 5
TheGirlWhoWaited Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hah. Det er jaggu ikke så enkelt nei. Himmel så mye sure miner, baksnakking og kontinuerlige stikk vi måtte bite i oss. Og jeg skjønner det jo for så vidt - for da faller belastningen for det vi egentlig skulle stilt opp med over på andre foreldre. Var det bare den biten, så skulle vi vel klart å bite det i oss. Men samtidig så legges gjerne selve oppleggene opp til at foreldre skal delta og være tilstede. Det ble innmari sårt for barnet her, når vi aldri/sjelden hadde mulighet til det. Det er jaggu litt av et kjør især endel idrettsklubber kjører, det burde ikke komme overraskende på dem i det hele tatt, at det utelukker en hel del barn og familier. Anonymkode: c6ebd...058 Jeg har klart dette fint siden barnet mitt var lite, men jeg bryr meg ekstremt lite om hva folk mener og sier om meg jeg da...
Arkana Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Den eneste aktiviteten våre barn har deltatt på som ikke har krevd foreldredeltagelse er taekwondo. Ser flere nevner speideren, men hos oss har speiderne egen hytte og det krever foreldreinnsats for å vedlikeholde den. Jeg tenker at å ta hensyn gjelder begge sider. Man bør vise forståelse for at foreldre med helseproblemer ikke kan delta på dugnad på lik linje med andre foreldre, men samtidig synes jeg at foreldre som vet at de ikke kan bidra noe særlig ikke trenger å melde barna på de aktivitetene som krever mye foreldreinnsats for at det skal gå rundt. Så det er veldig fint at du setter deg inn i dette på forhånd og ikke bare gir blaffen i om andre foreldre må gjøre mer arbeid. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 Mine går på danse- og klatrekurs, tidligere har ene også gått på tegning og piano, ikke noen oppfølging utover å sørge for at hun øvde og en avslutning. Jeg ble sjokkert over hvor sterkt jeg mislikte å være håndballmamma. Jeg gikk selv aldri på håndball eller fotball da jeg var liten så hadde ikke noe forhold til det. Aldri vært gladere enn da eldste sa hun ville slutte. Jeg oppfordret for syns skyld til å fortsette ut året, men kranglet ikke mer på det etter det. Ære være ildsjelene der ute, de som biter tenna sammen og stiller opp på cuper og kakelotteri, men jeg hatet det intenst. Hadde ungene hatt et stort ønske om å gå på den type aktiviteter skulle jeg holdt ut, men jeg oppfordrer ikke til det må jeg innrømme, og betaler gladelig for de aktivitetene de går på nå selv om det er en del dyrere (målt i rene penger, ikke i tid). Anonymkode: 069d6...6a6 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #16 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev: Du kan ikke la barnas liv bli innskrenket pga dine helsemessige utfordringer. La barna begynne på det de ønsker, og forklar for ledere eller andre ansvarlige hvorfor DU ikke kan delta på dugnader og lignende ting. Det er jo sånn at det er mange familier her i Norge som må innskrenke hva ungene driver med. Både grunnet økonomi, tid og mulighet til å bidra til dugnad. Klart man kan høre med klubben om man kan unngå dugnad, men spesielt lagidrett som fotball er mye foreldrestyrt og da er det ikke alltid man møter like stor forståelse. Jeg har tre barn og prøver å la dem være med på det de ønsker. Men vi setter grenser for både hvor mange aktiviteter de kan være med og i hvilket nivå. Min sønn ønsket å være med på proff-treningene til idretten han drev med og dette hadde krevd trening 5-6 ganger i uken og mye reising sammen med minst en forelder i helger for å reise på konkurranser i andre landsdeler. For meg var dette totalt uaktuelt å la en 10-åring gjøre, det hadde både kostet for mye økonomisk og gått på bekostning av søstrene og vårt familieliv. Så i stedet måtte han holde seg til 2 treninger i uka og deltakelse på lokale konkurranser. Anonymkode: b34dd...6ca 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå