Gå til innhold

tining av kjøtt

Gjest haze

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål i forhold til opptining av kjøtt. 

Dypfryst vakumpakket biffkjøtt ble i dag tint opp i en bolle med varmt vann før det ble stekt og spist. Jeg ble forferdelig dårlig i magen etter middagen (løs mage, uvel og svette). Kan det ha noe med opptiningen å gjøre til tross for at det var vakumpakket? aner ikke hvor lenge det har ligget i fryseren siden det ikke var min fryser. 

Har cøliaki, og virker som en gluten-reaksjon men har 100% sikkert ikke fått i meg gluten i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, haze skrev:

Dypfryst vakumpakket biffkjøtt ble i dag tint opp i en bolle med varmt vann før det ble stekt og spist. Jeg ble forferdelig dårlig i magen etter middagen (løs mage, uvel og svette). Kan det ha noe med opptiningen å gjøre til tross for at det var vakumpakket? aner ikke hvor lenge det har ligget i fryseren siden det ikke var min fryser. 

Har cøliaki, og virker som en gluten-reaksjon men har 100% sikkert ikke fått i meg gluten i dag. 

Man skal aldri tine noe i varmt vann. Man skal bruke iskaldt vann, det vil trekke kulden ut av kjøttet. Ikke tar det lengre tid heller, tvert i mot.  Det beste er selvfølgelig å tine i kjøleskap over natten. 

Anonymkode: e9c86...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal aldri tine noe i varmt vann. Man skal bruke iskaldt vann, det vil trekke kulden ut av kjøttet. Ikke tar det lengre tid heller, tvert i mot.  Det beste er selvfølgelig å tine i kjøleskap over natten. 

Anonymkode: e9c86...aeb

Nei, det beste er å tine maten raskest mulig uten at noen deler av kjøttet får så høy temperatur at bakteriene begynner å kose seg. Tining i kaldt vann er det beste kompromisset mellom tid og sikkerhet. Kjøleskap over natten er en gammel myte som er tilbakevist. 

Anonymkode: dce31...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, haze skrev:

Nei, det er nok ikke årsaken. Kjøtt blir ikke dårlig av å tines raskt i varmt vann for så å stekes. 

Dette gjør jeg ofte, og aldrk blitt dårlig av det. Oksekjøtt kan ligge i 2-3 år i fryser uten å bli dårlig. 

Anonymkode: a0f1f...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok ikke årsaken. Kjøtt blir ikke dårlig av å tines raskt i varmt vann for så å stekes. 

Dette gjør jeg ofte, og aldrk blitt dårlig av det. Oksekjøtt kan ligge i 2-3 år i fryser uten å bli dårlig. 

Anonymkode: a0f1f...bdb

okei, da har jeg nok blitt sporsmittet av gluten. gikk heldigvis over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...