GĂ„ til innhold

Epikrise - journal?

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hva er forskjellen pÄ epikrise og journal? Hvordan fÄr jeg overfÞrt epikrisen fra et sykehus til trygdekontoret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En jorunal er det legen skriver i. Han fĂžrer opp alt han har utfĂžrt av behandling osv.

En epikrise skal f.eks fastlegen din ha hvis han har henvist deg. Det er en slags rapport til fastlegen din om hva den andre legen/behandleren har gjort og kommet fram til.

Det siste spm er jeg derimot litt mer usikker pÄ...

Gjest Anonymous
Skrevet

trygdekontor skal ikke ha den

Gjest Anonymous
Skrevet

Behandlende institusjon/lege skal sende epikrise over til fastlegen automatisk. Hvor lang tid dette tar kalles epikrisetid og brukes som et mÄl pÄ hvor effektive for eksempel sjukehus er.

Jeg tror det er fastlegen din og hva han skriver av attester o.l. trygdekontoret skal forholde seg til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja det flyter vel nok om oss i registrer omkring, om ikke trygdekontor ogsÄ skal ha de papirer. De har ikke bruk for epikrisen din. Og vet du hvorfor? For ingen der er med.utdannet . sÄ de forstÄr den ikke.

skal de ha opplysninger, sÄ vil de be om legen skriver til de. Og det gjÞr de pr.brev til han.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Trygdekontoret har bedt meg om Ä fÄ tak i epikrise for hva som er blitt gjort av utredninger pÄ meg. Ettersom jeg har vÊrt til og fra sykehus hele livet sÄ er det langt mer enn hva fastlegen har(eetersom fastelgeordningen er relativt ny og jeg bare har bodd i denne byen i noen Är). Jeg tror jeg har skjÞnt hva en epikrise er, sÄ jeg fÄr prÞve Ä finne ut av hvem som kan skrive det og sende til trygdekontoret.

Gjest gjest1
Skrevet

En epikrise er en slags sluttrepport/report som konkluderer hva som har blitt gjordt og din tilstand. Man trenger IKKE vÊre lege for Ä forstÄ en epikrise. (har lest min egen fra 2-3steder)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror stedet der du har vÊrt til behandling har epikriser arkivert, det er de du mÄ kontakte. Det vil vÊre en epikrise per behandling/innleggelse, vil jeg tro.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Takk for svar. Skal ringe sykehuset pÄ mandag.

Gjest Teletubbien
Skrevet
Hva er forskjellen pÄ epikrise og journal? Hvordan fÄr jeg overfÞrt epikrisen fra et sykehus til trygdekontoret?

:sjarmor: Dette KAN jeg Fighter - jobber som helsesekretĂŠr :sjarmor:

En journal er hele mappen din. Mapper har vi bÄde pÄ sykehus (og pÄ legekontor- jeg regner med du tenker pÄ sykehusets journal). En journal inneholder mye rart; henvisninger fra andre leger o.l., kopier av brev sendt fra eller til sykehuset, svar pÄ alle slags blodprÞver/biologisk materiale, rÞntgensvar, MR-svar, CT-svar, EEG, osv. Du vil ogsÄ finne en kronologisk journal - journalnotater og operasjonsbeskrivelser, innkomster osv fra dine besÞk og opphold pÄ sykehuset. Hver gang du har vÊrt hos en lege pÄ sykehuset skriver sÄnne som meg det legen etterpÄ dikterer. Det stÄr som regel litt om tidligere sykdommer, symptomer, undersÞkelser og legens vurdering. Mange henvender seg til sykehuset og vil ha kopi av et journalnotat - altsÄ et spesifikt besÞk; noe vi svÊrt ofte sender kopi av til din fastlege uansett om han ber om det eller ei. Dette for at din fastlege skal vÊre oppdatert pÄ dine sykdommer og eventuell behandling.

En epikrise er noe ganske annet. En epikrise har du ikke i journalen din med mindre du har vÊrt innlagt ved sykhuset. Blir man lagt inn lages det bestandig en innkomstjournal, ofte mange journalnotater de dagene du er inneliggende, kanskje ogsÄ tilsynsnotat fra leger fra andre avdelinger enn den du er innlagt pÄ, og sist - etter at du er skrevet ut blir det laget en epikrise. Denne sendes ogsÄ som regel bestandig til din fastlege. I epikrisen stÄr det litt kortere og mer generellt hva du var innlagt for, hvor, hva som ble gjort, diagnose osv.

I dag kan man fÄ kopi av sin journal - man vil da fÄ kopier av den kronologiske teksten, og eventuelle prÞvesvar dersom man spesifiserer det. Dette koster som regel 50-100 kr. Uansett om du vil ha kopi av hele eller deler av journalen, eller om du vil ha bare kopi av epikrisen fra et spesifikt opphold mÄ du skriftlig be om dette. Dersom du vil vi skal sende noe til din lege, gjÞr vi det gratis og kan gjÞre det etter forespÞrsel pr telefon. Trygdekontoret skal sjelden ha kopi av noe i din journal, men det spÞrs litt hva det er; hvorvidt det vil bli sendt ut. Som regel er det lettere for din lege Ä fÄ slike ting gjort, enn for deg privat... Det er mange bestemte regler man skal fÞlge siden journalen er konfidensiell.

Bare spÞr om du lurer pÄ mer sÄnt :ler::wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hmm...men hva med undersÞkelser som blir gjort poliklinisk? Kan man fÄ epikrise av det? Det feiler meg sÄ mye og jeg har vÊrt til utredning hele livet og trygdekontoret trenger epikrise av utredningen. :klÞ: FÄr vel ringe fastlegen istedenfor sykehuset.

Gjest Teletubbien
Skrevet
Hmm...men hva med undersÞkelser som blir gjort poliklinisk? Kan man fÄ epikrise av det? Det feiler meg sÄ mye og jeg har vÊrt til utredning hele livet og trygdekontoret trenger epikrise av utredningen. :klÞ: FÄr vel ringe fastlegen istedenfor sykehuset.

Kopi, Fighter, kopi :wink: En epikrise kan aldri vĂŠre kopi av en poliklinisk undersĂžkelse :wink:

Javisst kan du fÄ kopi av undersÞkelsen/e, MEN.....

FÄr Ä fÄ dette mÄ du gjÞre ett av tre alternativer:

~ Skrive et brev der du ber om kopi av de aktuelle undersÞkelser, og husk underskrift.. - Dette tar dessverre TID :roll: , men du vil fÄ kopiene og regning pÄ ca 50-100 kr.

~ SÄ kan du ringe til den avdelingen/poliklinikken du er undersÞkt ved, og som har utfÞrt utredningen og be om at de sender kopi av utredningen til fastlegen din . og du kan gÄ til fastlegen og gÄ gjennom kopiene der - du fÄr da sannsynligvis ikke ta med deg noe fra fastlegen og hjem... - Dette kan du ogsÄ gjÞre om du vil at trygdekontoret skal ha kopi. Avhengig av hvor vanskelige kontorpersonalet er sÄ vil det gÄ greit :wink:

~Det siste alternativet, som nok gÄr fortest (og som er lite brukt :tunge1: ) er Ä ringe DEN legen du har gÄtt hos pÄ sykehuset - som du forhÄpentligvis har et visst forhold til og som kjenner deg... Ring han en dag, ring poliklinikken og be om Ä fÄ snakke med aktuelle lege - legg igjen nr og han ringer deg opp, du bÞr kanskje ikke si hva du skal be legen om, men at du trenger litt informasjon angÄende utredningen din :sjarmor: - nÄr du sÄ forhÄpentligvis fÄr snakket med legen, sÄ ber du om det er mulig Ä fÄ tilsendt kopier av din utredning. Dersom du vet at fastlegen din ikke har fÄtt disse kopiene er det en ypperlig anledning.... Da ringer du, snakker med legen og sier at fastlegen din Þnsker kopier av din utredning - og spÞr om ikke du samtidig kan fÄ kopier selv ogsÄ, siden du har en sak gÄende med trygdekontoret osv :sjarmor: - DET er det som gÄr aller fortest, forutsatt at du nÄr gjennom hos legen...

Det er sÄ utrolig trÊlete Ä gÄ de RIKTIGE veiene alltid Fighter, dette er en lite kjent snarvei jeg ville brukt selv.... :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Identifisering av brukere, eller spÞrsmÄl om identitet, er ikke tillatt pÄ KG ihht vÄre regler. Dersom du Þnsker Ä identifisere deg eller ta kontakt med noen, registrer deg og send en pm.

Tusenfryd - moderator

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har vÊrt hos mange leger pÄ flere avdelinger pÄ sykehuset. HÞres veldig vanskelig ut dette. Men trygdekontoret trenger dokumentasjon pÄ utredningen. Det kan da ikke vÊre umulig Ä fÄ til?

Gjest Teletubbien
Skrevet

- Nema problema...

Ring den poliklinikken du har vÊrt mest hos, og si det som det er - trygdekontoret trenger kopi, er de vanskelige sÄ fÄr du ringe enten legen pÄ sykehuset eller fastlegen og legge frem problemet...

Det gÄr helt greit - men Ting Tar Tid.... :wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Takk Teletubbien. Blir litt stressa, men det gÄr sikkert greit.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...