Gjest Bellatrix Skrevet 17. mars 2005 #1 Del Skrevet 17. mars 2005 Hva er forskjellen på epikrise og journal? Hvordan får jeg overført epikrisen fra et sykehus til trygdekontoret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 17. mars 2005 #2 Del Skrevet 17. mars 2005 En jorunal er det legen skriver i. Han fører opp alt han har utført av behandling osv. En epikrise skal f.eks fastlegen din ha hvis han har henvist deg. Det er en slags rapport til fastlegen din om hva den andre legen/behandleren har gjort og kommet fram til. Det siste spm er jeg derimot litt mer usikker på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #3 Del Skrevet 17. mars 2005 trygdekontor skal ikke ha den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #4 Del Skrevet 17. mars 2005 Behandlende institusjon/lege skal sende epikrise over til fastlegen automatisk. Hvor lang tid dette tar kalles epikrisetid og brukes som et mål på hvor effektive for eksempel sjukehus er. Jeg tror det er fastlegen din og hva han skriver av attester o.l. trygdekontoret skal forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #5 Del Skrevet 17. mars 2005 Ja det flyter vel nok om oss i registrer omkring, om ikke trygdekontor også skal ha de papirer. De har ikke bruk for epikrisen din. Og vet du hvorfor? For ingen der er med.utdannet . så de forstår den ikke. skal de ha opplysninger, så vil de be om legen skriver til de. Og det gjør de pr.brev til han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 17. mars 2005 #6 Del Skrevet 17. mars 2005 Trygdekontoret har bedt meg om å få tak i epikrise for hva som er blitt gjort av utredninger på meg. Ettersom jeg har vært til og fra sykehus hele livet så er det langt mer enn hva fastlegen har(eetersom fastelgeordningen er relativt ny og jeg bare har bodd i denne byen i noen år). Jeg tror jeg har skjønt hva en epikrise er, så jeg får prøve å finne ut av hvem som kan skrive det og sende til trygdekontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2005 #7 Del Skrevet 18. mars 2005 En epikrise er en slags sluttrepport/report som konkluderer hva som har blitt gjordt og din tilstand. Man trenger IKKE være lege for å forstå en epikrise. (har lest min egen fra 2-3steder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #8 Del Skrevet 18. mars 2005 Jeg tror stedet der du har vært til behandling har epikriser arkivert, det er de du må kontakte. Det vil være en epikrise per behandling/innleggelse, vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 18. mars 2005 #9 Del Skrevet 18. mars 2005 Takk for svar. Skal ringe sykehuset på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 18. mars 2005 #10 Del Skrevet 18. mars 2005 Hva er forskjellen på epikrise og journal? Hvordan får jeg overført epikrisen fra et sykehus til trygdekontoret? Dette KAN jeg Fighter - jobber som helsesekretær En journal er hele mappen din. Mapper har vi både på sykehus (og på legekontor- jeg regner med du tenker på sykehusets journal). En journal inneholder mye rart; henvisninger fra andre leger o.l., kopier av brev sendt fra eller til sykehuset, svar på alle slags blodprøver/biologisk materiale, røntgensvar, MR-svar, CT-svar, EEG, osv. Du vil også finne en kronologisk journal - journalnotater og operasjonsbeskrivelser, innkomster osv fra dine besøk og opphold på sykehuset. Hver gang du har vært hos en lege på sykehuset skriver sånne som meg det legen etterpå dikterer. Det står som regel litt om tidligere sykdommer, symptomer, undersøkelser og legens vurdering. Mange henvender seg til sykehuset og vil ha kopi av et journalnotat - altså et spesifikt besøk; noe vi svært ofte sender kopi av til din fastlege uansett om han ber om det eller ei. Dette for at din fastlege skal være oppdatert på dine sykdommer og eventuell behandling. En epikrise er noe ganske annet. En epikrise har du ikke i journalen din med mindre du har vært innlagt ved sykhuset. Blir man lagt inn lages det bestandig en innkomstjournal, ofte mange journalnotater de dagene du er inneliggende, kanskje også tilsynsnotat fra leger fra andre avdelinger enn den du er innlagt på, og sist - etter at du er skrevet ut blir det laget en epikrise. Denne sendes også som regel bestandig til din fastlege. I epikrisen står det litt kortere og mer generellt hva du var innlagt for, hvor, hva som ble gjort, diagnose osv. I dag kan man få kopi av sin journal - man vil da få kopier av den kronologiske teksten, og eventuelle prøvesvar dersom man spesifiserer det. Dette koster som regel 50-100 kr. Uansett om du vil ha kopi av hele eller deler av journalen, eller om du vil ha bare kopi av epikrisen fra et spesifikt opphold må du skriftlig be om dette. Dersom du vil vi skal sende noe til din lege, gjør vi det gratis og kan gjøre det etter forespørsel pr telefon. Trygdekontoret skal sjelden ha kopi av noe i din journal, men det spørs litt hva det er; hvorvidt det vil bli sendt ut. Som regel er det lettere for din lege å få slike ting gjort, enn for deg privat... Det er mange bestemte regler man skal følge siden journalen er konfidensiell. Bare spør om du lurer på mer sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 18. mars 2005 #11 Del Skrevet 18. mars 2005 Hmm...men hva med undersøkelser som blir gjort poliklinisk? Kan man få epikrise av det? Det feiler meg så mye og jeg har vært til utredning hele livet og trygdekontoret trenger epikrise av utredningen. :klø: Får vel ringe fastlegen istedenfor sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 18. mars 2005 #12 Del Skrevet 18. mars 2005 Hmm...men hva med undersøkelser som blir gjort poliklinisk? Kan man få epikrise av det? Det feiler meg så mye og jeg har vært til utredning hele livet og trygdekontoret trenger epikrise av utredningen. :klø: Får vel ringe fastlegen istedenfor sykehuset. Kopi, Fighter, kopi En epikrise kan aldri være kopi av en poliklinisk undersøkelse Javisst kan du få kopi av undersøkelsen/e, MEN..... Får å få dette må du gjøre ett av tre alternativer: ~ Skrive et brev der du ber om kopi av de aktuelle undersøkelser, og husk underskrift.. - Dette tar dessverre TID , men du vil få kopiene og regning på ca 50-100 kr. ~ Så kan du ringe til den avdelingen/poliklinikken du er undersøkt ved, og som har utført utredningen og be om at de sender kopi av utredningen til fastlegen din . og du kan gå til fastlegen og gå gjennom kopiene der - du får da sannsynligvis ikke ta med deg noe fra fastlegen og hjem... - Dette kan du også gjøre om du vil at trygdekontoret skal ha kopi. Avhengig av hvor vanskelige kontorpersonalet er så vil det gå greit ~Det siste alternativet, som nok går fortest (og som er lite brukt ) er å ringe DEN legen du har gått hos på sykehuset - som du forhåpentligvis har et visst forhold til og som kjenner deg... Ring han en dag, ring poliklinikken og be om å få snakke med aktuelle lege - legg igjen nr og han ringer deg opp, du bør kanskje ikke si hva du skal be legen om, men at du trenger litt informasjon angående utredningen din - når du så forhåpentligvis får snakket med legen, så ber du om det er mulig å få tilsendt kopier av din utredning. Dersom du vet at fastlegen din ikke har fått disse kopiene er det en ypperlig anledning.... Da ringer du, snakker med legen og sier at fastlegen din ønsker kopier av din utredning - og spør om ikke du samtidig kan få kopier selv også, siden du har en sak gående med trygdekontoret osv - DET er det som går aller fortest, forutsatt at du når gjennom hos legen... Det er så utrolig trælete å gå de RIKTIGE veiene alltid Fighter, dette er en lite kjent snarvei jeg ville brukt selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #13 Del Skrevet 18. mars 2005 Identifisering av brukere, eller spørsmål om identitet, er ikke tillatt på KG ihht våre regler. Dersom du ønsker å identifisere deg eller ta kontakt med noen, registrer deg og send en pm. Tusenfryd - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 18. mars 2005 #14 Del Skrevet 18. mars 2005 Har vært hos mange leger på flere avdelinger på sykehuset. Høres veldig vanskelig ut dette. Men trygdekontoret trenger dokumentasjon på utredningen. Det kan da ikke være umulig å få til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 18. mars 2005 #15 Del Skrevet 18. mars 2005 - Nema problema... Ring den poliklinikken du har vært mest hos, og si det som det er - trygdekontoret trenger kopi, er de vanskelige så får du ringe enten legen på sykehuset eller fastlegen og legge frem problemet... Det går helt greit - men Ting Tar Tid.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 18. mars 2005 #16 Del Skrevet 18. mars 2005 Takk Teletubbien. Blir litt stressa, men det går sikkert greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå