Gå til innhold

Studere i Bergen? Frister så lite....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal søke på et studie til neste høst, og ut ifra årets poenggrenser kommer jeg nok inn i Bergen, men ikke i Oslo som jeg egentlig ville.... Så såg jeg på København, men der var det hakket høyere snitt enn Oslo igjen... 

Jeg bor på en plass som er ca halvveis mellom Bergen og Oslo, så avstanden har ikke så mye å si.... Men jeg kjenner ingen i Bergen, hater regnvær, og hobbyene mine er utendørs... Det er mastergrad jeg vil studere, så det blir 5 år.... Jeg vet at studentmiljøet i Bergen sies å være mye bedre enn i Oslo, men jeg har vært mange ganger i Oslo og elsker byen, mens det aldri har fristet med Bergen....

Kan noen fortelle meg sine erfaringer med Bergen, hvordan det er å studere der, studieliv og fritid osv..? 

Anonymkode: e404e...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bergen er en super studentby, med masse tilbud til studentene og gode muligheter for å engasjere seg i noe som interesserer deg. Sentrum er ikke større enn at du kan gå over alt, det er lett å bli kjent og ta seg rundt. Er du glad i friluftsaktiviteter er det kort vei til byfjellene med strålende turmuligheter hele året, det er muligheter for padling hvis du liker det og sykling i terreng. Det regner en del i Bergen men det har sin sjarm når du bare bli vant med det, det er fult mulig å være utendørs likevel. Med en gang solen titter frem er det masse folk ute og liv over alt. Jeg likte meg godt som student i Bergen, engasjerte meg i litt diverse og har masse venner fra studietiden. Stort kulturtilbud med konserter, show, debatter og ulike events, hadde en fast quiz gjeng, spill og kaffe på Kvarteret om søndagen, ta trimturen på Fløyen, stemningen i sentrum når Brann vinner kamp, grille i parken om sommeren og slenge i musehagen på en solskinsdag. At du ikke kjenner noen gjør ingenting, det er lett å bli kjent med folk om du går inn for det.

Anonymkode: d845e...b9d

• Liker 5
Skrevet

Sjekk om studieløpet er likt for Oslo og Bergen. I såfall kan du søke om overflytting etter førsteåret om du ikke trives i Bergen. Vurdert å søke Trondheim? Mindre regn, bedre studentmiljø. 

Anonymkode: b925f...ac1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fra Oslo og studerte 3 år i Bergen, veldig fornøyd! Den ene høsten regnet det nesten 100 dager i strekk, men jeg ble vant til det (og jeg er veeeeldig glad i sol). Det er dessuten gjerne skiftende vær, det kan fint regne et par timer og være opphold resten av dagen. De vårdagene det er sol er det virkelig Norges fineste by. Du har fjell, du har Nordnes hvor du kan bade rett i havet, du har koselige små smau og flere fine studentsteder.

Ellers er det billigere i Bergen enn Oslo, både litt lavere leiepriser og du slipper månedskort hvis du bor sentralt. Det kan være vanskeligere å finne en deltidsjobb, men der må man bare stå på. 

Anonymkode: 67bb5...995

• Liker 4
Skrevet

Bodd i både Bergen og Oslo. Foretrekker helt klart Bergen. Jeg er fra Sør-Vestlandet selv, så jeg tåler litt regn da. Bergen er en fantastisk fin by, og rimeligere enn Oslo. 

• Liker 3
Skrevet

For de aller fleste er det folkene som avgjør om man trives, ikke været. Når du begynner å studere havner du med stor sannsynlighet sammen med mange andre som heller ikke kjenner noen andre på studiet. Kanskje kjenner de heller ingen andre i byen; og har ingen nære venner der. Felles for alle er at da må man finne seg nye bekjentskaper og finne ut hvem man kan være venner med. Aktiviteter, lag og foreninger; enten på studiet, via studentorganisasjoner eller andre organisasjoner finnes alle steder, og der får man enda flere venner og kjente. 

Ja, det regner mer og oftere i Bergen enn i Oslo, men man driver med utendørsaktiviteter så det holder der også. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal søke på et studie til neste høst, og ut ifra årets poenggrenser kommer jeg nok inn i Bergen, men ikke i Oslo som jeg egentlig ville.... Så såg jeg på København, men der var det hakket høyere snitt enn Oslo igjen... 

Jeg bor på en plass som er ca halvveis mellom Bergen og Oslo, så avstanden har ikke så mye å si.... Men jeg kjenner ingen i Bergen, hater regnvær, og hobbyene mine er utendørs... Det er mastergrad jeg vil studere, så det blir 5 år.... Jeg vet at studentmiljøet i Bergen sies å være mye bedre enn i Oslo, men jeg har vært mange ganger i Oslo og elsker byen, mens det aldri har fristet med Bergen....

Kan noen fortelle meg sine erfaringer med Bergen, hvordan det er å studere der, studieliv og fritid osv..? 

Anonymkode: e404e...7f9

Er fra Østlandet og studerte i Bergen. Stortrivdes. Herlig studentmiljø og masse trivelig folk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fra Oslo og begynte på et studie i Bergen. Jeg flyttet etter et år. Jeg hater regn, og det er i tillegg vind så regnet kommer fra siden. Nytter nesten ikke med paraply heller, må ha fult regntøy. Jeg  kom aldri noe inn i studentmiljøet i Bergen heller. Det var mugg i leiligheten vi leide og da fikk vi til svar fra huseier at «sånn er det i Bergen.»

Flyttet til Trondheim og trivdes mye bedre der.

Anonymkode: bc8b9...0e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også studert i Bergen og stortrivdes, ble kjent med folk fra hele landet. Hvis du er veldig glad i vintersport, kan du oppleve et problem. Det er plussgrader omtrent hele året, så den snøen som kommer blir sjelden liggende lenge, kanskje 1-2 uker med snøføre pr år.

Anonymkode: ce722...4ef

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også studert i Bergen og stortrivdes, ble kjent med folk fra hele landet. Hvis du er veldig glad i vintersport, kan du oppleve et problem. Det er plussgrader omtrent hele året, så den snøen som kommer blir sjelden liggende lenge, kanskje 1-2 uker med snøføre pr år.

Anonymkode: ce722...4ef

Men er ikke langt til fjellet som for eksempel Kvamskogen med Eikedalen og Furedalen som man kan ta turen til. Eventuelt Voss for en lengre tur. Så er mulighet til å drive vintersport også, selv om det muligens ikke er i umiddelbar nærhet. 

Skrevet

Mitt råd er å la skjebnen gjøre jobben sin, for å si det litt flåsete. :)  Livet tar noen tilfeldige retninger, og man bør ikke alltid kjempe imot dem. Heller lene seg tilbake og "enjoy the ride". Veldig mange av de beste minnene jeg har, er fra steder og situasjoner jeg aldri hadde planlagt å havne i. Nå kommer du inn i Bergen, da prøver du det. Å være ny og venneløs et sted er ikke en dårlig ting - det kan være et ideelt utgangspunkt, for da er du helt åpen for å bli kjent med folk, har ingen forventninger, bare masse spennende som kommer til å skje. Det er jo det deilige med ungdomstiden. Bergen er såpass intim at man fort kommer i kontakt, og det er en drøss av studentforeninger å bli med i. 

Selv studerte jeg fem år i Bergen, og ville aldri vært de årene foruten. Nå bor jeg i Oslo, ettersom det var her jeg fikk jobb, men Bergen vil alltid ha en spesiell plass i hjertet. Tar toget over fjellet minst én gang i halvåret, for å besøke kjente og drikke kaffe og øl på mine gamle stamsteder. Det regner mer enn i Oslo, men det er også nydelig natur med byfjellene like utenfor stuedøren, og det regner ikke like mye hele året. Våren kan vært utrolig idyllisk i Bergen, vakrere og grønnere enn noe annet sted. Det er også en veldig kul by, med mye kulturelt som skjer og et veldig sterkt og internasjonalt beryktet musikkmiljø.

Savner å vandre småfull gjennom brosteinssmauene sent på kveldstid med venner, gå på konserter på Hulen og nattbade på Nordnes ❤️ Tror man har mye igjen for å velge en litt mindre studieby. I Oslo blir man fort veldig anonym og miljøet er ikke nødvendigvis så tett, man har ikke stamsteder hvor man treffer på "alle" på samme måte. Oslo drar uansett ingen steder, livet er langt, og man kan alltids flytte på seg senere :) 

Anonymkode: 1abc3...b49

• Liker 5
Gjest AnonymBruker82
Skrevet

Jeg er fra Østlandet, og jeg var student i Bergen. Min opplevelse var at det var en fantastisk studentby. Bergensere er superhyggelige, men nettverket mitt fikk jeg først og fremst blant andre tilflyttede studenter. Min erfaring var at det var veldig lett å få venner (jeg er helt normalt utadvendt). 

Den store fordelen med Bergen slik jeg ser det, er at UiB, Høyskolen og bykjernen ligger så nært hverandre - alle er liksom samlet der alt skjer. Utelivet etc. er også veldig bra.

Været bare valgte jeg å akseptere. Da det først er sol og varmere dager er det helt magisk å være i Bergen - det kryr av folk og alle byparkene er overfylte. 

Jeg anbefaler helt klart å bo i gåavstand til sentrum, f.eks på Nordnes eller Nøstet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...